Kaitlabbens dag

I Allnakku kan man läsa:

I dag firas de vänsterhäntas dag, som på gutamål kan heta kaitlabbens dag. Kaitlabben, eller kaitu, är vänstra handen, och den vänsterhänte är kaithäntar.

Här är det en som är kaithäntar när han äter linssoppa på nyårsafton 2017

Enligt senare tids undersökningar är 12-15 procent av befolkningen vänsterhänt och det är fler pojkar en flickor som är det. I vår familj är det äldste sonen som är vänsterhänt och som tur är så har han fått vara det utan påtryckning från skolan att använda höger hand. Det är klart att vi uppmanade honom om att använda högerhanden ”den fina handen” när han var liten och började rita och måla, men det hade vi ingenting för och dessutom hade vi hört att om man tvingade en vänsterhänt att använda höger hand kunde hen bli sängvätare. ”Googelmoster” googlade givetvis på det också och hittade en väldigt deprimerande sida som kvickt stängdes ner.  

Det kom några mm regn igår kväll, men i dag är det ett ljuvligt väder med behagliga 17°, solsken och bara en svag vind. Jag har gått runt och vattnat de krukor som behövde påfyllning och så har jag rensat vissna blomstjälkar på pelargonen som står på framsidan. Det blåste så hemskt igår, sen den blåste omkull och jag fick bära bort den och sätta den i lä. Pellisar gillar inte regn och absolut inte blåst, så jag hoppas att den kommer att ta sig efter chocken.

Det blev trots allt en hel del blommor kvar

Nu ska jag ta en promenad ner på samhället och gå på Konsum och handla lite. Vi har en medlem i vår SPF-förening som fyller 90 år och hon ska uppvaktas med någonting och så ska jag baka en plåt amorer (kärleksmums) till ett månadsmöte som föreningen ska ha på onsdag. Och i eftermiddag är det kubb.

Trevlig måndag!