112 – Outlander – Fettisdagen

112 – Jag har laddat ner SOS Alarm-appen på min mobil och fick just ett meddelande från dem där de varnar för falska samtal från personer som uppger sig ringa från just SOS Alarm. Det finns många skojare som är ute efter våra tillgångar!

En sak som jag undrat över är vad de tjusiga män som uppger sig följa mig på Instagram är ute efter? Vad kan de har för intresse av att följa mitt konto? Jag som nästan inte använder det. De verkar dessutom alla komma från något engelskspråkigt land. Skumt!

Igår när jag gick in på Netflix fick jag se att femte säsongen av Outlander nu har släppts. Jag är just nu inne i halva säsong fyra och då befinner sig Jamie och Clair som nybyggare i North Carolina och deras dotter Brianna och hennes pojkvän Roger har också gjort tidsresan 200 år tillbaka i tiden och letar efter dem. Jag minns inte hur fjärde säsongen slutade, så det ska bli spännande att se vad det blir av det hela.

Fettisdagen är det i dag, så jag måste iväg och handla en semla eller två, för i dag är det sista dagen i år som man får äta den delikatessen. I morgon startar påskfastan! Frågan är om jag ska ta bilen och handla lite ordentligt när jag ändå är på gång, eller om jag ska ta mig en promenad. Det ser stilla och fint ut…..

Dagens ordspråk:
Det du gör betyder mer än det du säger.

Ha en trevlig fettisdag!

35 reaktioner till “112 – Outlander – Fettisdagen

  1. Det var en bra App, att bli varnad om det är något som SOS vill informera om.
    Jag är varken med på Facebook eller Instragram, så detta har jag sluppit. ”Tjusiga män”, dom ska man kanske akta sig för.
    Semla, det har vi också köpt och tänker äta den till kaffet.
    Bra ordspråk,
    Trevlig dag.
    Kram!

  2. Jag hoppas innerligen att det finns fastlagsbullar i affären i morgon, ännu idag stannar jag hemma. Tandläkarbesök i morgon, och jag vill ärligt säga åt henne att jag inte träffat en enda person sen i fredags! Jag vet inte vad jag skulle använda Instagram till, men på Facebook har jag funnits i över tio år, har haft stor nytta av alla de kontakterna, har hittat många personer jag förlorat kontakten med under årens lopp, löst många frågor, rätat ut många frågetecken… Ha det gott i grädden!

    1. Det kommer säkert att finnas fastlagsbullar ett bra tag till. Inte bryr sig butikerna om att fastan börjar i morgon. Facebook är roligt att ha tycker jag. Vi har Klintehamns Anslagstavla och andra lokala grupper som det är väldigt roligt att följa.
      Ha det så bra Märtha och lycka till hos tandläkaren!

  3. Det har jag inte funderat på att fastan börjar nu. Då ska jag kanske ändå ta och köpa en fastlagsbulle idag så jag klarar mig ett tag. Trist att så många tycker det är ok att lura andra människor. Man hoppas på att de själva blev rejält lurade någon gång. Kram

    1. Jag håller med dig. Hoppas att de själva råkar illa ut. Det är bara några veckor sedan en kvinna här på ön blev lurad på över tvåhundratusen.
      Kram

  4. Här blir det också en semla idag – hetvägg till kvällsmål är kalas!
    Bra att SOS går ut med varning … och tjusiga män ska man nog vara försiktig med 🙂
    Klokt ordspråk!
    Kram

  5. Jag undrar också varför alla dessa amerikanska män vill följa mig på Instagram. De flesta verkar vara militärer. Just nu ligger jag lågt med Insta, har tröttnat lite på det. Facebook använder jag dock ganska flitigt. Så roligt att ha fått kontakt med gamla vänner och bekanta.
    Ser fram emot min semla!
    Njut av din!

