Glad måndag sista januari

Det hände mycket på pusselfronten igår, för det passade ju utmärkt att fördriva tiden en tråksöndag med det. Dessutom har jag kommit på hur jag ska tackla mitt ryggonda. Jag lägger upp de sorterade bitarna på fat och svänger sedan pusslet på bordet, så att jag har området jag ska lägga närmast mig. Då kan jag sitta och slipper stå och hänga över bordet, för det är det ryggen inte gillar. Så det gick som hejsan! Utom att det fattades en bit på ett ställe och när jag provat samtliga möjliga bitar började jag leta på golvet och under tv:n ifall den ramlat ner och åkt in där, men icke. Så retligt!

Den här bilden får bli mitt bidrag till Caritas utmaning Glad måndag och sen kan ni som läser det här få skratta lite åt den tokiga Ingrid också.

Jag gick och la mig och funderade väl på den där saknade biten, men så kom jag att tänka på att biten kanske åkt ner i springan mellan bordskivorna, för det var några bitar som åkt ihop där när jag svängde runt med pusslet. Jag somnade till, men vaknade igen och insåg att jag nog måste undersöka om det var som jag misstänkte, annars skulle jag inte få någon ro i själen. Alltså, jag vet att jag inte är riktigt klok, men klockan två gick jag upp, makade på pusslet så att jag kom åt att öppna klaffen lite, lyste ner i lådan under skivorna med mobilficklampan och där låg den. Det var bara att lägga den på plats och gå till sängs igen och nu somnade jag gott.

Det var verkligen en hemskt blåsig dag igår, men i dag är det betydligt lugnare, även om det kommer en och annan bysing då och då. Jag skulle ut i soprummet med lite kompost nu på morgonen och då tog jag på mig ordentligt och tog en promenad på Barkan, för i dag vågade jag mig dit. När det är orkanstyrka i vindbyarna håller man sig borta från skogen.

På ett ställe hade en gran ramlat ner och dragit med sig en massa tallgrenar och alltihop låg över stigen, men det var jag förberedd på, för redan igår kunde man läsa om det på facebook och det var inga problem att gå runt det, så jag kunde fortsätta min runda precis som jag tänkt mig.

Dagens ordspråk:
Det är bättre att ha levt rik, än att dö rik.

Glad måndag!

14 reaktioner till “Glad måndag sista januari

  1. Det var väl en jättebra glad-bild! Precis i min smak! Jag har också ett pussel upplagt, så jag förstår dig precis! Och så kul att du gick upp mitt i natten, för att se om den försvunna biten låg där du misstänkte. Och det gjorde den! Du måste ha varit väldigt nöjd med dig själv när du gick och la dig sedan! Härligt!
    Nu ska jag ge mig ut på en promenad och se om här också är några nerblåsta träd.
    Ha en bra dag, kram, Monica

    1. Visst var jag nöjd över att ha hittat biten, men jag kände mig lite fånig också att jag inte kunde vänta till morgonen. Men det är sån jag är – tanke och handling sker omgående.
      Kram

  2. Så långt du kommit med ditt pussel som verkligen inte är lättlagt. Så skönt att den saknade biten kom tillrätta för jag hade inte kunnat släppa den heller. Jag lägger helst Jan van Haasterens pussel för hans motiv är så detaljrika vilket gör det mycket enklare.

    Skönt att stormen bedarrat nu i alla fall.

    Kram och glad måndag!

    1. Jag är ju nybörjare på pussel får man väl säga, för det är många år sedan jag hade ett. Himlen på det här motivet kommer nog att ta ett tag….
      Kram

  3. Hade också gått upp och letat hihi. Vi har också lugnt idag men ganska råkallt.
    Glad Måndag

    1. Ja, råkallt har det varit här också och inte särskilt behagligt ute, men det är skönt med lite frisk luft ändå.
      Kram

  4. Det är värdelöst om man börjar grunna på en sak när en vaknar mitt i natten. Jag hade nog gjort som du, för att få frid.
    När jag vaknar på natten och är törstig så går jag faktiskt upp och dricker, bara för att bryta att ligga och vrida på mig och det brukar funka att somna igen.
    Glad måndag med ett så snyggt pussel! Kram!

    1. Jag dricker gärna också om jag vaknar på natten. Förr hade vi alltid ett vattenglas på nattduksbordet, men nu tassar jag ut i köket, för där har jag kallt vatten i kylskåpet.
      Kram

  5. Jag skrattade gott åt att du steg upp mitt i natten för att leta efter en pusselbit. Lite igenkänning var det. En kväll när jag lagt mig såg jag att en av tavlorna hängde snett. Jag vände på mig men det retade mig något enormt så till slut gick jag upp och rättade till den. När jag läser ditt inlägg förstår jag att det är helt normalt att göra så. Tack för det, Ingrid! Kram

Kommentarer är stängda.