Fem en fredag v 47: Tittut / Och några frågor till

Det är mulet och det blåser fortfarande och det har varit +3º som kallast i natt. Det var tur att jag tog in begonian igår kväll.

Tre frågor???

Ännu en fråga: Hur kan det vara att man trots all information inte har förstått att vi har en pandemi där vikten av att hålla avstånd och undvika alla sociala sammanhang är A och O?

Jag har ju alltid radion på och det är P4 Gotland som gäller och i dag rapporterar de bland annat om ett ”superspridarevent” i Burgsvik för tre veckor sedan. Det anordnades en konsert på Fiket och av de 33 personer som varit där; deltagare, bandmedlemmar och personal, blev 31 stycken smittade och insjuknade i covid-19 och två blev så dåliga att de hamnade på sjukhuset. De två som inte blev sjuka hade haft sjukdomen tidigare. Fiket är nu stängt tills vidare.

Så är det dags för elisamatilda´s fredagsfrågor:

1. Vilken var din senaste oväntade utgift? Jag blev tvungen att köpa nya borstar till min eltandborste.

2. Vad är en trevlig överraskning? Om det ligger något trevligt kort eller brev på dörrmattan.

3. Vad är något du inte kan hitta? Jag har slarvat bort en kniv.

4. Vad gömmer du dig från? Försäljare.

5. Vad gör du vid oväntat besök? Nu under coronatiden är oväntade besök inte så välkomna, men normalt försöker jag snabbt tänka efter om jag har något att bjuda på.

Dagens ordspråk:
Nya skor är bra, men de gamla sitter bäst på foten.

Trevlig fredag!

32 reaktioner till “Fem en fredag v 47: Tittut / Och några frågor till

  1. Du milde tid! Var det eventet verkligen nödvändigt blir min första tanke. Tyvärr är den enkla sanningen den att en det människor lever precis som vanligt vilket i förlängningen gör att de utsätter andra för smitta. Ansvarslöst är min uppfattning.

    När det gäller oväntade besök så uppskattas inte sådana just nu.

    Kram och god fredag!

  2. Vi hade också en favoritkniv borta några veckor, nu hittar jag inte min hårborste… jag har haft tur med mina nya promenadskor, tandborstar räknar jag som daglig konsumtion, inte så överraskande… ha en fin dag!

  3. Tänk att det ska vara så svårt att få folk att ta covid-19 på allvar. Själv är jag hemma med covid-19 trots att vi verkligen ansträngt oss för att hålla oss borta från viruset.

  4. Jag blir så trött av alla dessa som inte förstår att man inte kan träffas, gå på konserter mm. Läste att man nu vill ha undantag från reglerna på begravningar,
    Just begravningar har visat sig vara ställen där många blir smittade och dessutom får man ett nedsatt immunförsvar (blir mer mottaglig för smitta) när man är ledsen och har sorg. Vad är det folk inte förstår!!!

    Spännande att läsa dina svar Ingrid!
    Lovar att säga till innan jag kommer på besök så du hinner baka. 😉

    Kram

    1. Du har säkert rätt när det gäller det där med begravningar.
      Så bra att du ger mig en chans att visa mina bakkunskaper!
      Kram

  5. Ja man undrar ju hur folk tänker ibland! Såg nu att ett gäng sjukskötererske-elever tänkte anordna en fest för 50 personer. Hur tänkte dom då?
    Ha en fin helg!

    1. Är det inte så att man bara får ordna tillställningar med max 8 personer. Man kan undra vad det är som gäller egentligen.
      Ha en fin helg du också Kina!

  6. Här är det strålande sol idag, men fortfarande ganska blåsigt! Jag skulle nog låta begonian stanna inne nu, det är ju risk för frost på nätterna framöver, Här hade vi som lägst +1,6 grader i natt…
    Man kan inte nog förundra sig över hur folk beter sig i dessa smittspridningstider! Vid eventet i Burgsvik blev ju ALLA smittade, utom de som redan haft det…Det ÄR en farlig och oerhört smittsam sjukdom.
    Önskar dig en trevlig helg, kram, Monica

    1. Jag har faktiskt varit så elak mot blomman att jag klippte ner den och satte in krukan för vinterförvaring. Jorden var så torr och bra och inne har jag ingen plats för den stora blomman.
      Jag har hört reportaget en gång till i dag och precis så är det. Samtliga blev smittade utom de två som var immuna.
      Kram

  7. Ursäkta, men vilka muppar! Det är galet att folk inte tar detta mer allvarligt!

    Trist att du inte hittar kniven, hoppas den ska komma fram nån gång =) Det finns ju något husmorstips om att lägga nycklar i fönstret och tänka på vad det är du har ”tappat” så kommer den fram =) Om det funkar vet jag inte, men det kan ju vara värt att testa 😉

  8. så väldigt korkat att ha en sammankomst trots restriktionerna! men de fick ju sitt straff på en gång. somliga verkar inte ha tagit in det här att vi har en pandemi. hoppas att kniven plötsligt kommer tillbaka!

    1. Det är underligt att folk inte fattar vad den här pandemin innebär och att man inte vill hjälpa till att hindra smittspridningen. Det är så själviskt!

  9. Blir så ledsen och arg när folk inte förstår hur farlig denna smitta är.
    Min dator började ge upp så jag fick köpa en och det var en oväntad utgift
    Men vilken skillnad.
    Va rädd om dej
    Kramar

    1. Det är först när man får en ny dator som man fattar vad det är för trösk man jobbat med.
      Grattis till nyförvärvet!

  10. Så idiotiska folk är! Riktiga ansvarslösa muppar, grrrr.
    Hoppas din kniv kommer fram. Man ska lägga en nyckel och en sax i ett fönster!
    Jag kom på efteråt som jag skrivit mitt svar, att jag letat länge efter min smörgåsgrill. Så ikväll letade jag – och fann den! I skåpet, längst in!
    Kram!

    1. Så bra att du hittade din smörgåsgrill. Såna där prylar som man sällan använder kan minsann falla i glömska.
      Kram

  11. Det är förstås väldigt underligt att man ordnar tillställningar så där, men beträffande begravningar måste jag ändå säga (och jag förstår att jag borde vara tyst) att personligen kändes det väldigt konstigt att om maken eller jag skulle avlida under den här pandemin, så skulle inte familjen kunna komma i den stora kyrkan, som rymmer 500 pers. Självklart är det handtvätt och avstånd som gäller.

    1. Nu görs det ju undantag för begravningar, så 20 personer får närvara. Sen gäller det ju att de 20 verkligen håller avstånd, annars kan det gå lika illa som på Fiket i Burgsvik.

  12. Men usch då, det var verkligen oansvarigt att anordna en tillställning nu. Det skenar iväg, många nya fall dagligen, någonstans brister det i ledet…Vårt hopp står nog till ett vaccin tror jag.
    Har du försäljare som kommer till dörren? Den enda som kommit hit under senaste åren är en fiskbil, hans priser var så hutlöst höga att jag fått svälta resten av månaden.

    1. Det verkar som om man inte orka hålla avstånd längre. Det behövs nog strängare regler för att vi ska få stopp på det här eländet.

Kommentarer är stängda.