Corona/Spanskan

När jag läser om coronavirusets härjningar kan jag inte låta bli att tänka på vad  Märtha skrev i en kommentar till mig efter gårdagens deppiga inlägg:”Coronaviruset verkar vara en ”pressdemi”, som sprider sig mest genom sociala och andra media”. Det tycker jag var ganska välfunnet och pressdemi är ett bra ord för vad som händer nu. Givetvis ska utbrottet inte nonchaleras och det är ingenting att skämta om, men en viss hysteri har verkligen brutit ut i media.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på Spanska sjukan, pandemin som skördade mellan 50 och 100 miljoner offer runt om i hela världen under åren 1918-1920. Det var en influensaliknande sjukdom, som främst angrep unga vuxna, inte äldre och svaga människor som ju oftast är de som insjuknar annars.  Som barn hörde jag talas om äldre anhöriga som varit sjuka i spanskan och det gick hemska historier om svåra febrar som fick svetten från madrasserna att droppa ner på golvet under sängen. Bland de fem från Klinte socken, som dog i spanska sjukan 1918, var en min kusin Görans morfar Theodor; enligt Görans släktforskning  Svanborg.se.

Mina svärföräldrar var i Amerika då och svärfar arbetade som chaufför och berättade att en av hans arbetsuppgifter när spanskan härjade som värst, var att åka runt i Boston och plocka upp lik från gatorna och köra dem till ställen där de förvarades i avvaktan på identifiering och begravning.

Så illa tror jag inte att det kommer att bli den här gången, för i dag har vi en helt annan beredskap och framför allt kunskap om hur en epidemi ska stoppas. Jag läste någonstans att antalet nya insjuknade i Kina redan har börjat minska. Och här i Sverige jagar man nu de människor som de sju som insjuknat i corona har varit i kontakt med.  Det finns nog hopp för oss!

avdelare42

I kväll ser jag finalen av På Spåret och sedan Skavlan där Josefin Nilssons syster, Marie Nilsson Lind, ska medverka och berätta om Josefin och om boken hon skrivit om hennes liv, Josas bok.

20 reaktioner till “Corona/Spanskan

  1. Har tyvärr kastat bort de senaste dagarnas tidningar, så jag kan inte kolla om jag eventuellt har läst ordet där… Äh, jag kan ju kolla på nätet – om jag ids. Vi skall se på samma TV-program ikväll! Gillar ”På spåret” till 1000, även om senaste fredag om Helsingfors fick känslorna att svalla här: på finska är Sveaborg Suomenlinna, jo, men det svenska namnet finns synnerligen stadigt kvar. Sen har vi ju så roligt åt er svenskar som inte vågar, vill eller kan uttala en dubbelskriven vokal som lång: Aalto är inte ”Altto”, utan långt a och alla andra ljud korta… a-a-l-t-å, sägs det… Finska är superlätt att uttala, precis som det skrivs…

    1. a-a-l-t-å, det uttalet ska jag komma ihåg. Jag tyckte det var jätteroligt att resan stannade till i Helsingfors. Jag har faktiskt varit där en gång med en kryssning där vi låg i hamnen en dag och åkte på bussutflykt innan färjan gick tillbaka. ♥

  2. Visst är faran att smittas av coronaviruset lite överdriven, här i Sverige är ju sjukhusen förberedda och folk är medvetna.
    Det blir samma TV-program för mig, final av På spåret med två duktiga lag!
    Ha det gott, kramar, Monica

  3. Jag blir så trött på alla dessa varningar, men det är klart, det är bra med information. Min mormor dog i spanska sjukan och tog med sig minsta dottern på tio månader i samma sjuka. Men det var då, det. Över hundra år sedan.
    Trevlig fredag! Kram

  4. Jag är ju inte den som oroar mig i förtid. Jag tror på dom som säger att coronaviruset är jämförbart med den vanliga influensan, den vi vaccinerar oss mot.
    Förresten ska den vaccinationen även kunna ge ett visst skydd mot coronaviruset.
    Kram/Kicki

    1. Jag är mest bekymrad över vad det här kommer att innebära för världsekonomin, men den hämtar sig väl igen. Förhoppningsvis!
      Skulle man bli smittad och inte överlever, så vadå? Något slut ska man ju ha!

  5. Det är besvärligt med alla dessa följder, teknik och ekonomi som störtdyker. Självklart ska vi ha beredskap, men dels undrar jag om den är så god om nu något verkligt illa händer, och inte litar jag riktigt på statistiken vare sig från Kina eller Iran. Vi får helt enkelt avvakta.

  6. Jag håller med dig. Inte helt osökt tänker jag på svininfluensan som satte skräck i många. Massvaccineringar med ett alltför snabbt framtaget vaccin som ställde till det men än själva sjukdomen. Däremot tror jag det är klokt att hålla koll på läget.

    Kram och god kväll!

  7. Jag tror att denna influensan inte är att leka med. Vi har ingen egen immunitet, så den kan slå mot alla. Om några månader får vi se hur illa det är. Att det är pandemi säger alla som har med smittan att göra. Jag förstår inte att folk vågar resa överallt, har man smittan med sig hem, så kan man smitta ner 50 pers i din närhet. Det vill jag inte utsätta människor för.
    Kram Karin

    1. Nej det där att resa känns inte lockande alls. Jag hade tänkt åka till Gran Canaria i mars, men har skrotat de planerna, men jag har en bussresa inbokat, men har bara betalat anmälningsavgiften än så länge. Få se hur jag gör när det närmar sig betalningsdatum.
      Kram

  8. Råkade ju halka in på, tror det var, expressen där de har uppdateringar hela tiden om viruset.
    På ena sidan ska man inte oroa sig skrivs det men på andra sidan så läser man om hur många som dött.
    Tydligen har regeringen tagit tag i något angående material till sjukhuspersonalen…de ska väl ha det i första hand då.

    Ja du, tror jag håller mig hemma så mycket jag kan, fast det hade jag gjort utan viruset också antar jag.

    Ha det bäst nu.

    1. Ja, det är nog tryggas att hålla sig hemma, samtidigt vill man ju leva sitt liv precis som vanligt…..
      Ha det gott du också!

  9. Vilken sorglig arbetsuppgift svärfar hade.
    Skavlan ska jag se i helgen. Vi var och fikade på Märthas och satte bilen vid Tempo för några timmar sedan. Såg att det var skyltat med boken. Givetvis ska jag köpa boken.
    Helgkram Bosse

  10. Brukar inte se Skavlan, men just det programmet vill jag se. På spåret har jag sett nu på morgonen. Snart iväg till jobbet.
    Ha en fin söndag!
    Kram

Kommentarer är stängda.