Det närmar sig

Solen skiner, men det har varit kallt i natt och på gränsen till frost faktiskt, men både dahliorna och begonian har klarat sig. Dahliorna står där de står, men begonian får jag nog ta in nattetid nu om jag vill fortsätta njuta av den.

Den ser ut att ha klarat sig trots att det bara var +1,8º i morse

Eftersom vädret är så fint ska jag ta en promenad upp till Klinte kyrkogård nu på förmiddagen och kolla läget där. Det börjar ju faktiskt bli hög tid för en ljungplantering och det skulle jag ju kunna fixa i dag. Höstrusket närmar ju sig, men ännu har vi inte sett något av den där stormen som SMHI varnade för igår. Hoppas att den håller sig borta!

Dagens ordspråk:
Den något lärt och något kan, han drar sig alltid fram.

Trevlig tisdag!

23 reaktioner till “Det närmar sig

  1. Så vacker begonian är, ja det är nog bäst att ta in den om natten.
    0,8 grader här inatt. Jag ska ut nu och plocka av en hel del blommor så jag får några buketter innan frosten tar dom
    Kram

    1. +2 här uppe i södra Norrland nu på morgonkvisten, kallaste natten hitintills… jo det närmar sig.

  2. Tänkvärt ordspråk.
    Jag såg igår frostbilder på Instagram, längre norrut på Gotland.
    Vi tog in begonian från balkongen i lördags.
    Självklart ska du passa på att gå dit. Helst om du som här har sol och nästan vindstilla.
    I vår tidning stod det att det kunde bli storm imorgon. Om vi har tur kommer den in längre söderut och vi klarar oss från det värsta.
    Kram, Bosse

    1. Jag har just kommit hem från kyrkogården och begonian där har också klarat sig.
      Vi får hoppas att vi klarar oss från stormen.
      Kram

  3. Även här har det varit kallt i natt, strax under 5 grader! Så nu börjar det bli dags att ta in änglatrumpeterna, De ska först skäras ner, d.v.s. sågas ner ca 1/3 och alla blad och blommor ska tas bort. Sen får vi har hjälp att bära in dem i garaget/förrådet; det är tunga krukor.
    Soligt och fint här idag, hoppas att både ni och vi slipper stormen!
    Kram, Monica

  4. Jo, börjar ju bli dags att kolla till gravarna, vi gjorde alltid det som en gemensam aktivitet i min familj när jag var liten, mysigt och trevligt att tillsammans minnas de som gått före.

    Ha det fint nu Ingrid.

  5. Den vackra begonian måste du rädda från frosten. Dev minus 0.5 inatt så temperaturen kryper nedåt. Har rensat bort de sommar blommor jag haft så nu njuter jag av de perenner som blommar.
    Kramar från Minton och mej

    1. Kärleksörten blommar som bäst och även krysantemum, men dahliorna får man nog inte njuta av så länge till.
      Kram

  6. Så vacker begonian är så den får du fortsätta att vårda ömt inomhus. I morse hade vi bara 4 grader men nu har det tagit sig lite.

    Kram och god tisdag!

    1. Den får nog kämpa på utomhus ett tag till, men jag tar in den på natten. Sen förvarar jag knölen i förrådet och börjar om på ny kula till våren.
      Kram

  7. Så fin din begonia är. Roligt med allt som fortfarande blommar i trädgården. Det behövs lite färgglädje nu när vädret inte alltid är det bästa. Kram

    1. Vi har haft en fantastiskt fin dag, även om det varit lite kyligt i vinden och jag fick mig en skön promenad på förmiddagen.
      Kram

  8. Vacker begonia, den ska du vara rädd om.
    Det var mycket ljung till salu på torget idag. Mina pelargoner blommar och slår knopp. Ljungen får nog vänta.
    Ha det bra
    Viola

    1. Slår väl kylan till är det trots allt ljung som gäller. Pelargonior tål inte så mycket kyla.
      Ha det gott själv Viola!

  9. Hej Ingrid!
    Jag har börjat en ny blogg, men kommentarer funkar inte-
    Min blogg heter Polargrevinnan. Du och jag var bloggvänner
    för några år sedan.. Nu ska jag försöka komma underfund
    varför ”det har blivit på detta viset”,

    1. Jag fick en kommentar från dig för en tid sedan, men länken till din blogg verkade inte fungera, men nu gick det bra. Kul att du är igång igen. Jag lägger till dig i min blogglista.
      Kram

  10. Vacker blomma och den trivs bra där i hörnan, lite lä för blåst och kalla vindar.
    Hörde att det skulle blåsa upp rätt så kraftigt. Varnat på radion. Vi får se.
    Bra ordspråk.
    Trevlig dag och kram till dig.

Kommentarer är stängda.