Glad måndag 6 september – Rederiet

Det är mulet i dag och så ska det visst vara hela dagen om SMHI:s prognos stämmer, men det ät trots allt 15º och det får man väl vara tacksam över. Jag kör en maskin tvätt, jag har vattnat blommor både ute och inne och jag har varit ute i soprummet med diverse pryttlar och när jag kom tillbaka därifrån tog jag ett foto av den otroligt fina petunian i kökshörnan som bara blommar och blommar. Nu väller den ner över den nedersta hyllan, så man kan inte se vad som gömmer sig där (och det är lika bra).

Jag hade ju trott att jag skulle triumfera och visa upp en fantastisk trissvinst i dag, men så blev det inte. I dag hade jag inte turen på min sida, men det är bara att hoppas på morgondagens skrap. Så det här fotot får bli mitt bidrag till bloggvännen Caritas måndagsutmaning.

Klockan 09.30 i dag började Svt sända långköraren Rederiet i repris. Det är den hittills längsta dramaserien i Sveriges tv-historia och den gick i 20 säsonger från 1992 till 2002.

Jag har aldrig förfallit till att se på teve på förmiddagarna, så jag valde att se ett par avsnitt redan igår kväll, för de finns på SvtPlay också. Jag räknade över hur många avsnitt det rör sig om och det är 318 st. Så finns det ingenting annat att titta på kan man alltid se ett par avsnitt av den här serien. Jag tycker att historien ännu håller och det var kul att se alla gamla skådespelare som var ganska unga då för tjugonio år sedan.

Nu har tvättmaskinen gjort sitt och det är min tur att ta vid och hänga upp tvätten så att den torkar också.

Dagens ordspråk:
Det alla ska göra blir aldrig gjort.

Glad måndag!

22 reaktioner till “Glad måndag 6 september – Rederiet

  1. Vilken fantastiskt vacker och stor petunia! Vår fick respass förra veckan för den såg inte pigg ut alls. Stod förmodligen inte tillräckligt skyddat misstänker jag.
    Tänk att Rederiet gick under en så lång tid. Nog för att det var en långkörare men så många avsnitt trodde jag inte att det blev,

    Kram och glad måndag!

    1. Den här såg liten och ynklig ut när jag satte den, men den har verkligen givit valuta för pengarna.
      Jag trodde inte heller att Rederiet har så många avsitt. Det är nästan så man blir lite trött bara av siffran. Kram

  2. Åh, vilken vacker blomma!
    Rederiet minns jag ju. Måste nog titta på den också. Men inte idag. Har haft fullt upp och nu ska det vilas lite före jobbet.
    Kram

  3. Rederiet är en gammal favorit! 20 säsonger 318 avsnitt. Den längsta tv-serien i Sverige. Älskar den serien. Hinner dock inte se den på vardagarna eftersom jag jobbar då.

    Så vackert du har det! Så vacker blomma!
    Tror det är en spegelbild i fönstret av en vacker blomma till som fotograferar.

    1. Det är tur att alla avsnitt finns på svtplay så att man kan se dem när man vill. Ja fotografen finns med i bilden minsann!

  4. Vilken underbar petunia! Jag har aldrig sett någon i den färgen förut!
    Här hade vi sol på förmiddagen, men sedan kom molnen. Vi har 18-19 grader, så det är skönt i alla fall!
    Ja, vem minns inte Rederiet? Tänk att den gick så länge!
    Ha en skön måndagskväll, kram, Monica

    1. De såg inte mycket ut för världen när jag planterade den, men har varit sällsynt trevlig och inte behöver man plocka bort vissna blommor heller. De bara försvinner.
      Kram

  5. Helt enorm petunia! Mina lever fortfarande, men inte alls så prunkande och jag får plocka dessutom. Och bättre lycka med trisset i morgon!

  6. Missade ju inte ett enda avsnitt när Rederiet gick på tv, riktigt bra var/är den ju men jag kommer nog inte att se det regelbundet igen men ett eller annat avsnitt ska man väl kika på trots allt.
    Funderat på att köpa hela klabbet på DVD men jag har ont om plats, mina hyllor är fulla av film och serier.
    Kanske dags att köpa in en hylla till här 😉

    Ha nu en fin kväll Ingrid.

    1. Nästan alla de här gamla programmen finns ju i Arkiven och på SvtPlay, så strunta du i den där hyllan. Hoppas du också haft en behaglig kväll!

  7. Eftersom det nu är tisdag så vill jag starta dagen med att gratulera dig på födelsedagen … så stort GRATTIS till dig på din dag idag!
    Verkligen en fantastisk petunia!
    Tack för tipset om Rederiet … måste nog kolla några avsnitt 🙂
    Kram

  8. Grattis på födelsedagen idag! Vilken praktblomma du visar. Jag tycker också det känns lite konstigt att kolla TV på förmiddagen, men är man lite krasslig och inte orkar göra något annat så är det nog ett bra tidsfördriv. Ha en fin födelsedag. Kram

  9. Nu blir jag imponerad. Vilken fantastiskt blomma. Så fin. Det syns att den verkligen trivs. Här regnar det idag och är inte så kallt så jag har mina pelargoner ute ännu och hoppas att dom får stå där och blomma i några dagar till men dom gillar inte regn. Ha nu en riktigt härlig dag.

    1. Visst är den blomma fin! Jag trodde inte att den skulle trivas, för den får inte så mycket sol, men den ser ju väldigt välmående ut.
      Nej, pellisar gillar inte regn!

Kommentarer är stängda.