Läget 6 maj

Källa: Region Gotland

Publicerad 2020-05-06 15:16

TG-Laeger-28Dagens rapport visar att ytterligare 3 personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 60 personer är konstaterat smittade på Gotland.

I dagsläget vårdas två personer med covid-19 på Visby lasarett, varav en på intensivvårdsavdelningen. Tre personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit på Gotland sedan i mars 2020.

Ökningen av smittade går långsamt och någon flockimmunitet lär vi inte få på det här sättet, utan det verkar som om det går ut på att vänta på att forskarna får fram vaccin, eller en medicin som biter på covid-19. Hur lång tid tar det? Ett halvår, ett år, ett och ett halvt år? Inte är det med någon större glädje man ser fram mot sommaren 2020. En sommar där allt är INSTÄLLT och man inte kan göra annat än vänta och hålla sig undan från andra.

Trevlig onsdagskväll!

Årets första

Klockan halvåtta i morse vaknade jag av att mobilen plingade till, det var inte väckningsplinget, utan ett sms och det kom från Region Gotland, som meddelade att mitt ärende (gropen i trottoaren) var Noterat, åtgärd planeras. Det var ju bra! För att jag skulle kunna läsa det där sms:et måste jag ju ta på mig glasögonen och nu var jag så vaken att det var lika bra att gå upp.

Det är lite växlande väder i dag och ganska kyligt, men mest sol, än så länge i alla fall. Jag satt ute och drack morgonkaffet, men när molnslöjorna drog förbi solen blev det för kallt. Nu längtar man verkligen efter lite god vårvärme.

Jag plockade i ordning, satte ut pelargoniorna och tog vara på lite tvätt och sedan gick jag ut på en Klinterunda.

IMAG2470
Narcisserna i Donnersparken är så fina
IMAG2473
På Snickargatan kom en igelkott klivande. Årets första!
IMAG2474
När jag kommit till Vallekvior, genade jag över Gotlandshems Odvalds

Nu är det hög tid för lunch och sen hoppas jag kunna sitta ute och läsa ett tag. Boken är väldigt bra, men det är en pocket med väldigt liten stil, så bra ljus krävs för att det inte ska bli för jobbigt.

Dagens ordspråk:

Man ser inte skogen för bara trän.