Ofålkis dag

Nu stundar Allhelgonahelgen och i Allnakku har man valt att kalla den här fredagen för Ofålkis dag:

Ofålki betyder vårt folk, alla i familjen eller släkten. Det här är en dag att tänka på dem, och det gäller även alla våra anhöriga som vi minns men som nu är borta.

Här i familjegraven har jag farmor och farfar, farbror Knut och mamma och pappa. Pappa och hans bröder var födda Andersson, men tog farmors flicknamn, så alla känner de fem bröderna som Svanborgarna.

Bertil, Erik, farmor Ebba, Helge, Karlgustav och Knut.

Jag har inga minnen av varken mina mor- eller farföräldrar, så hur det är att ha ”gammelföräldrar” har jag aldrig fått uppleva.

Dagens ordspråk:
Den som lyssnar i smyg får höra sanningen om sig själv.

17 reaktioner till “Ofålkis dag

  1. Så fint att ha en familjegrav! Och så har du en på din mans sida, där han också ligger. Då vet du vart du ska ”ta vägen” en gång i framtiden.
    Jag mins alla mina mor- och farföräldrar, men inte farfar så mycket, jag var bara 7 år när han dog.
    Min syster har varit och skött vår mammas och pappas grav i Malmö.
    Ha en skön helg, kramar från Monica

  2. Jag har heller aldrig träffat mor- och farföräldrar. men de är en del av min historia.

    Ha en fin fredag!
    Kram

  3. Så fint med en familjegrav. Av den äldre generationen så levde bara min mormor när jag föddes och hon dog tidigt så det var en saknad i alla år.

    Kram och god fredag!

  4. Fint med en familjegrav!
    Jag växte upp hos min farmor och farfar … och de levde även när vår äldste son föddes – det gjorde även min farmors mamma, så vi var fem generationer ett tag 🙂
    Kram

  5. En familjegrav är fint att kunna gå till. Mor och farföräldrar har jag aldrig träffat och vet inte var dom är begravda. Pappas grav finns inte kvar och mamma finns på minneslunden i Malmö.
    Kramar från oss

    1. Familjegraven i Klinte har jag besökt i all tid. Jag var ofta där med mamma och nu får jag ta hand om den själv.
      Kramar till er! ♥

  6. Jag sköter makens morföräldragrav, hans mormor levde många år och finns i starkt och tacksamt minne. Så ligger mina svärföräldrar ett par meter därifrån i svärfars morfars grav. Jag är tacksam att jag kan göra det, mina föräldrar finns ju drygt femtio mil bort.

    1. Alla kan ju inte ha sina anhörigas gravar på nära avstånd, men jag är glad att jag har mina föräldrars och Åkes grav att gå till i alla fall.

  7. Vi var och tände ljus igår kväll nere i vår lilla by. Det var Kinabror och AMV o Gubben och det var fint väder. Så du har en familjegrav att gå till. Det har inte vi men fyra gravar att tända ljus på. Coronan ställer till problem. Kinabror skulle åka ner till sina barn och fira sin 70-årsdag men smittan är ju värre där nere. Broder B med fru skulle också åka ner. Dom har snart bott här i ett år och ville fara ner och hälsa på vänner och fruns pappa men dom kan inte heller fara. Min Son kommer inte heller till jul pga att smittan i Skåne har tagit fart. Det blir tråkigt men inget att göra. Ha en fin helg.

    1. Den här coronan ställer verkligen till det. Jag vet inte alls hur julen kommer att bli. Om vi kan träffas eller jag får sitta här ensam.
      Ha en fin helg du också!

Kommentarer är stängda.