Det var ju tur….

….att jag var ute och räfsade bort en massa torra löv på baksidan igår, för i dag går det inte att göra det. Själv har jag inga träd med stora blad, men med vinden får jag ändå in en hel massa i rabatterna och på gräsmattan. Nu, när det har blåst, har luften varit full av stora bruna löv som farit omkring i byarna och inte bara gräsmattan och rabatterna, utan också stenläggningen på uteplatsen har varit full av dem. Igår fick krattan och sopkvasten jobba och jag fick jag ihop två stora högar, som jag bar bort till containern för trädgårdsavfall.

Det blåst hemskt i natt och det blåser hårt fortfarande, så Destination Gotland har ställt in alla färjeturer mellan Gotland och fastlandet i dag och även Fåröfärjan är inställd, så vi är helt isolerade här på ön. Som vanligt rapporterar också helagotland.se om trafikproblem med nedfallna träd och i morse kom det sms från GEAB om att det var strömlöst i Klinte, Fröjel och Eksta, något som jag inte märkt något av. Vi har ett par grader kallt och snön virvlar runt i blåsten, så det går nästan inte att avgöra om den kommer uppifrån eller nerifrån.

Det var problem att se ut genom köksfönstret i morse.

I dag får man hålla sig inomhus. Jag har kokat en omgång jordgubbssylt, för jag tog det sista i syltburken häromdagen när jag åt pannkakor och tvättmaskinen snurrar för fullt och det är snart dags att hänga upp tvätten.

Sen kan man ju roa sig med att se på tv. Just nu har jag fastnat i en turkisk serie, Kördügüm heter den och den är som turkiska serier brukar vara; stor dramatik och mycket känslor, kärlek, svek, vänskap och sorg. 

Dagens ordspråk: När alla tänker lika, tänker ingen särskilt mycket.

Trevlig torsdag!

20 reaktioner till “Det var ju tur….

  1. Läste om alla olyckor som skett på vägarna. Reser upp senare idag, imorgon är dte skoldag i Uppsala igen. Men jag ska vila några timmar till innan jag kör.
    Det var halt när jag gick hem i morse från sjukhuset.
    Ha en fin fortsättning på dagen!
    Kram

  2. Så där hårda vindar är skrämmande! Solen skiner här idag, men det blåser fortfarande kraftigt är snorhalt ute.
    Innedag även här.
    Kram
    Gigi

    1. Det är snorhalt här också. Jag har haft son och sonhustru här och ramlade en bit utanför min dörr. Som tur är skadade hon sig inte.
      Kram

  3. Då var det skönt att du fick undan löven innan snön kom. Vi har inga träd att tala om heller men ändå hamnar det löv hos oss. Vinden verkar ofta blåsa på fel håll.
    Dina tulpaner har verkligen uppfört sig perfekt tycker jag!

    Kram och god torsdag!

  4. Till och med vi här nere har fått lite snö inatt och idag blåser det väldigt mycket! Det varnas på ”Väglaget Sydkusten” både för nedblåsta träd över vägen och för blixthalka, så man är glad att man slipper ge sig ut!
    Tänk att du var ute och räfsade igår! Där hade du tur!
    Idag stannar jag inne, men jag har ju min virkning att syssla med.
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Det är skönt att man inte behöver ut är det är så här, det håller jag helt med om.
      Jag har haft son och sonhustru här så det blev en trevlig eftermiddag. Kram

  5. Jag trodde att det var ett gammalt inlägg som dykt upp, ”räfsa löv?”. Det har varit omöjligt här sen i november – och inte längtar jag efter det heller. Men nu kan ni gotlänningar lyfta blicken och stå raka i ryggen och säga ”Färjan inställd, Sverige isolerat”. Enligt engelsmännen: ”Dimma över Engelska kanalen. Kontinenten isolerad”. Ha det gott!

    1. Nej du, här räfsar man löv året runt. Skämt åsido, men ibland blir det så.
      Bra där! Visst är det Sverige som är isolerat.
      Ha det gott själv Märtha!

  6. Perfekt att du räfsade igår, innan snön kom.
    Jag har läst om att det blåser mycket på Gotland och jag förstår att det är värre där än här. Ändå, jag tyckte att det var jobbigt att vandra ut i morse, så efter 20 minuter så var vi hemma igen.
    Men snön, det är så ljust och fint.
    Trevligt att se dina vinterbilder.
    Kram och trevlig torsdagseftermiddag.

  7. Tulpanerna är vackra även nu. Du fick mer snö än vi men blåsten är hemsk även här. Var ute med Minton för en stund sedan och det var värre blåst.
    Kramar från oss

    1. Det blåser fortfarande hårda vindar och det ska visst fortsätta så i morgon också, men du och lille Minton måste ju ut i alla fall.
      Var rädda om er!
      Kram

  8. Läste om det besvärliga vädret hos dig – en utmärkt dag att stanna inne, tänker jag!

  9. Fy sjutton vilket blåsväder det är! Jag är glad att jag hann iväg och fixa håret innan och framförallt att Rolle kunde ta skåpbilen till Visby när han skulle till sjukan. Jag tog alltså vanliga bilen med vinterdäck på, Rolle fick åka ända till Visby på sommardäck – men det var ju barmark just den dan. 🙂
    Det var väldans dumt att boka in oss samma dag, men Rolle sa faktiskt till mig att det var på måndagen han skulle till sin läkare. Därför kunde jag boka mig på tisdagen! Men min käre gubbe hade tagit fel på dag….. 😦 Så kan det gå ibland!
    KRAM/Susie

    1. Det är lätt gjort att ta fel på dag. Som pensionär har man kanske inte alla gånger koll på veckonummer och dagar. Tur att det ordnade sig i alla fall. Och vilken tur att Rolle inte åkte fast i någon kontroll.
      Kram

Kommentarer är stängda.