Blåeld och Sommar i P1 med Amanda Romare

I söndags, när jag tog bussen till Visby, svängde bussen ut på hamnen innan den lämnade Klintehamn och då fick jag se att blåelden vid rondellen blommar så vackert nu, så i dag när  jag var på Coop tog jag en promenad dit ut och tog några bilder.

När jag kom hem var det hög tid för lunch, för jag ville ju ligga i solstolen och lyssna på tisdagens sommarprat. Det var varmt, men jag fällde upp ett parasoll och då och då kom det några svala vindpustar, så jag hade det riktigt skönt

Amanda Romare

Författaren om att plocka potatis, undvika döden och hitta sin plats på jorden.

Foto Mattias Ahlm

Hon var trevlig att lyssna på och mycket handlade om hennes släkt, som visade sig inte vara vad hon från början trott och så om livet på Bjärehalvön. För min del var hon en alldeles ny bekantskap och hon berättade med självdistans och humor om sitt liv på ett sätt som i alla fall fängslade mig. Jag har inte läst något av henne, men det ska jag nog försöka göra. Hon får 👍.

Trevlig tisdagskväll!

Nu har penséerna snart gjort sitt

Måndagen var betydligt svalare än söndagen och det kändes faktiskt ganska behagligt med lite småkyliga vindar. Jag gick och vattnade både ute och inne och efter lunchen skulle jag lyssna på dagens sommarprat, men det gick så där, för precis när programmet skulle börja, fick jag ett mejl från SPF om en uppdatering av hemsidan och trodde att jag skulle kunna fixa det kvickt, men det var inte så enkelt som jag trott, så det tog en stund.

Martin Kragh

Rysslandsexperten om utvecklingen i världspolitiken och sin tillvaro i cancerland.

Foto Mattias Ahlm

Jag slölyssnade under tiden som jag satt vid datorn, men när jag var klar med uppdateringen, slog jag mig ner i solstolen och började om från början. Jag lyssnade utan musik, för jag hade tittat på hans musikval och det var inte i min smak, så det räckte bra med de små snuttarna. Vad tyckte jag om honom? Varken historien om hans cancer eller världspolitiken var något som fängslade mig 👎.

När programmet var slut tog jag en promenad till Suderviljan, för nu är de första penséerna jag planterade i våras ingen prydnad längre och igår tog jag bort dem på framsidan. I lådan på uteplatsen blommar de dock ännu rätt fint, så de får hänga med ett tag till.

Hoppas jag att de här surfinorna håller sig vackra länge

Nu är det tisdag förmiddag, solen skiner och det 20º, men det blåser rätt mycket. Jag ska hur som helst ta mig en promenad till Coop på på förmiddagen och så hoppas jag att jag ska kunna ligga i solstolen ett tag i eftermiddag och lyssna på dagens sommarpratare, Amanda Romare.

Trevlig tisdag!

Regnet hänger i luften…

…den här torsdagsförmiddagen, det är bara 14º och det kom en lätt skur för en stund sedan. Det var tur att jag passade på att utnyttja onsdagens vackra sommarväder. Någon promenad blev det inte, men en väldigt skön stund i solstolen på eftermiddagen.

På förmiddagen höll jag på med lite av varje. Bland annat bakade jag en sockerkaka. Det är länge sedan jag bakade någonting. Lusten har totalt gått av mig och om jag någon gång tar mig samman och bakar några kakor, slutar det med att jag slänger dem när de legat tillräckligt länge i kakburken. De smakar mig inte längre. Fast jag vill ju ha någonting till kaffet, så det blir Coops utbud i stället.

Recept på förstörd sockerkaka: Man tar ett par bitar sockerkaka, lägger på djupfrysta jordgubbar (upptinade) och dränker inte sockerkaksbitarna med jordgubbssaften och så häller man vispgrädde över hela härligheten. Det är riktigt gott! Jag får nog se till att få hem lite vispgrädde. Jordgubbar har jag i frysen.

Jag har just duschat och tvättat håret, för i dag ska jag till Ida och bli klippt. Håret har varit för långt länge nu, så det ska bli skönt. Hoppas att det slutar regna tills jag ska iväg, så att jag kan gå, annars får jag väl ta Golfen. Nu ska jag gå och föna till håret lite!

Trevlig torsdag och Glad Midsommar!

Fem en fredag – Reserv

Så är det fredag morgon igen och det är en molnig dag med 17º och regnet hänger i luften. Jag har varit ute och tömt regnmätarna på de 4 mm vi fick igår, för det ser ut som om det kanske kommer mera i dag. Igår småregnade det hela dagen, men fram mot sen eftermiddag kom solen tillbaka.

Jag roade mig med att se några avsnitt av en dansk dramakomediserie på SvtPlay. ”Friheten” heter den och den var ett rätt trevligt tidsfördriv. Den handlar om Nina och Erik, en helt vanlig familj med två barn, en trulig tonårsdotter och en högkänslig son i 8-årsåldern. Allt verkar vara helt normalt, men det visar sig att de har vissa färdigheter i bedrägeri.

I dag tycker elisamatilda att vi ska tänka efter vad vi använder i Reserv:

1.Vad beställer du om du inte vet vad du vill ha?Någon fiskrätt. Krogarna brukar var duktiga på det.

