Vaccinering – Fem en fredag

Det är mulet i dag och nästan två plusgrader. Nu får vi hoppas att det fortsätter så här så att vi blir av med snö och is. Jag ser verkligen fram mot att kunna gå ut utan att vara rädd för halka. Sen skulle det ju inte skada med lite solsken också!

Jag sitter och lyssnar på en sändning på helagotland.se där smittskyddsläkaren Maria Amér och vaccinsamordnaren Christine Senter svarar på läsarfrågor. Bland annat sa Maria just nu  att Pfizers vaccin är lämpligast för äldre och det är det vaccin jag har fått. Så långt är det alltså bra, nu fattas bara den andra sprutan som jag ska få på måndag.

En fråga gäller också hur man ska leva efter att man blivit vaccinerad och svaret är att man i dag saknar kunskap om i fall man som vaccinerad kan sprida smittan till andra även om man själv inte känner några symptom. Vaccinationen skyddar mig själv mot en allvarlig sjukdom, men att man är vaccinerad innebär med andra ord  att man, för att skydda andra, bör leva på samma sätt som man gjort tidigare och rätta sig efter de råd och restriktioner som finns. Kramkalasen hägrar långt bort i fjärran! 😞

Många frågor fick de och Christine Senter, vaccinsamordnaren, talade bland annat om att man kommer att börja vaccinera även på den gamla vårdcentralen i Klintehamn när tillgången på vaccin ökar.

Här är mina svar på dagens frågor från elisamatilda som i dag handlar om problemlösning:

1. Vad lagar du till middag om du inte har något i kylen?
Om det är tomt i kylen har jag nästan alltid någonting i frysen att ta till.

2. Vad gör du om håret är blött och du är sen någonstans?
Tar fram fönen. Har man kort hår som jag, är det torrt på någon minut.

3. Om mobilen inte fungerar, hur får du tag i någon?

Jag har ännu min fasta telefon kvar, så det är inga problem alls. Sen finns ju datorn med facebook, messinger och mejl.

4. Vad gör du om du inte hittar något i en butik och ingen personal finns i närheten?
Letar länge innan jag frågar någon till råds. Det måste inte vara personal, många kunder har bra koll.

5. Om du gick vilse i en skog utan karta eller kompass, skulle du kunna hitta ut?
Jag vill tro det, men jag är inte helt säker. Sen vet jag inte om karta och kompass skulle vara till så stor hjälp. 😉

Det är ”hundra år” sedan jag orienterade senast. Jag fick nog be google maps om hjälp ifall jag skulle gå vilse.

Dagens ordspråk:
Bättre ett ärligt nej än ett falskt ja.

Trevlig fredag!

35 reaktioner till “Vaccinering – Fem en fredag

  1. Du är en bit på väg med vaccin i alla fall. Lite närmare frihet. Attans att vaccinet inte anländer som det ska, här dröjer det.
    Som alltid, roligt att läsa dina svar!
    Trevlig fredag, kram!

  2. Så skönt för dig att snart vara färdigvaccinerad! Här verkar det dröja. Man ska tydligen kunna träffa och umgås med andra vaccinerade utan risk att smitta eller bli smittad. Och kanske med sådana, som haft covid, det hoppas jag på, eftersom dotter Fia och hennes familj alla haft det. De har nu tagit ett antikroppstest och väntar på svar.
    Här har nu nästan all snö försvunnit och idag tittar solen fram också, så härligt! jag tycker också att det ä jätteskönt att slippa vara rädd för halka!
    Ha en skön fortsättning på dagen, kram, Monica

    1. Jag hoppas att man får fart på vaccinationerna så att alla äldre får det gjort snart. Då borde vi kunna starta upp verksamheten inom SPF igen tycker jag. Vi har inte ens kunnat ha något årsmöte ännu..
      Kram

  3. Hur det än är så måste man känna sig lite friare om man är vaccinerad. Här händer inte ett dugg. Tror inte ens att hemtjänsten fått vaccin ännu och inte ens personalen på akuten eller ambulansen. Hade hoppats att vi i alla fall skulle få till påsk vi i grupp två så man kunde gå på pimpeltävlingar och andra uteaktiviteter.

    1. Det är klart att man kommer att känna sig friare. Risken för att jag själv ska bli sjuk är väl i alla fall minimerad. Hoppas att de snart kommer igång hos er också.

  4. Så skönt att du snart är färdig vaccinerad. Vi skull börjat men det kom inget vaccin så nu vet jag inte när det blir.
    Undrar när SPF Rottne kommer igång. Vi har inte haft något sedan mars 2020 och det är tråkigt.
    Kramar från oss

    1. Vi hade ett par möten på sensommaren, men sen har det inte varit någonting och det är verkligen jättetråkigt.
      Kram

  5. Jo, den där halkan kan man ju helst vara utan, frugan vågar knappt titta ut ens ju här när det är som värst.
    Töar ju bort nu tack och lov.

