Glad måndag och Grattis Sverige!

Och visst är jag glad även om en regnvädersdag inte är det roligaste, men jag gläder mig åt det livgivande dropparna som det faktiskt ser ut att kunna bli något av för en gångs skull. En bild av det här regnvädret passar utmärkt i dag när Carita vill att vi ska visa upp något glädjande.

Ser du regnmätaren? Sedan i går morse och tills i dag vid tiotiden har det kommit 10 mm i den och ännu regnar det. Så mycket nederbörd har vi inte fått på en gång förut på hela våren/sommaren. Nu lär det bli gräsklippning!

Igår eftermiddag gick jag ut på en Klintevända, bara för att få röra på mig lite. Det var rätt mulet, men behagligt väder ändå, men vad gör jag en sån här regnvädersdag då? Jag satt länge vi köksbordet i morse och löste ett kryss, medan jag lyssnade på Gotlandsradion och drack mitt morgonkaffe. Sen tog jag en titt till i pappas brevlåda och hittade ett spekulärt kuvert. Jag under om Postverket av i dag har skickat det vidare?

Även om jag inte intresserar mig för fotboll och aldrig skulle sätta mig och titta på en fotbollsmatch, måste jag ju ända erkänna att det är roligt att det gick så bra för Sverige i matchen mot Tunisien. Min krysstidning har dessutom ett kryss i det senaste numret som handlar om fotbolls-WM, så lite informerad är jag. Just en av matchens svenska målgörare, Viktor Gyökeres, fick jag leta fram namnet på för att klara krysset. Grattis Sverige!

Glad måndag och Glad Midsommarvecka!

Glad måndag!

Gårdagen blev en behaglig söndag och det var ett väldigt härligt sommarväder. Jag satt ute och läste på förmiddagen och efter lunchen la jag mig i solstolen ett tag. Efter någon timme hade jag tröttnat på att ligga där, men jag slumrade nog till en stund i alla fall. Fitbit påstår i alla fall att jag sovit lätt i 11 minuter. Sen gick jag in och klädde om mig och gick ut på en promenad.

Det var ju söndag och då ska man ha efterrätt och det hade jag inte fått någon, så jag gick in på Coop och köpte mig en glass. Sen satte mig på en bänk på Torget och åt min dessert medan jag studerade folklivet på Coops parkering.
Jag hade sällskap, för en kaja bevakade mig uppmärksamt. Den hoppades nog på att jag skulle lämna några smulor av struten eller en klick glass.

På kväll roade jag mig med att se en gammal film på SvtPlay, Kanonerna på Navarone. Jag har för mig att jag har sett den förut och i så fall var det på Klinte Bio . Filmen kom 1961 och jag tror att jag såg den då, men jag hade inte många minnen kvar av den. Fast Gregory Peck glömmer man inte i första taget och inte Anthony Quinn och David Niven heller.

Bilden lånad från kusin Görans hemsida. Klinte Bio lades ner 1967 när Rondo konkurrerade ut den.

Den här veckan börjar med en ganska molnig måndag, men på Radio Gotland pratar de om att vi ska få en solig och fin dag, så jag gör som Carita, önskar alla en…..

Glad måndag!

Glad måndag!

Juni månad startar med en solig och fin dag med 17º redan nu på förmiddagen. Igår däremot mulnade det till fram på dagen och när vi samlades på Warsholmen kom det till och med några stänk regn, med betoning på några.

På måndagarna är det bloggvännen Carita som styr och den här dagens glada bilder är från gårdagens morsdagsfirande, som blev en väldigt trevlig och välsmakande lunch på Warfsholms Pensionat.

Hela konkarongen börjar anlända, men ännu väntar vi på några.
Bosse och Eva
Jag valde Toast Skagen som förrätt och röding till efterrätt. Mycket gott!
Kaffe och tårta på Stenstugu med Claudio, Otis och Krister i bild. Barnbarnen och deras familjer följde inte med dit, för de skulle vidare för firande av andra mammor.

Presenter fick jag också, både blommor, gott att dricka, gott att äta, trisslotter och en kasse med tomatplantor. Så nu ska jag gå ut och plantera dem.

Tack mina kära barn för en härlig Mors Dag!

Glad måndag efter en trevlig pingst

Pingsten 2026 blev en fin helg och vi fick ju ett härligt pingstväder! Förr minns jag att man talade om pingstregn, men det fick vi inte se något av, nej sol och värme blev det.

På pingstafton gick jag ut på en skön Klinterunda på eftermiddagen och på kvällen var det bra program på TV. Jag såg först Karin af Klintbergs dokumentär ”Kungen och jag” och den var bra (även om musiken/ljudet som ackompanjerade den var plågsam). Hon har under två år intervjuat vår kung Carl XVI Gustaf. Direkt efter hennes program såg jag Falkenbergsrevyn, där man i slutet hade en sketch där man också intervjuade ”kungen”. Det kändes nästan lite respektlöst, men jag skrattade så att tårarna rann.

Även igår på pingstdagen var det vackert väder och jag låg ute i solstolen ett bra tag på förmiddagen och efter lunchen gick jag ut på en promenad. Precis när jag kom ut ångrade jag att jag inte tagit en tunn jacka på mig, men det blev varmt och något behov av jacka fanns inte, inte ens ute på hamnen. Jag hade ställt in mig på att jag skulle ta en kopp kaffe och en kaka på Hamncaféet, men de hade inte en endaste liten kaka och erbjöd mig inget alternativ, så jag blev sur och gick hem igen.