2.Vad är din mest använda ursäkt? ”Mobilen och jag var inte kompatibla”.

3.Vad har du alltid hemma ”utifall att”? Ägg och bacon.

4.Vad har du kvar trots att du nog inte behöver det längre? Otroligt många ”bra och ha saker”.

5.Vad är något du alltid vill ha en backup för? Jag håller med elisamatilda: Fotona i mobilen

Det här till exempel

Trevlig fredag!


Det finns hopp…

…om regn i dag säger SMHI och det börjar närma sig Gotland. Det ser verkligen riktigt hoppfullt ut. Ett härligt sommarregn skulle vi verkligen behöva.

Hjälp mig nu och håll tummarna för att det inte smiter förbi oss!

Det var tur att jag tog vara på gårdagens vackra sommarväder, för trots att det blåste så var det varmt och skönt. På förmiddagen rustade jag både ute och inne. Bland annat städade jag av i uteförrådet, för det var verkligen behövligt.

Gårdagens lunch

Efter maten la jag mig först i solstolen en stund och njöt av värmen, men sen samlade jag ihop mig och tog min rollator och gick ut på en Klinterunda, som inkluderade en vända in på Konsum. Jag köpte färskpotatis i tisdags och missade att få hem dill. Vanligen brukar jag odla det själv, men så blev det inte i år.

Syrenerna är fortfarande helt fantastiska och doften!!!

Trevlig torsdag!

Morsdagsskrapet

Igår hade jag en trevlig stund och skrapade mina tre lotter jag fick i Morsdagspresent och på en av dem blev det vinst på 20:-. Jag gick in på mitt spelkonto och satte in vinsten där och eftersom jag hade en lite slatt på 17:- sedan tidigare, så köpte jag en ny lott och på den vann jag 2×30:-. Sparade jag dem? Nej, speldjävulen grep mig och jag spelade bort dem också. Lite synd kanske, men det var spännande en stund i alla fall.

Sen gick jag ut på en promenad och när jag kom ut i Vallekvior fick jag se att ”vårt” gullregn blommade så vackert. På femtiotalet bodde vi i det här huset och mamma hade en så fin trädgård. Jag kan väl inte absolut säkert säga att det var hon som lät plantera det här gullregnet, men jag tror det…..

Nu är det gullregnets månad

På eftermiddagen gick jag ut och satte mig på framsidan och löste korsord och då fick jag besök av kajor som drack vatten i fågelbadet. Tre stycken, eller i alla fall tre besök blev det medan jag satt vid bordet. Att få ett foto inklusive kaja lyckades jag inte med.

I dag är det en solig och varm tisdag och SMHI spår att det ska bli upp mot 20º fram på dagen. Jag ska börja med att skicka in lösningsorden på mitt kryss som är avklarat nu. Inte för att jag har något större hopp om någon vinst, men det känns som en bra avslutning på Bra Korsord nr 7. Nu får jag vänta till den 10 juni innan nästa upplaga börjar säljas.

Nu börjar solrosorna slå ut. Jag får ta och ge dem en skvätt vatten så blir de nog glada.

Trevlig tisdag!

Historiskan / Hoppa på tåget – Redskap

Det är lite gråmulet den här lördagsmorgonen, men nästan tjugo grader varmt i alla fall. Igår låg jag ute i solstolen ett tag och rätade ut ryggen efter fredagsstädningen och jag hade det riktigt varmt och skönt.

Efter kaffet satte jag mig vid köksbordet och löste ett korsord i min tidning och den här gången var det dags för Historikan. Just det krysset gillar jag, för man får lära sig så mycket om olika historiska personer. För min del kräver de kryssen en del googlande, men det gör ingenting.

Historiskan i Bra Korsord nr 7/2026

Den här gången handlade det om Elsa Borg, kallad för Vita bergens drottning. Hon föddes år 1826 i Rytterne socken i Västmanland och var socialarbetare och pedagog.

Vilket fantastisk kvinnoöde jag fick ta del av. Man inbillar sig att den tidens kvinnor bara stod hemma vid spisen och födde barn, men de uträttade mycket i det tysta.

Hoppa på tåget

Lokförare Åke tycker att vi ska Hoppa på tåget och visa upp olika redskap och själv har han gott om stora fina sådana. Själv har jag bara en verktygslåda och några trädgårdsredskap, men innan vi flyttade från Stenstugu skulle jag säkert också kunna bidra med både det ena och det andra.

Men var för inte! Jag letade fram några redskapsbilder från arkivet. I dag, när allt man ser och gör dokumenteras i bild, önskar jag verkligen att jag tagit många, många fler foton från vår vardag. Här kommer några exempel på olika redskap och samtliga har säkert varit med i bloggen både en och två gånger förut.

Höpressning på gång och Åke gör sig redo. Eva och Gaetano var hemma från Sicilien och hälsade på
Nu var det dags för sådd och den gamla Viktorn står för såningsmaskinen och den andra traktorn ser man en skymt av till höger.
Edoardo och Gaetano hjälper morfar med röjning
Bosse kör gräsklipparen.

Trevlig lördag!