Mattvätt / Livet före internet

I morse låg jag i sängen och funderade på om jag skulle boka tvättstugan och tvätta köks- och badrumsmattorna, men så tänkte jag att det ska väl gå att fixa det på annat sätt. Min lilla tvättmaskin vill jag inte anstränga med en så tung uppgift.

Förr i tiden, när vi hade riktiga trasmattor överallt i huset, tvättade vi dem i havet på sommaren. Vi körde ner dem till stranden, la ut dem i vattnet för blötläggning och när de fått ligga där ett tag drog vi upp dem på bryggan och sedan skrubbades de med såpa och skurborste och så ner i vattnet igen för sköljning. De blev fantastiskt fina och klara i färgerna.

Jag skulle väl kunna göra något liknande, men lyfta och skrubba var inte aktuellt, för det skulle aldrig ryggen palla, men det finns väl andra sätt!

Nu har jag både rena fötter och rena mattor!

Dagligt skrivförslag
Kommer du ihåg livet före Internet?

Visst minns jag livet före internet, för större delen av mitt liv har jag ju levt utan det. Internet för gemene man blev inte tillgängligt förrän i början av 1990-talet. När jag började jobba på Faktab/Payex 1993 fanns tillgången till internet där, men vi visste inte riktigt vad vi skulle kunna ha för nytta av det, så jag fick gå på en kurs på Humanus för att lära mig mer om detta nya sätt att kommunicera och hämta information. Nu reflekterar jag inte ens över fenomenet, utan möjligheten att på ett snabbt och enkelt sätt ta reda på det jag funderar över känns helt självklar.

Tänk förr när jag satt och löste korsord, då gick det inte att googla när jag fick problem, utan då fick jag gå till bokhyllan och kolla i Focus Uppslagsverk.

Och telefonkatalogen! Den var viktig och man fick en ny upplaga varje år, men 2012 började den tryckta telefonkatalogen fasas ut helt. Kvar blev bara Din Del (företagskatalogen) men 2016 lades också den ner. Nu är det hitta.se som gäller (för min del i alla fall).

Trevlig tisdag!