Fem en fredag v 41: Skräp

Jag pratade med Eva igår och vi konstaterade att julen nalkas och därmed också julstädningen. Jobbar man som Eva gör är det helgerna som gäller och man får börja i tid. Jag har startat lite lätt med några köksskåp och funderar på att ge mig på bokhyllan.

Som på beställning handlar elisamatildas fredagsfrågor i dag om skräp.

1. Hur ser det ut i din källare/förråd?
Jag har ett förråd ute på gården och där förvarar jag mest trädgårdssaker och så har jag ett förråd inne i lägenheten också och den används som återvinningsstation och så får en extramadrass bo där också.
2. Vad samlar du på dig mest?
Jag har svårt att göra mig av med brev, julkort och gratulationskort. När vi flyttade från Stenstugu rensade jag bort en hel del och det sved i hjärtat, men högen har växt till sig igen.

3. Vad i ditt hem behöver rensas ut?
Lådan med alla manualer, batterier och andra småprylar behöver få sig en genomgång. Där finns mycket att slänga.

När jag ser röran i lådan kan jag inte låta bli att tänka på en historia:

Inför en jul fick maken i uppdrag av sin hustru att städa sin skrivbordslåda. Det hände ingenting på den fronten och hon fortsatte tjata om den där lådan.
”Nu har jag städat överallt! Nu måste du städa din låda!”
”Jaha och varför är det så nödvändigt?”
”Det är ju snart jul!”
”Och då ska den stå öppen?!?”
Gör jag ingenting åt min låda måste den definitivt vara stängd i jul!

4. Är du bra på att rensa ur din mailkorg?
Absolut!

5. Vad sparar du gärna som andra kastar?
Nu är det ju svårt att veta vad andra kastar, men jag samlar på mig en hel del papper av olika slag.

I stället för en rad med pärmar visar jag den fina orkidén jag fick till min 80-årsdag från kusin Göran och hans dotter Kia

Dagens ordspråk:
Man får lära sig krypa innan man kan gå.

Trevlig fredag och grattis alla Ingrid och Inger!

29 reaktioner till “Fem en fredag v 41: Skräp

  1. Det är helt enkelt väldigt lätt att samla på sig för mycket. Vi hade en container för något år sedan men jag tycker att vi närmar oss ruta ett igen. Även här krävs det utrensningar på olika plan och platser. Ju större plats man har desto mer sparar man tyvärr…

    Kram och god fredag!

    1. Visst är det så att man samlar på sig när man har utrymme. Men jag tycker att jag får ihop en hel del trots ett begränsat sådant.
      Kram

  2. Att slänga julkort och gratulationskort är svårt, och speciellt vissa som jag känner är valda just till mig. Men jag har faktiskt rensat där.
    Vilken vacker orkidé du har. Den lyser verkligen upp!
    Ha en fin helg!

  3. papper blir det ofta väldiga högar av. en del är svårplacerade och kanske bara är aktuella under en viss tid. har kastat gamla julkort och en del brev

    1. Man blir ju tvungen att röja ibland. Jag kastade 10 pärmar bokföring för ett tag sedan och det var skönt att bli av med det.

  4. Det där var inga frågor för mig, jag som både är slarvig och sparar på allt för mycket.
    Jag har skrivit en lista på att jag borde börja städa redan nu. Höststäda brukar det kallas för, men i mitt fall blir det nog snarare julstädning.
    Kram

  5. Är inte någon samlare men förrådet brukar jag rensa någon gång. Papper har jag väldigt lite.
    Orkidén är underbar
    Kramar från oss

  6. Papper har vi också mycket av, eller rättare sagt maken har, jag vill och har slängt det mesta. Men det känns som att jag måste hjälpa till för att slänga det så att vi kan använda ytan till något annat. Jag är lite fundersam över varför man sparar så mycket papper, för för min del är det ju mest gamla papper som inte använts på 20 år… och det är ju inget att spara på, det är ju bara att slänga…

  7. Det där med att samla respektive slänga engagerar tydligen många av kommentarerna att döma! Jag är en slängare, medan maken är en sparare, så det kan bli lite diskussioner om det…
    Rensa ut i bokhyllorna skulle jag vilja göra, men det är så SVÅRT att slänga böcker…
    Ha en skön fredagskväll, kram, Monica

  8. Så vacker och ovanlig din orkidé är! Hoppas den står länge!
    Jag hade tänkt att jag skulle rensa i vindsförrådet i våras, men jag kom av mig. Inte enbart coronas fel, men lite ändå. Ha en fin fredagskväll!

    1. Corona har gjort att man tappar sugen lite…
      Hoppas du har en fin kväll, för mig är det sängdags nu. (klockan är snart elva!)

  9. Man kan undra vart det papperslösa samhället tog vägen, den aviserades om redan på 70-talet. Ändå är pappersmapparna fortfarande fyllda. En del räkningar o sånt har jag inte längre på papper, dom ligger någonstans i cyberrymden. Det känns lite sådär, men är samtidigt rätt skönt.
    Trevlig helg

    1. Jodå, visst finns det mycket ute i rymde. Jag har e-fakturor på allt som går att få den vägen, men ändå blir det mycket papper.
      Ha en god helg själv Paula!

  10. Ja just det vykort har jag sparat en hel del av, hade glömt det men blir medveten om saker när jag kollar runt. Och papper. Många är bra på att tömma sina mailkorgar, jag är sisådär 😉

Kommentarer är stängda.