  6. Man blir så arg, när man läser om alla dessa falska samtal, som bara går ut på att lura av människor pengar! Här varnas det på Facebook för bedragare, som ringer och säger att det är dags att boka tid för vaccinering; och då ska man uppge sitt Bank ID!!! Vad är det för människor, som ägnar sig åt att försöka lura äldre människor?
    Jag visste inte att du har ett Instgramkonto! Jag följer några vänner och familjemedlemmar på IG, men skriver aldrig själv något där. Tjusiga män – det låter lite farligt…
    Ha en bra fettisdag, kram, Monica

    1. Precis det råkade en kvinna här på Gotland ut för för några veckor sedan. Det kostade henne över tvåhundratusen. 😡
      Kram

  7. Fick samma meddelande från SOS idag. Det är en bra app som varnar om det är en bilolycka i närheten eller att det brinner. Ramlar du ute i skogen och ringer 112 så ser dom exakt var du är.
    Har också fått vän förfrågningar från amerikanska militärer på Facebook.
    Kramar från oss

  8. Själv får jag en massa förfrågningar från amerikanska miljonärer och mitt svar är alltid det samma vilket ör nej.
    Ja, nu gäller det att passa på för i morgon blir det vatten och bröd.

    Kram

  9. Nej, nån semla blev det inte idag när vi var till Visby! Det var många år sen vi åt det, jag får skylla på att jag måste fasta!!
    På vägen upp till Visby så pratade vi naturligtvis om vad som skulle hända på sjukan, har varit en aning orolig för att det skulle göra ont. Rolle sa att dom var säkert snälla hos ”pattologen” och han undrade också om läkaren från bröstavdelningen skulle komma upp och titta på såret (hon har inte sett det på över en månad nu).
    Jag trodde han skojade med mig, men efter tredje gången så rättade jag honom och sa att det heter faktiskt inte ”pattologen”! Lika lite som det finns nåt som heter ”pappologen”!!
    Han började gapskratta – åt sig själv – för han hade inte tänkt på vad han kallade mammografiavdelningen. Så vi hade en riktigt trevlig resa upp, för jag skrattade åt att han skrattade – och sen visade det sig att både mammografin och ultraljudsundersökningen gick jättebra. Kändes inte! Nu är det bara svaret som skulle meddelas av bröstavdelningen…..usch!!!
    KRAM/Susie

  10. Jag har också den appen, det är tryggt. Det är som ett trygghetslarm på något sätt. Fick också varningen. Sen varnar de ju om olyckor i min närhet och bränder, kan vara bra att veta ifall.
    Jag har också en hel del män som följer mig på Insta. Men de ledsnar efter ett tag då jag inte svarar på deras DM. Annars tycker jag det är lätt och kul. FB använder jag mer till kontakter med nära och kära.
    Ha det så gott, kram!

    1. Och skulle något hända när man är ensam ute i skogen är det bara att trycka den, så vet de var man är. En stor trygghet. 😍

  11. Outlander är så himla bra! Coolt att du tittar på den. Säsong 6 filmas ÄNTLIGEN just nu… ! 🙂

  12. Här blev det en semla till kaffet idag, men jag borde nog starta den där fastan. Vi har pratat om att börja med 5:2 igen, för både Berra och jag har lagt på oss alldeles för mycket sista året.
    Kram

  13. Dom kallas för fraud boys, de där killarna som jobbar med att lura kvinnor. Dvs de där tjusiga männen finns inte. Har du inte sett dokumentären så titta på den, i 2 avsnitt: https://www.svtplay.se/video/28075020/lurad-pa-karlek-och-miljoner/lurad-pa-karlek-och-miljoner-avsnitt-1

    Vet du förresten att det finns en hel ”rörelse” runt Jamie och Claire och deras liv? En spännande serie minst sagt. Som jag inte sett. Men jag har läst böckerna.

    Ha en fin kväll!
    Kram

    1. Jo, jag har sett programmet. Det är väl killar i Afrika som försörjer sig på det här sättet.
      Jag har sett att det finns en facebooksida om Outlander i alla fall. Kram

  14. Jag tänker tvärtom när det gäller semmeldagen, eftersom jag inte fastar, så igår började min semmelsäsong! Nu blir det en semla varje tisdag fram till påsk. Oftast bakad av mig själv.

  15. Undra om det blev en, två eller tre semlor som fick följa med hem.
    Sorgligt med skojarna som ringer upp. Min älskade moster råkade ut för en i förra veckan.
    Det är extra kul när det dyker upp något som är spännande följa på ex. Netflix. Bäst är det när jag får ett bra tips från någon som vet om min smak.
    Kram

  16. 73-åringen här i Närke får också förfrågningar från ”herrar”, mest militärer från USA. Skyndar mej att blockera! Visst är det konstigt…
    Blev hembakad semla med varm mjölk till skidskyttet igår, så gott! Gjorde en pytteliten till mamma också.
    Kram Inger

Kommentarer är stängda.