Omdöpt

Jag har varit ett rov för stridiga känslor, men nu har jag bestämt mig för och att den nya bloggen inte alls ska heta det jag först fick för mig. En källinggs tankar låter lite töntigt och är svårstavat och svårläst. Först tyckte jag att det lät bra, men man är ju inte sämre kvinna än att man kan ändra sig.

De förra hette Livet på Stenstugu och Livet efter 70, så nu följer jag upp med Livet på Odvalds. Här på Odvalds har jag bott i snart sju år nu och här lär jag bli kvar, så länge jag kan hantera en dator och kanske ännu längre, men läste du mitt inlägg igår, så förstår du att det kanske inte blir så länge till. Vandrar man omkring och letar efter mobilen medan man har den i handen, vet ingen vad som väntar.

Nu ska jag fixa till lite mat och sedan ska jag fortsätta att se ett par avsnitt av The Fall på Netflix. Den är rätt spännande och ett bra alternativ till Bäst i test.


Ha en skön fredagskväll!

En hemsk historia – Bluff

Några regndroppar gladde mig i morse, men sen tog solen, värmen och hårda vindbyar över, så de dropparna torkade kvickt.

Jag kom i alla fall igång med en lätt fredagsstädning, körde en maskin tvätt och var ute och stöttade och band upp blommor, för det ska bli ännu blåsigare. Häromdagen bröts hälften av en hög dahlia av och det vill jag inte ha en upprepning av.

Sen har jag tagit det lugnt och vilar upp mig lite inför morgondagen, då jag ska jobba ett extrapass på Kupan. En av de ordinarie hade stukat foten och trodde inte att hon orkade jobba. Det är inte lätt med personal nu på sommaren och vi får hjälpas åt med bemanningen.

Jag låg i solstolen i skuggan och lyssnade på dagens sommarvärd som var Ingrid Wall, mamma till den mördade journalisten Kim Wall. Jag och säkert många med mig följde den här händelsen via teve, så det var ingenting nytt egentligen, men att förlora ett barn har jag alltid tänkt måste vara något av det värsta man kan råka ut för och att då göra det på det sätt familjen Wall utsattes för måste vara riktigt hemskt.  

Hon berättade alltså om hur dottern, Kim Wall, för på dagen ett år sedan mördades i en ubåt under ett journalistiskt uppdrag, om hur deras känslor pendlade mellan hopp och förtvivlan och den stora sorg de kände när det fick reda på att dottern mördats och inte bara det, utan att hon dessutom styckats.

För att Kim Walls minne ska leva vidare har familjen tillsammans med Kims vänner från världens alla hörn instiftat Kim Wall Memorial Fund, en stipendiefond tänkt att stötta unga kvinnliga journalister som verkar i Kim Walls anda. De hade ett mål på 100 000 dollar och det fick de in på en månad. I dag har fonden fått ihop 250 000 dollar.

Midsommarblomman är ännu fin

Nu plingar det i mobilen. Det är varningar för Magnus Falkerup från Skåne som är på gång igen. Jag undrar vad den mannen har gjort för ont för att bli så nätmobbad. Att folk aldrig lär sig!

Kommentar från Bluffakuten:

Tack alla som delat och varnat, polisen har nu gått ut med information att de arresterat den livsfarlige hackaren från skåne. Han greps mitt på Öresundsbron av både dansk och svensk polis när han var i färd att fly rättvisan.

Skämt åsido, detta är en svensk variant av Fabrizio Brambilla kedjebrevet.

Kom ihåg: 2018 var året då vi skulle ifrågasätta kedjebrev, inte skicka dom vidare.

Trevlig fredag!