Fem en fredag v 46: Hjälp

Det är ett typiskt novemberväder i dag också, men jag ska försöka gå ut en vända i alla fall, bara det inte börjar regna. Igår putsade jag fönstret i sovrummet och satte upp rena gardiner och sen gick jag en Klinterunda och det var riktigt behagligt.

Först ska jag i alla fall försöka att besvara elisamatildas fredagsfrågor:

1. När behövde du senast hjälp med något?
Senast i dag ringde Eva och vi kom överens om att jag ska skicka en lista på det jag behöver ha hem från coop till helgen.
2. Inom vilket område är du den som hjälper andra?
Jag kan ha hjälpt en och annan som haft frågor på it-området.

3. Vad skulle gå bättre om du inte gjorde det själv?
Jag vet inte riktigt vad det skulle vara….

4. Brukar du ta hjälp av dina grannar?
Inte direkt hjälp, men mina goda grannar betyder mycket, speciellt i dessa tider.

5. Vad hjälpte du oftast till med hemma som liten?
Vi fick hjälpa till med lite av varje. Bland annat fick fick vi sticka maskrosor i gräsmattan och för det fick vi 1 öre per planta.
Dagens ordspråk:
Den som alltid säger sanningen är en god rådgivare, men ett tråkigt umgänge.

Trevlig fredag!

25 reaktioner till “Fem en fredag v 46: Hjälp

  1. Ja, hjälp behöver vi 70-plussare ju nu i dessa corona-tider! Skönt att du låter Eva handla åt dig nu när smittspridningen är så stor!
    På tal om att hjälpa till hemma när man var liten: Vi fick plocka kottar, som vi fick 1 öre/styck för. Min syster fuskade och gick in på grannens stora skogstomt och plockade och fick med pengar…tills mamma kom på det!
    Disigt idag här också, men nu bryter solen igenom lite!
    Kram, Monica

  2. Hjälp behöver vi alla någon dag eller tillfälle. Jag känner jag får bita ihop ibland. Än är mitt matförråd OK, så jag väntar lite. Tråkigt, men.
    Kul att läsa dina svar. Trevlig fredag!
    Kram

  3. I tider som dessa är det gott att ha nära och kära i närheten som kan hjälpa till. Skönt att Eva handlar till dig även om det hade varit roligare att göra det själv. Även hjälpsamma och trevliga grannar är en tillgång.

    Ett mycket bra ordspråk tycker jag!

    Kram och trevlig fredag!

    1. Nu när man inte får gå varken hit eller dit är det värdefullt att kunna byta ett ord med grannarna när man möts.
      Kram

  4. Just det, det där med Maskrosor fick vi också göra. Men jag fick 10 öre per maskros och jag insåg redan då att jag tyckte inte om trädgårdsarbete =) Men visst det är klart att man ville ha de där extra kronorna till godis eller något.

  5. Här blev det en promenad efter lunch och naturligtvis hann det börja regna lite smått men promenaden blev av i alla fall.Regnet tilltog när vi kom hem. Kolla thaimaten i morgon. Jag har beställt till oss.
    Ha en skön helg. Kram

  6. Trean på listan fick mig att fnissa lite!
    Maskrosjärn hade vi inte hemma, men som vuxen köpte jag och tyckte det var ett härligt ljud när man knäckte till!

  7. visst behöver en hjälp både nu och då. och det är trevligt att kunna utbyta tjänster med grannarna. och visst fick en hjälpa till hemma med både det ena och det andra såsom passning av småbröder

  8. Jag försöker klara det mesta själv, men visst är det bra att ha familj och vänner som ställer upp vid behov.
    Jag minns att många långa sommardagar gick åt till att plocka flyghavre – ett evighetsjobb tyckte jag då … men jag minns inte om vi fick betalt, men det fick vi nog 🙂
    Ha en fin lördag!
    Kram

    1. Jag var ju inte något bondbarn, även om jag sedan gifte mig med en bonde, så flyghavren slapp jag när jag var barn i alla fall.
      Kram

  9. Maskrosor lät vi allt som oftast vara som de var vad jag kan minnas där de växte i vår trädgård, vi klippte ju gräsmattan med jämna mellanrum iallafall.
    I dessa tider har ju många upptäckt att ensam inte alltid är stark, vi får hjälpas åt så gott det går.

    Tillönskar dig en fin lördag.

    1. Ja du har så rätt! Ensam är inte alltid stark, men trots det försöker man klara sig så gott det går utan att besvära andra.
      Ha en fin dag du också.

  10. Jag är ett asfaltsbarn uppfödd i storstan där det var skyltar överallt om att det var förbjudet att beträda gräsmattan! Sicke tok! Goda grannar är guld värda, och de flesta är ju trevliga bara man själv tar lite initiativ.

Kommentarer är stängda.