Hoppa på tåget….

…är en utmaning som går ut på att i ord och bild tolka ett angivet ord. Det är Nacka144/Åke som är lokförare på tåget, så det är han som bestämmer vilka ord som gäller. Denna lördag är ordet Snö.

Vad säger Wikipedia om snö:Snö är nederbörd i form av iskristaller, enstaka eller sammanfogade, som faller från ett moln, men kan även referera till snö som ligger på marken. Snöfall betecknar specifikt nederbörden och snötäcke betecknar snö på marken. Snö som virvlar upp från marken av tillräckligt kraftig och byig vind kallas snödrev.

När SMHI går ut med varningar för kommande snöväder pratar man ofta om snökanoner och ett annat populärt uttryck är snösmockor.

Snöänglar kom jag helt osökt att tänka på. När man var barn var det jätteroligt att kasta sig baklänges i snön och göra en snöängel och jag har dessutom sett en ganska ruskig tv-serie som heter just Snöänglar. Det är en svensk-dansk serie från 2021 och den handlar om ett spädbarn som försvinner.

Det finns ett företag som heter Snö of Sweden upptäckte jag nar jag satt och googlade. Det har jag aldrig hört talas om förut, men de gör smycken. Ja, det finns mycket på snö: Vit som snö, en bok av Samuel Björk, Så vit som snö, en svensk dramafilm från 2001, för att inte tala om låten Vit som en snö med Måns Zelmerlöw och Sonja Aldén.

Och så har vi: nysnö, spårsnö,snöflingor, snögubbar, snölyktor, snöslungor, snöskyfflar, snöplogar och man kan göra snömos, snöglass, snöbollar och snöägg och baka snökakor. Konstsnö finns det också och det är ju tur, för ibland räcker inte den vanliga snön till i skidspåren och backarna.

Den här lördagsmorgonen är det nollgradigt och mulet, men igår var jag ute på en härlig vinterpromenad på Barkan och där är det massor av snö nu.

Trevlig lördag!

23 reaktioner till “Hoppa på tåget….

  1. Snö är ju snö oavsett vår tolkning som medmänniskor, själv älskar jag ju snö men mina knän gillar inte kylan, det ”knäpper” i dem men inget att göra åt.

    Ha en underbar lördag. 🙂

  2. Vilken bra och tydlig tolkning av ordet snö. Ni har ju vinter igen så det finns gott om den varan hos er. Här snöade det i går men nattens regn har verkligen gjort att det är blötare än blött.

    Visst minns jag att man gjorde snöänglar och glädjande nog så gör barn det även i dag! Snö är fint och vackert måste jag erkänna men den ställer till en del besvär och halkan den ogillas.

    Önskar en fin lördag!

    Kram

  3. Vykortsbilder du bjuder oss på där i slutet. Det finns gott om olika sorters snö, sången vet i sjutton om jag hört innan. Ha nu en fin lördag!

  4. Ja, man kan ju inte förneka att det är vackert med den vita snön, men nackdelarna överväger numera, tyvärr. Vi fick ju också snö i fredags och även om det är några plusgrader idag, så ligger det mesta kvar.

    Det var en väldig massa olika ord med snö du hittat!

    Och jag fick lyssna på Måns Zelmerlöv och Sonja Aldén – den låten hade jag inte hört förut, men jag gilla r ju båda två, så det kunde ju inte bli annat än bra! tack för det!

    Ha det gott och gå försiktigt i halkan!

    Kram, Monica

  5. Så vackra snöbilder! Den gör sig bra på bild, men det här att behöva ge sig ut i den, inte så kul. Vi har ju fått en hel del i veckan som gick och det kändes som ett bakslag och molnen har varit tunga här i dag, så jag undrar om det kommer mer i natt. Jag hoppas på smältande snö!

  6. Sången har jag hört, Snöänglar har jag sett . Du fick till många olika varianter av ordet snö.

    Snart försvinner den bara februari har tagit steget över till mars. Trevlig helg!

  7. Vilken research du har gjort!!! Det är det som jag älskar med alla utmaningar – man googlar och lär sig alltid nåt nytt. I ditt fall var det smyckena som heter Snö.

  8. Vilket vitt vinterparadis du visar! Det är väl inte så vintern ser ut varje år hos dig?Jag fick lära mig mycket nytt om snö här, tack för det och för de vackra fotona. Fast, visst börjar vi längta så smått efter takdropp och dagsmeja?

  9. Så fin promenad du fick, oj så många ord du hittat som innehåller snö! Jag gillar snö och att skotta snö, men inte att köra när det snöar. Men nu regnar det som kommit i veckan bort!

    kram

Kommentarer är stängda.