Domedagen för Gotland….

…kallade tv4 den här fredagen i dagens Nyhetsmorgon, men det blev ett antiklimax, för folkhälsomyndigheten kom inte med det utlovade beskedet. Nu får vi avvakta tills nästa vecka, för att få veta om besöksnäringen går att rädda eller inte.

IMAG6817

När det gäller spridningen av corona rapporterar Region Gotland följande, publicerat 2020-05-29 14:20

TG-Laeger-28Dagens rapport visar att 2 nya fall av coronavirusinfektion har konstaterats, vilket innebär att totalt 72 personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19 på Gotland.

En person med sjukdomen covid-19 vårdas på Visby lasarett, men är inte i behov av intensivvård. Sex personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit på Gotland sedan i mars 2020.

Trevlig fortsättning på dagen!

Fem en fredag v22 – Geopardy

Det är en solig, men ganska blåsig fredagsförmiddag och stora moln driver förbi och skymmer solen då och då. Jag har sprungit runt och vattnat både ute och inne och nu ska jag ta och sätta mig på terrassen och börja läsa 1793, en bok av Niklas Natt och Dag. Han blev vinnare av Årets bok, Crimetime Specsavers Award Årets deckardebut och Årets bästa svenska debut 2017 av Svenska Deckarakademin. Min granne, som lånat ut boken till mig, rekommenderar den varmt, så det ska bli spännande att se vad jag tycker om den. Det är härligt att ha ett bibliotek i huset!

IMAG2612
Nu blommar snart jättevallmon

Men först! Kommer du ihåg Geopardy med Magnus Härenstam? Det var ett frågesportprogram som man inte missade. Nu vill elisamatilda att vi ska försöka ställa frågorna till fem svar.

1. Det är sommarens smultronställe.
Vad är min uteplats?

2. Två saker som alltid finns i kylskåpet.
Vad är bacon och ägg?

3. Det jag ser precis utanför dörren.
Vad är en kruka med penséer?

4. En fysisk aktivitet jag inte förstår mig på.
Vad är boxning?

5. Något jag drömmer om just nu.
Vad är en höstresa till någon trevlig medelhavsö?

Dagens ordspråk:
Människor är som fallskärmar. Först när de utvecklas förstår man deras rätta värde.

Trevlig fredag!