Härlig söndag och Glad måndag

Så är midsommarfirandet avklarat för i år och det blev en riktigt trevlig avslutning på helgen igår hos Krister och Thomas. Det var en härligt solig och varm söndag och när vi gått runt och kolla på trädgården fixade Krister fram lunch och när vi ätit satt vi kvar och njöt i skuggan under ett parasoll och pratade, tills Krister körde mig tillbaka till busstationen.

Ser ni gubbarna på taket? Det var grannarna som jobbade för fullt med takläggning
Jag lyckades inte få någon bild på fiskarna, men de finns där…
Odlingar

Tack Krister och Thomas för en trevlig söndag!

Glad måndag!

Sommar i P1-premiären

Det blev en solig och fin midsommardag och när jag kommit i ordning, satt jag ett bra tag vid dator för skrivaren ville ha lite service. Jag använder den för lite, så den torkar upp och till slut måste skrivarhuvud och annat rengöras, men nu funkar den igen.

Midsommardagens lunch var lätt avklarad och jag fortsatte med lax, den här gången gravad med hovmästarsås och färsk potatis. Så gott!

I gassande solsken och 25-26 plusgrader låg jag sedan under ett parasoll och lyssnade till årets premiär av Sommar i P1 och Helena Bergström skötte sig med den äran, för hon höll mig vaken, trots att jag varit uppe sent på midsommarafton. Att jag inte somnar är något av ett minimikrav i det här sammanhanget.

Helena Bergström

Skådespelaren om när livet stannade upp och allt blev på djupaste allvar.

Foto Mattias Ahlm

Hon berättar om när hon hon skadade foten, samtidigt som hennes make Colin Nutley återhämtade sig från en stroke. – I sjukhuskorridoren rullas jag av min son i samma rullstol som jag rullade Colin i för en vecka sedan, berättar hon i programmet. Hon berättade också om sin kärlek till hästen ”Jojje” och programmet ackompanjeras att ljudet från en galopperande häst. Det gick illa för ”Jojje” och hon blev tvungen att avliva honom, så det skulle ha kunnat bli ett ganska vemodigt program, men det var det absolut inte. Hon verkar kunna ta motgångar, om inte med en klackspark, så i alla fall med fattning och glimten i ögat. Hon får absolut 👍.

I dag är det söndag och då kommer jag inte att lyssna på radio alls, för jag ska ta bussen till Visby och göra en visit hos Krister och Thomas. Jag missar alltså Sebastian Ingrosso, men jag brukar försöka ge alla en chans, så jag får väl höra hans sommarprat någon annan gång.

Det är inte bara söndag i dag utan också Sommarsolståndet, för den 21 juni får vi uppleva årets längsta dag. Sedan vänder det så sakteliga tillbaka till mörkare tider, men förändringen går långsamt i början, så nu gäller det att ta vara på de härliga långa ljusa kvällarna.

Trevlig söndag!

Midsommarafton på Stenstugu

Det var en jätteskön dag igår och vi skulle inte ses förrän fram mot kvällen, så jag passade på att ligga i solstolen och njuta ett tag på eftermiddagen och när det började bli dags för samling på Stenstugu kom Claudio och hämtade mig, så jag slapp köra.

Lilla familjen – det är bara en hund som saknas

Vi satt ute och åt och flyttade bordet så att de som ville ha sol kunde få det och de som ville sitta i skuggan kunde göra det. Vi kunde sitta ute hela kvällen även om det blev lite kyligt till slut.

Bosse hade fått en alldeles egen tröja nu till WM:et
Edoardo och Claudio underhöll med sång och musik

Vid halvelva-tiden var jag hemma igen, efter en riktigt trevlig kväll. Jag varvade ner med ett avsnitt av Postkodmiljonären innan jag gick till sängs och sedan somnade jag nog ganska omgående när jag lagt mig.

Den här midsommardagen, lär bli sommarens hittills varmaste dag, för redan nu vid 10-tiden har vi 24º i skuggan. I dag startar Sommar i P1 och det ska jag givetvis lyssna på. Att försöka lyssna på så många sommarpratare som möjligt innebär verkligen sommar för mig och helst ska de avnjutas i solstolen. I dag är det Helena Bergström som inleder.

Ha en fin fortsättning på helgen!

Glad Midsommar!

Gårdagen ordnade till sig och det var inga som helst problem att ta en promenad ner på samhället när jag skulle till Ida och klippa mig. Det blev soligare och finare efterhand som dagen gick. Jag kunde till och med sitta ute och läsa ett tag på eftermiddagen. Den här helgen tar jag det lugnt och den enda städningen jag har ägnat mig åt är att putsa köksfönstret. Nu kan jag se ut igen!

