Gotlands Mästerkock

Gotländsk mat och vilt är några av Gabriel Jonsson favoriter när det gäller matlagning. Nu har han via några elimineringstävlingar gått till final i Sveriges Mästerkock.

Igår fick de tre kvarvarande deltagarna presentera sina kokboksförlag och Gabriels heter Från skog till bord och hans presentation av den och den rätt han serverade gjorde att han direktkvalificerade sig till finalen. Gabriel är en byggkonsult med stort intresse för matlagning.

Efter bara 1,5 år på Gotland är han ju egentligen ingen gotlänning, men går man till final i Sveriges Mästerkock blir man kallad det i alla fall. Vi är ju lokalpatrioter! Han verkar dessutom vara en väldigt trevlig och sympatisk kille som verkligen satsar på sitt matintresse. Förutom deltagandet i Sveriges Mästerkock har han även startat youtube-kanalen ”Ett gott land” där han bjuder in deltagare från bland annat programmet Sveriges mästerkock för att laga mat.

Hoppas att han vinner!

Kroppisar o Fototriss

Söndag morgon och i dag tänker vi gå händelserna i förväg. I morgon är det enligt Allnakku kruppkaksmåndagen, men Eva var ytterst tveksam till kroppkakor på en måndag, så det får bli i dag i stället. Då är dessutom Gaetano hemma på Stenstugu över helgen, så då får han också smörja kråset. Vädret inbjuder inte direkt till några uteaktiviteter, så kökskommendering passar bra.

Kruppkaksmåndagen kallas dagen före fettisdagen. Gotländska kroppkakor görs på kokt potatis och fylls med stekt fläsk, lök och kryddpeppar. De öländska däremot innehåller råriven potatis och rått fläsk och måste kokas länge. Ofyllda kroppkakor är blinninggar.

Iss pärar har vörr odle pa oe åien, Gotland. Di har växe si goe u stäure ei kalkjårdi undar sommarsoli!

Nu har jag skalat 4 kg av ”iss pärar” och satt dem på kokning och så fort de är färdiga ska de pressas, så att moset blir riktigt kallt tills det ska göras en kroppkaksdeg av det.

Veckans Fototriss:

När jag startade upp den här bloggen var jag till en början inte helt nöjd med den, men jag hittar fler och fler funktioner som jag tycker om. Alla barn i början heter det ju och det är nog så sant.

Här har jag
gjort ett galleri av tre bilder, som ska illustrera bokstaven F, det är nämligen temat i den här Veckans fototriss.  Kan du inte komma på vad bilderna föreställer är det bara att klicka på dem, så får de se dem i större format med beskrivande text och allt.

 

#fototriss_F

Trevlig söndag!