Hur tänker du….

…. kring det här med vaccination mot covid-19? Kommer du att tacka ja, eller chansar du och hoppas på att klara dig i alla fall?

När vi blev erbjudna vaccinering mot svininfluensan 2009 avstod jag. Det kändes så enormt hysteriskt och när vi fick kallelse för vaccination i julveckan bestämde vi oss för att avstå och med facit på hand var det nog ett klokt beslut. Just det vaccinet hade otäcka biverkningar, vilket gör att många nu tvekar att vaccinera sig mot covid-19. Lite mer än drygt 50% svarade i mitten av oktober ja på frågan från MSB om man vill vaccinera sig. Alltså är det halva befolkningen som förlitar sig på den andra halvan. Så gick diskussionen i alla fall 2009, då man inte var helt populär när man erkände att man tackat nej.
Den pandemi vi upplever i dag är dock av en helt annan kaliber än svininfluensan, så jag kommer med glädje att ta emot den där sprutan om jag erbjuds den. Jag vill ju kunna hänga med ett tag till och jag vill framför allt kunna leva ett normalt liv, även om tillvaron kanske aldrig kommer att återgå helt till tiden före corona.

I dag är det mulet och grått, men dock 9º varmt och det får man ju vara tacksam över. Om det inte börjar regna kan man nog ta sig en promenad senare i dag. Åtminstone en liten Klinterunda.

Dagens ordspråk:
Små smulor är också bröd.

Ha en skön onsdag!

31 reaktioner till “Hur tänker du….

  1. Jag vet inte hur jag skall göra. Tog inte sprutan mot svininfluensan och det är jag tacksam för. Just nu lyser solen så jag sitter på altanen och njuter .
    Kram Anki o Minton

  2. Tror nog att jag ska ta sprutan men jag får fundera lite. Man vet ju inte hur allt blir. Idag får man nog hålla sig inne för Broder B kom imorse och hade skjutsat frun till jobbet för det var så halt. Regn på is blir fruktansvärt halt. Han hade kört 20 och ändå nästan kört i diket och fått flera sladdar. Kom och ville höra om jag hade dubbar till skorna för det går inte att gå ens med dubbar så idag håller jag mig inne och plockar fram lite ljus och grejor

    1. Det är nog klokt av dig att hålla dig inne när det är så halt! Den där sprutan är inte så mycket att fundera över tycker jag.

  3. Nej jag kommer inte ta vaccination. Har inte tagit någon influensa vaccination hittills. Har inte blivit sjuk någon gång förrän nu i mars. (Jo jag hade Hong-Kong på 60-talet.) Inser att det inte alls skyddar mot att få covid-19 igen men det känns rätt beslut för mig. Jag tycker att var och en ska få bestämma själv i synnerhet när det är osäkert med hur vaccinet är i början.

    1. Givetvis ska var och en göra som man känner för. Säsongsinfluensaspruta har jag tagit vartenda år sedan det började tror jag. I början var det företaget där jag jobbade som skickade iväg oss anställda för att vaccinera oss och så har det hållit på sedan dess.

  4. Jag kommer att ta sprutan. Jag har i alla de år tagit vaccin mot säsongsinfluensa. Tog även mot svininfluensan 2009. Inga biverkningar någonsin för mig.
    Gråväder hos mig, har inte kommit ut än.
    Kram!

    1. Jag har också vaccin mot säsongsinfluensa.
      Här har molnen lättat, jag har just ätit pannkakor och ett Ingrid Marieäpple och nu ska jag gå ut.
      Kram

  5. Vi kommer att vaccinera oss och hoppas att vi kan leva lite normalt igen. Vi har varit en sväng på Hemse och köpt ett strykjärn. Maken skulle byta sladden på mitt gamla (som var sladdlöst) och det gick inte som han ville och då fick han köpa ett nytt.
    Det blev en promenad i solen nu på eftermiddagen.
    Kram

  6. Säsongsinfluensans vaccin har jag tagit i 10 år och det har fungerat perfekt, men jag vill nog att andra ska testa före mig innan jag tackar ja till vaccin mot coronan. Lite har man ju svininfluensan, som jag inte vaccinerade mig mot, i bakhuvudet med sina biverkningar.
    Men jag är glad att vaccinet verkar nära.
    Kram/Kicki

    1. Vi får väl hoppas att de gör ett bättre vaccin den här gången. Svininfluensevaccinet kan verkligen avskräcka.
      Kram

  7. Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och har inte bestämt hur jag ska göra … men det här är nog betydligt värre än influensa … så jag tror det.
    Ha en fin kväll!
    Kram

  8. Jag tog Svininfluensa vaccinet motvilligt, mina barn var hårda, och hotade med att jag inte skulle få träffa barnbarnen, okej de var små!
    Märkte som tur var ingen biverkan.