Midsommarafton startar med strålande vackert väder och eftersom det är fredag har elisamatilda så påpassligt kommit med fem frågor om just Midsommar och här kommer mina svar:

1.Hur spenderar du midsommar i år? Midsommarafton på Stenstugu med delar av familjen och midsommardagen (förhoppningsvis) i solstolen medan jag lyssnar på årets premiär av Sommar i P1.

2.Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat? Sommaren har precis börjat….

3.Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat? Tradition och festligheter.

4.Kommer du dansa runt en midsommarstång? Nej, det kan jag inte tänka mig.

5.Vad kommer finnas på ditt lunchbord? Något lätt, för i eftermiddag blir det fest på Stenstugu.

Glad Midsommar önskar jag alla♥

Det är inte godkänt!

Det regnade envetet igår och när jag plockat i ordning, bloggat och ätit lunch satte jag mig och letade efter något trevligt att se på tv och jag hittade en gammal goding på kanal 11, så den fick det bli.

Den här filmen, A star is born med Bradley Cooper och Lady Gaga, kunde jag givetvis inte stå emot, trots att jag sett den flera gånger. Senast i augusti 2022, men den håller fortfarande. Jag blev lika rörd som vanligt vid scenen när Ally och Jackson sjunger Shallow för första gången, då kan jag inte hålla tårarna borta.

Medan jag satt i godan ro och såg filmen, lättade molnen lite och solen började titta fram, så när filmen var slut gick jag ut på en Klinterunda. Jag hade beställt lite rosé till helgen och det levererades till Snäusbodi (Klintekiosken) i fredags. I och för sig ska jag och handla i dag och hade tänkt hämta det då, men det vankas ju helg och jag fick ett sms, där de bad mig komma och hämta ut min beställning så fort som möjligt, så där fick jag en anledning att ta mig en promenad.

På väg hemåt och du ser hur himlen ser ut, men solskenet höll i sig tills jag kom hem i alla fall.
De här klängrosorna kommer nog att piggna till efter regnet.

Jag hade verkligen tur med min promenad, för molnen höll tätt och jag kom hem utan att bli duschad. Innan jag gick in tömde jag regnmätarna på 13mm, för att göra plats ifall det skulle bli några skurar under kvällen/natten. Nu blev det inte så mycket av det, utan bara 3 mm, men SMHI pratar om mera regn i dag.

Vart tog sommaren vägen? Regn behöver vi, men 14º och snålblåst är absolut inte godkänt den 16 juni! Det är så mycket jag skulle vilja göra ute, men nu går jag och vankar som en äggsjuk höna och tittar ut genom fönstren i stället för att gå ut och röja i rabatten och ta vara på avblommad vallmo och annat. Och kallt blir det inomhus. Enda stället där det är varmt och skönt är i sängen. Få se om jag vågar mig ut på något ”källingrace” i dag.

Dagens gnäll är avklarat!

Hoppa på tåget – Gul & Blå

6 juni – Sveriges Nationaldag firade jag under många år på Klinteberget tillsammans med SPF Klintorten, men sedan några år tillbaka är den traditionen borta. Numera firas den här dagen inte på något särskilt sätt för min del, men den här lördagen kommer säkert att bli behaglig. Solen skiner och det är nästan 18º nu på morgonen.

Det var inget större fel på gårdagen heller och efter lunchen satte jag mig och läste ett tag. Jag började på en ny bok av Åsa Hellberg, Kostermorden heter den och den är väl sisådär. Efter ett par timmar tröttnade jag på henne och gick ut på en promenad och var bland annat hos Ida och ändrade min klipptid. När jag kom hem var Bosse här och levererade några jordsäckar som jag beställt.

Nu kan jag börja planera in utplanteringen av raden med ampelliljor som står i mitt sovrumsfönster och trängs.

Nu är det dags  att Hoppa på tåget och den här lördagen tycker lokförare Åke att vi ska visa exempel på dagens aktuella färger – Gul & Blå.

Jag önskar alla en fin Nationaldag!

Glad måndag!

Juni månad startar med en solig och fin dag med 17º redan nu på förmiddagen. Igår däremot mulnade det till fram på dagen och när vi samlades på Warsholmen kom det till och med några stänk regn, med betoning på några.

På måndagarna är det bloggvännen Carita som styr och den här dagens glada bilder är från gårdagens morsdagsfirande, som blev en väldigt trevlig och välsmakande lunch på Warfsholms Pensionat.

Hela konkarongen börjar anlända, men ännu väntar vi på några.
Bosse och Eva
Jag valde Toast Skagen som förrätt och röding till efterrätt. Mycket gott!
Kaffe och tårta på Stenstugu med Claudio, Otis och Krister i bild. Barnbarnen och deras familjer följde inte med dit, för de skulle vidare för firande av andra mammor.

Presenter fick jag också, både blommor, gott att dricka, gott att äta, trisslotter och en kasse med tomatplantor. Så nu ska jag gå ut och plantera dem.

Tack mina kära barn för en härlig Mors Dag!