Släpp fångarna loss….

….det är vår! Var männska i sin själ i grunden vill så väl
Och aldrig jag tror att det går, av sociala skäl
Av sociala skäl….

Och av sociala skäl har man nu beslutat att vi 70-plussare ska få leva under samma villkor som den övriga befolkningen och i dag kan man läsa på helagotland.se:

Råden för äldre skrotas — ”samma för alla”
Äldre och andra i riskgrupper ska omfattas av samma rekommendationer som resten av befolkningen, meddelar socialminister Lena Hallengren.
– I dag vet vi mer om konsekvenserna av långvariga begränsningar för människors liv, inte minst gällande psykisk hälsa av långvarig ensamhet, säger hon.

Givetvis är det försiktighet som gäller för oss, precis som för alla andra, men vi är så vana vid att hålla oss på avstånd och tänka oss för, så det ska nog gå bra i fortsättningen också. Huvudsaken är att vi inte behöver känna att folk tittar snett på oss när vi är ute och rör oss i samhället.

Dagens ordspråk:
Bränt barn skyr elden.ingrid

22 reaktioner till “Släpp fångarna loss….

  1. Det känns skönt att slippa dessa regler. Vi är nog bättre på att skydda oss utan pekpinnar.
    Vad är det för vit blomma på bilden den är fantastisk.
    Kramar från oss

  2. Skillnaden för oss äldre blir väl inte så stor. Vi ska fortsätta att hålla avstånd och tvätta händerna som vanligt…men man kanske kan umgås inomhus om man bara inte kramas eller är för nära?
    Din femtunga är jättefin! Jag hade en sådan för många år sedan, men jag har för mig att den var blå…finns det?
    Solsken och16 grader varmt här idag – nu ger jag mig ut på en promenad!
    Ha det så bra, kram, Monica

    1. Jodå, det finns blå femtunga också.
      Blåsigt som attan och regnskurar då och då. Jag håller mig inne i dag.
      Kram

  3. Sonen o jag har tagit en promenad i solen nu. Skönt som sagt att man slipper känna sig skyldig när man är ”lös” på samhället. Idag har det varit innearbete.
    Ha det gott!

    1. Det blev en promenad Konsum tur och retur i alla fall i dag. Så lite har jag också rört på mig.
      Ha det så bra sjäv!

  4. Jag tycker det är skönt att man minskat på rekommendationerna och att vi 70+ är som alla andra. Vi har ju inte levt under regler, men ändå varit försiktiga och det är skönt att inte bli utpekad.
    Smittan ökar dock men jag är inte bekymrad för min del, jag gör som det är bäst.
    Torsdagskram!

  5. Vi har blå och vit femtunga varje år i en stor gjutjärnskruka – men den är nog ”gonatt” nu. Den blå färgen är inte precis ”finlandsblå”, men får duga. Vi som är 70 – 85 är bra på att hålla ss på mattan, vad gäller smittade i Finland ligger vår åldersgrupp nästlägst. 0-9-åringarna är lägst. 20-29-åringarna är skyhögst. Regn- och skrivdag idag.

    1. Ungdomarna har nog svårt att hålla avstånd och så tror de säkert att de är odödliga. Vi har ju ett lite annat perspektiv på saken.
      Kram

  6. Verkligen helt fantastisk, din blomma! Vi får väl se hur det går med det här att leva under ‘samma restriktioner’, för jag tycker kanske inte att alla andra har hållit dem så helt och hållet.

    1. Jag tycker faktiskt att alla är väldigt hänsynsfulla i affärerna och möter man någon på trottaren går de ofta över på andra sidan vägen. Sen finns det ju en del som inte bryr sig, men dem får man försöka hålla sig undan från.

  7. Jag tycker att det låter som ett klokt beslut för jag tror att många kommer att fortsätta med att agera med omdöme. Däremot så misstänker jag att många yngre har börjat tröttna…

    Kram och god kväll!

    1. Det verkar ju som om det är i ungdomsgrupperna de nya fallen dyker upp. Lövén gav dem ju en skrapa i dag. Ingen dans på nattklubbarna i fortsättningen.
      Kram

  8. För egen del blir det ingen skillnad … jag har varit försiktig hittills och kommer att fortsätta vara det. Eget ansvar för alla, synd att en del inte verkar förstå att vi fortfarande lever med en pandemi omkring oss.
    Så vacker blomma!
    Önskar dig en fin fredag!
    Kram

    1. Det verkar som om ungdomarna har tröttnat och slarvar med att hålla avstånd. De äldre är allmänt väldigt hänsynsfulla tycker jag. Jag kommer väl inte heller att ändra på mitt leverne, förutom då att jag kan gå omkring utan att känna att folk tittar snett på mig.
      Kram

Kommentarer är stängda.