Var brinner det nu någonstans?

Nu ska larmsignalen tjuta för alla bränder. Från och med onsdag, kommer räddningstjänsten att använda sig av signalsystemet ”Hesa Fredrik” vid larm om bränder i skog och mark. Signalen kommer att ljuda över hela Gotland – men gäller endast för brandpersonal.

Det här meddelandet gick ut den 25 juli och i dag, när jag kom ut vid niotiden för att gå till vårdcentralen, avbröts tystnaden i Klintehamn av Hesa Fredrik och larmet höll på hela vägen dit. Alltså brinner det någonstans på Gotland, men jag har lyssnat på radion och jag har kollat på helagotland.se, men inte lyckats klura ut vad som utlöst larmet. Olycksbådande lät det i alla fall!

Det var mitt första besök på vårdcentralen sedan Unicare tog över och anledningen var att AK-mottagningen på Visby lasarett, som håller koll på mig, ville ha ett blodprov. Eftersom jag har förmaksflimmer äter jag Pradaxa, som är ett blodförtunnande medel, och en gång varje halvår vill de kolla att mina njurar fungerar som de ska. Snabbt och smidigt fick jag blodprovet taget och behövde inte ens sitta ner och vänta och i mitt vänstra armveck syns inte ett spår av angreppet från vampyren. Hon kunde sin sak!

I eftermiddag ska jag till Kupan och jobba, så jag hoppas att värmen håller sig under 25° i alla fall. Nu pågår Medeltidsveckan, så det kanske inte är så mycket folk på samhället som det var förra tisdagen, för då hade vi det i snärjigaste laget.

Ha en fin dag!