    Jag är helt värdelös med att gå i affärer, är det någonting jag inte hittar så går jag utan, vägrar fråga någon, så dum är jag 😉

    Ser fram emot vaccination här men kommer väl hålla mig på min kant även efter det, dumt att chansa tycker jag.
    Igår på vagnen var vi två som hade munskydd, de övriga, som var ganska många, hade inget sådant.
    Jag har antikroppar efter min covid i december antar jag, men som sagt, dumt att chansa.

    Ha en fin fredagskväll Ingrid,

      1. Frugan fick sin första promenad detta året idag, hon har knappt varit utanför dörren på ett år.
        Vaccinering på gång här förhoppningsvis så vi kan återgå till det normala igen.

        Här åker man gratis efter 65 utanför rusningstrafik, det fungerar ju.

        Ha en fin lördag nu Ingrid.

  6. Det går stort sett bra med en lur løsning på det meste når en har problemer, man må bare få tenkt seg litt om først… God helg!

  7. fråga andra kunder går ofta bra. här dröjer vaccinet. fånigt när både personal och lokaler finns. har du själv virkat den vackra duken på bordet? den kommer mig att tänka på min stränga och noggranna farmor som lärde mig att virka

  8. Vi har ingen fast telefon längre, men olika leverantörer till datorn respektive mobilen, så förhoppningsvis fungerar nån av dom. men visst är man rätt utsatt om ens elektroniska tillvaro havererar.
    Det är relativt ofta som det inte finns nåt ätbart i kylen, förutom ägg, smör och ost, men i frysen är det aldrig tomt.
    Jag är ganska rädd för att gå vilse i främmande skog, så jag brukar hålla noga koll på var jag är. Men det händer ju då och då att jag går vilse i alla fall och får gå lång väg för att hitta tillbaka till utgångspunkten.
    Kram

    1. Vi har ju bredbandstelefoni, så telefonen kostar ju ingenting om jag inte använder den och det gör jag inte, men en del ringer till mig på den.
      Det är lätt att villa bort sig i främmande marker.
      Kram

  9. Som oglad amatör tycker jag det låter konstigt. Har man antikroppar så blir man inte sjuk och hur kan man då smitta? Det finns ingen annan sjukdom som vaccinerade personer kan smitta. Jag tvivlar…

    Kram och god kväll i alla fall!

    1. Så här står det på reg Gotlands hemsida ang vaccination:
      ”Du som har vaccinerat dig behöver ändå fortsätta följa rekommendationerna för att hindra smittspridning. Detta för att vi inte kan veta vilket skydd vaccinationen har gett just dig och för att skydda andra i din omgivning som ännu inte blivit vaccinerade. Det är därför viktigt att du även efter vaccinationen fortsätter att stanna hemma vid symtom, håller avstånd till andra människor och tvättar händerna ofta.”
      Kram

  10. Jag har följt alla coronanyheter hela året som gått men börjar lacka ur. Nu finns så mycket motstridiga uppgifter överallt, vad gäller olika vacciner, prioriteringar, vad som passar vem, tillgång osv. Så nu orkar jag inte längre…hjälp
    Min +80 åriga väninna fick sin första spruta igår, hon får vänta en månad på nästa, Det är så olika i regionerna så man blir helt snurrig. Jag hoppas att jag som 65+ fått nödvändiga sprutor innan sommaren, drömma kan man ju…

    1. Jag håller med dig och jag har en känsla av att alla mer eller mindre självutmämnda experterna inte riktigt vet vad de talar om.

  11. Det finns så många oklarheter runt vaccinationen och sjukdomen i stort. För som znogge säger så brukar man inte smitta om man är vaccinerad. Men man har sagt att om båda är vaccinerade så kan man träffas.

    Sov gott!
    Kram

    1. Då får man väl ta och sätta in en kontaktannons: ”Vaccinerade vänner sökes”, svar till uttråkad 80-åring.
      Godnatt med dig!
      Kram

  12. Ha ha så fyndigt ”vaccinerade vänner sökes” Det här med söka varor i en butik har jag fått tillämpa när det vart nya ägare på ön:s Supermarket för tre år sedan ca, jag tyckte dom rörde till det så mycket men nya gångar och flytt av varor. Jag fick faktiskt fråga några gånger andra kunder. Nu tillhör det inte i vanliga fall att jag ska handla. Eller jag får inte. Har jag tre fyra saker på en lapp kommer jag hem med minst två påsar. Ja man går ju förbi mycket bra ha när man letar. Nu efter epidemin har jag max handlat två gånger kanske… Trevlig Helg Ingrid och så bra att du får din andra spruta på måndag.

    1. Tack Åke! Det ska bli jätteskönt att få den här vaccinationen klar. Då har man gjort vad man kan i alla fall.
      Ha en fin helg!

  13. Många motstridiga uppgifter om vaccinerna … man blir yr i huvudet av allt som skriva och sägs … skönt att du snart har fått dina bägge sprutor i alla fall!
    Kul att läsa dina svar på Elisas frågor 🙂
    Ha en fin söndag!
    Kram

Kommentarer är stängda.