    Vad det gäller vaccinet för Covid-19, har jag ännu inte bestämt mig

    Allt gott till dig, Ingrid och dina vänner på denna blogg 🙂

  9. Ja, jag kommer att ta vaccinet mot coronaviruset så fort man får! Jag litar på att vaccinet är väl utprovat. Det skulle vara så skönt att kunna umgås som vanligt igen! Så – ingen tvekan här!
    Kram, Monica

  10. Jag kommer troligen att tacka ja, men väntar till de inom vården och de i riskzonen fått sina.
    Jag tog ingen för svininfluensan, minns knappast den tiden, konstigt. Däremot tog jag min influensaspruta för första gången i år.
    Mörkt här hos mig nu, men mysigt inomhus,
    Sköt om dig!

    1. Vi övriga lär väl inte erbjudas vaccination i första omgången, så då vet vi väl ganska bra hur vaccinet fungerar när det blir vår tur.
      Kram

  11. Hej. Så länge sedan jag Bloggade men har nu återvänt. Kul att se att du är kvar i Bloggvärlden. Angående vaccinet så är jag så tveksam. Ena stunden tänker jag att jag inte törs men så läser jag nåt som får mig att tänka att självklart ska jag ta det. Så jag har alltså inte bestämt mig ännu. Var rädd om dig och kramelikram

    1. Jag har anhörig som går långtidssjukskriven efter att ha legat 3 veckor på IVA, så jag tvekar inte inför en ev vaccination.

  12. Jag har aldrig vaccinerat mig mot säsongsinfluensa och jag vaccinerade mig inte heller mot svininfluensan. Covid-19 är dock av en annan kaliber och med tanke på att jag träffar så mycket människor så kommer jag att vaccinera mig.

    Kram och god kväll!

  13. Vi vaccinerar oss varje år, tog svininfluensan också utan biverkningar och kommer att ta den här också. Självklart innebär den här upplevelsen att jag ändå kommer att vara mer på min vakt framöver, är nästan eremit som det är nu, och vill verkligen kunna vara aningen mer social.

    1. Det ska bli så skönt att åtminstone kunna umgås normalt med familjen och att kunna gå i affärer och få åka buss och kanske till och med få komma iväg på en utlandsresa.

  14. Jag kommer att ta vaccineringen mot covid 19, absolut. Och eftersom jag är vårdpersonal så kommer jag att vara med bland de första som får den tack och lov.
    Jag tog den mot svininfluensan också, inga biverkningar.
    Men det är ju ett val varje människa får fatta för sig själv: ingen spruta och riskera att dö i covid 19 eller ta spruta och eventuellt få biverkningar.
    Jag är 60 år, jag är för min egen del inte rädd vare sig för covid19 eller vaccinet eller ens för döden.
    Men för mina anhörigas skull och för mitt jobbs skull och för att världen ska bli någorlunda normal igen vill jag ta vaccinet. Och vill vi bli av med pandemin så lär väl så många som möjligt låta vaccinera sig.
    Livet tvingar en att välja. Och till sist dör man ändå.
    En dag ska vi dö – men alla andra dagar ska vi leva…

    1. Vi får hoppas att de får fram ett bra vaccin så att vi klarar oss några år till. Man vill ju inte bara överleva, utan kunna få en vettig tillvaro, för som det är nu är det inte roligt alls. Kram på dig Eva!

  15. Jag tror att vaccinet mot Covid-19 dröjer. Det blir ju först vårdpersonal och sedan utsatta grupper, dit jag hör med multidiagnoser. Jag har vaccinerat mig mot influensan i många år. Igår hade jag i alla fall en trevlig utflykt till tandläkaren. Chauffören dit satt inglasad och jag i baksätet och fick sticka in kortet genom en liten lucka!. Hem blev jag skjutsad av dotter Karin. Satt båda med munskydd och jag i framsätet. Hon har jobbat hemifrån sedan i våras och är aldrig ute i affärer eller andra evenemang, så hon är minst risk. Min andra dotter är mer på jobbet, några dagar i veckan, men arbetsgivaren är dålig på att se till att de kan hålla avstånd. Igår skulle jag bara hämta ett paket på Instabox, utmärkt i dessa tider. Apparaten var trasig så jag ska ge mig ut igen. Väntar tills jag får ett paket från Postnord, då jag måste till kassan på ICA, men då gå jag tidigt på morgonen. Barnbarnen ska i alla fall få en julklapp i alla fall. Gick därefter vidare till min Vårdcentral, som ligger 10 min bort. Där satt anslag överallt. ”kom inte in om du inte har bokat tid”. Jag hade försökt boka influensasprutning via hemsidan, men det fanns ingenting där. Smög in till kassan och påvisade att man inte kunde boka, inte ens via växeln. Fick ett papper med telefonnummer, men också info att vaccinet var slut, så jag får återkomma om två veckor. Får mat via Mathem och läkemedel fritt hemkört från apotea.se. Dagarna går så men jag håller ändå på med mycket hemma som vanligt. Vissa dagar är ändå tuffa. Ha det så gott det går!

    1. Jag hade sån tur att jag fick min influensaspruta tidigt eftersom jag ändå skulle till vc för ett blodprov. Jag har också läsa att vaccinet mot säsongsinfluensan är slut, men i år lär det visst gå att få tag i mer.
      Visst är den här tillvaron ganska tuff även om man har snälla och hjälpsamma barn.
      Kram

Kommentarer är stängda.