Tåskblåmmdagen

Det har varit en jätteskön lördagsförmiddag, för det har inte blåst, så även om det är mest mulet känns det väldigt behagligt ute.

I dag kan man läsa om Tåskblåmmar i Allnakku. Nu är det några år sedan jag var på Hoburgen på våren, men förr åkte vi alltid dit en vända i maj, just för att få se på våradonisen. En del år kom vi för tidigt och en del år för sent, men det brukade alltid finnas några att titta på ändå.

Majstre (1)
Tåskblåmmar, våradonis, finns på några få växtplatser på södra Gotland och på Öland men är vanligare på de sydryska stäpperna och vidare österut. De är vackra men giftiga, som de andra i smörblomfamiljen brukar vara.
IMAG2451
Veckohandeln levererad

Bosses alltjänst var tidigt i farten i dag och levererade enligt önskemål och inte bara mat, utan också fyra säckar jord, så nu har jag stått på uteplatsen och planterat chiliplantor, som jag fått av Carina och samtidigt passade jag på att plantera om några krukväxter.

Nu ska jag ta och sätta in en sockerkaka och jag kanske bakar någon småkaka också. Man kan ju inte leva på Chokladflarn allenast, även om de är väldigt goda.

Dagens ordspråk:
Man ska inte kasta bort den gamla kvasten förrän man ser vad den nya duger till