Julblomma (Uppdaterad)

Det är lite svagt solsken i dag och ganska skönt ute, för det blåser inte så mycket, men det lär ska bli regn i eftermiddag. Vi får väl se om det blir någon Kubb i dag, eller om vi blir tvungna att ställa in den här måndagen ocskå.

Igår eftermiddag gick jag ut på en promenad och tog kursen mot dammen vid Sicklings. Det är länge sedan jag var där nu, men där är alltid så fint. Det blåste hemskt och det var lite svalt, men jeansen var på, så jag frös inte.

Vassen har växt till sig och det beror väl kanske på den här varma sommaren.
En lite ö av vita och röda näckrosor har det planterats
Sen gick jag hem via Värsändekvior. Här ligger Jörgens möbler.

Till något helt annat  – Julen 2017 fick jag den här fina julgruppen av Bosse och Carina och när alla blommorna var slut och amaryllisen också blommat över, tömde jag fatet och planterade ut allt som såg skapligt ut i krukor, för att se om det gick att få dem att ta sig.

2017 års julgrupp

 Den där lilla hängväxten till höger hamnade i en kruka i vardagsrumsfönstret och där växte den och hängde till slut ner från fönsterbrädan, så när det blev sommar beslöt jag att göra ett försök med att plantera ut den. Det gillade den, för den har verkligen växt till sig. Nu är det en enorm grön buske som hänger ändå ner till marken. Jag planterade en röd begonia bakom den och när den blommat över satte jag dit en vanlig isbegonia och den verkar trivas den också.

Den står på vad som egentligen är ett fågelbad. Massor av vatten vill den ha. Jag ger den säkert 2 l om dagen
Nu har den börjat blomma också. Är det någon som vet vad den heter? Frågar man i bloggen brukar man få svar.

Uppdatering 13.25: Vad var det jag sa, frågar man i bloggen får man nästan alltid svar!

Facebookvännen Åsa Eriksson visste att det är en Slideranka  (kolla länken). Den kan övervintra ute om det blir en mild vinter, annars kan man nog dela den och övervintra några exemplar inomhus.

Tack Åsa!