I dag borde det ju egentligen varit Annandag pingst, men i stället är det en helt vanlig måndag och då tycker ju Carita att vi ska muntra upp oss med några trevliga bilder, så här kommer några från min pingstdag.

Jag gick genom Barkan
Google säger att det här är en prydnadsapel och då får jag väl lita på det. Enormt vackert är det i alla fall.
Grisslan vaktar infarten till Klintehamn
Karlösbåten är redo för en ny turistsäsong

Sängen är bäddad, kläderna är på, frukosten är avklarad och tvättmaskinen är laddad med det jag solkat ner förra veckan. Nu återstår bara att vattna blommorna både ute och inne, så är den här måndagsförmiddagen i hamn.

Glad måndag!

Glad måndag / Gnäll

Det var verkligen en riktigt härlig söndag igår och efter lunchen låg jag ute i solen och slappade en stund, för att få njuta av den sköna solvärmen. Men så fick jag dåligt samvete för att jag bara låg och latade mig, så jag gick ut på en promenad. Jag passade på att ta några foton på min väg, som gick via Barkan ner till samhället och så hem igen. Igår svek mig karaktären och på hemvägen gick jag in på Coop och köpte några Dumle och Marianne. Det är tur att Coop har små påsar.

Det är ju måndag i dag och det är en ganska grå och kylslagen morgon. Jag är tidigt uppe, för jag väntar på hantverkare och jag vill ju gärna vara klädd när de kommer och medan jag väntar, passar jag på att lägga ut några bilder från gårdagen. Bloggvännen Carita med utmaningen Glad måndag tycker ju att vi ska muntra upp oss med några trevliga bilder på måndagarna. Här kommer mitt försök:

Ett vackert träd på Gotlandshems Odvalds
Bäcken som rinner under bron är nästan torrlagd

Glad måndag!

🙁Nästa bild hör inte till kategorin Glad måndag.🙁

Jag tycker att de här överdimensionerade sopkärlen som Region Gotland satt ut överallt i samhället är enormt fula. När man går i villakvarteren där husen ligger tätt och det står två såna här mastodonter vid varje infart blir de väldigt dominerade. Regionen har verkligen förfulat vår miljö och jag är helt klart inte den enda som tycker så. Läs gårdagens ledare i Gotlänningen

Glad måndag!

Solen lyser den här måndagsförmiddagen, även om den är lite blek, men det har inte varit någon frost i natt i alla fall. På måndagarna är det ju Carita som styr och i den här veckans Glada måndag frossar jag i väldoft.

Igår la mig i solstolen en stund efter lunchen iklädd bara shorts och linne och det var riktigt behagligt, men så började det dra lite kallt, så då gick jag in och klädde på mig igen och gick ut på en söndagspromenad i stället. I flera bloggar har jag sett att man lagt ut foton av blommande syrener, så jag var lite nyfiken på hur långt de kommit här och så ville jag kolla om Coop hade några pelargoner till bra pris. Jag vill alltid ha pelargoner i köksfönstret på somrarna.

Häggen, som man passerar på väg ut till Vallekvior, blommar för full och den doftar så starkt nu att man nästan blir yr i huvudet.
Lite längre fram på Åbrovägen står syrenhäckarna i knopp, men ännu tar det några dagar innan de blommar på allvar.

Det blev en behaglig promenad och jag fick tag i fyra pelargoner. De såg inte så mycket ut för världen, men jag planterade om dem i större krukor när jag kom hem och vattnade igenom dem ordentligt, så jag hoppas att de tar sig.

Glad måndag!

Glad måndag – Trygghetssamtal

Efter en helt strålande varm och vacker söndag vaknade jag till en ganska molnig och småregnig måndagsmorgon, men nu har molnen skingrats och solen tittar fram igen och 12º på termometern får man väl vara nöjd med. Jag hade lite tankar på mina pelargoner som varit ute första natten, men det har inte varit så kallt och de fick odlingsväv över sig igår kväll, så de ser ut att ha klarat sig bra.

I dag är det dags för Caritas måndagsutmaning, som går ut på att vi ska muntra upp oss med några trevliga bilder, så här på veckans första dag. Fram mot sena eftermiddagen igår gick jag ut på en Klinterunda, så det får bli några bilder från den.

Jag vet inte vad det här är för träd, men vackert är det!
Stilla och lugnt på Norra Kustvägen och stängt både på Biblioteket och Landa
Så fick jag se en vacker magnolia till (utanför huset till vänster i bilden ovanför denna)
Det blommar på Torget också
Hemma på Odvalds igen

I dag blev jag uppringd från SPF med anledning att jag varit med i testpanelen när det gäller deras Trygghetssamtal.

De hade bara fått två ansökningar från Gotland och nu ville de veta vad jag tycker dels om informationen om den nya tjänsten och om hur jag tycker att den fungerar. Informationen var ok, men tjänsten tycker jag inte om! Det är absolut ingenting för mig, jag blir helt förvirrad när digitala Lena pratar på. Häromdagen hörde hon att jag var trött och hon visste precis hur jobbigt jag har det?? Så jag avslutade försöksperioden och är glad att jag har Region Gotlands trygghetslarm. Det räcker bra för mig, som har snälla och omtänksamma barn som kollar upp att jag har det bra.

Glad måndag!