En trevlig dag/Coronaläget

Det blev en trevlig lunch på Stenstugu och vi satt ute och åt, på behörigt avstånd från varandra. Gaetano var också hemma och det var roligt att träffa honom, för det var länge sedan vi sågs. Det blåste och det blev lite kallt när solen gick i moln, men annars var det helt ok. Jag fick faktiskt smaka på något jag aldrig ätit förut, hummus och det var riktigt gott till den grillade kycklingen med rösti och tomatsallad.

IMAG2570
Det lilla Ingrid Marie-trädet som jag planterade 2008 blommar fint i år

När jag kom hem smorde jag lite solskyddsmedel på näsan och la mig ute i solstolen och vilade en stund. Det var riktigt skönt och jag skulle kunnat byta om till shorts och linne, men jag iddes inte, det var så bra ändå.  Sedan har jag suttit och läst och jag har börjat på en bok av Tamara McKinley, Eldhärjad heter den och den utspelar sig i en australisk avkrok. Jag känner igen miljöskildringarna från tvserien McLeods döttrar som jag ser på SVT1 tre dagar i veckan.

avdelare42Coronaläget:

Källa:  Region Gotland  Publicerad 2020-05-21 14:24

TG-Laeger-28Två personer som sedan tidigare konstaterats smittad av sjukdomen covid-19 har senaste dygnet avlidit.

Ytterligare en person har konstaterats smittad. Detta innebär att Gotland nu har 6 dödsfall till följd av det nya coronaviruset och 69 personer som konstaterats smittade.

En person vårdas på vårdavdelning på Visby Lasarett. Ingen person vårdas på intensivvårdsavdelningen (IVA). En person finns på vårdavdelning på Visby lasarett.

Trevlig fortsättning på dagen!

 

Himmelsfärdsdagen

Solen skiner och det är en härlig morgon, eller nu får man väl snarare säga förmiddag, för klockan har nästan tio. Jag har suttit ute och ätit frukost, vattnat blommorna och pysslat om dem lite och Eva har varit här med en beställning från Coop, men de där hänglobeliorna, som var det viktigast, var inte med, för det fanns inga i dag.

IMAG2569

Om den här dagen kan man läsa i Allnakku att:
Kristi Himmelsfärdsdag infaller på den 40:e dagen efter påsk och minner om den dag då Jesus enligt Bibeln lämnade jorden och fördes upp till himmelen. Himmelsfärdsdagen kan firas tidigast den 30 april och senast den 3 juni. 

Dagen kallas också Kristi him och Kristi flygare, kärt barn har många namn och så länge jag jobbade  firade vi många gånger den här dagen på Sicilien. Det är ju en utmärkt vecka att ta ut semesterdagar på.

Nu ska jag se till att få kläderna på mig och sen ska jag åka en vända till kyrkogårdarna, Eva bjuder på grillad kyckling till lunch och så måste jag ju titta in och kolla Bosses bygge.

Dagens ordspråk:
Med mildhet besegrar man den arge, med godhet den onde, med gåvor snåljåpen, med sanning lögnaren.

Ha en fin Kristi himmelsfärdsdag!