Sommar i P1 – Final med knorr

Det är lite halvmulet i dag, men varmt och skönt, så efter en lätt lunch la jag mig ute i solstolen, för att lyssna på finalen av Sommar i P1 med dagens värd Rennie Mirro, artist och skådespelare, 46 år, född och bosatt i Stockholm. Det var hans debut som sommarvärd och han bjöd på ett  program, som hade ett annorlunda upplägg än det brukar vara. Vanligen sitter sommarvärden i en studio och berättar sin historia och spelar skivor för oss lyssnare, ibland är det inspelat, ibland sänds det direkt, men dagens program var inspelat med publik, orkester och gästartister; Rennies pappa Eric Bibb och systrarna Sarah Dawn Finer och Zoie Kim Finer och kompisen Joachim Bergström medverkade.

Huvudpersonen var givetvis Rennie Mirro och hans sommarprat var klassiskt. Jag vill inte vara respektlös, men ingredienserna var som de brukar vara; barndomen, familjen, några betydelsefulla släktingar, karriären, äktenskap, glädje över barn, skilsmässor och så ett tragiskt avslöjande, i det här fallet sexövergrepp i barndomen. Allt satt som det skulle och det var ett bra program, som det känns som om vi borde få se det på teve.

Läs mer  om dagens program med Rennie Mirro och se bilder från inspelningen.

Nu är det slut på Sommar i P1 för i år och jag, som trodde att jag skulle lyssna på väldigt många, inser att det blev inte så. Lite dryg tjugo stycken har jag följt i de 90 minuterna och så är det några som jag gjort processen kort med.  

Mina favoriter blev: Inge Thulin, Anders Berglund, Johan Waltelius, Uje Brandelius, Mark Levengood, Claes Månsson och Sara Danius.

Nu är det bara att vänta på Sommar i P1 2019!