Det blommar / TBE

När jag var färdig med mitt trädgårdsarbete igår, var det lagom dags för lunch och efter den la jag mig i solstolen. Det drog in tunna molnslöjor, så solen var inte så stark och det var riktigt skönt att ligga där och ta igen sig. Attans, vad det kniper så fort man gör något utöver det vanliga. Jag kände mig ganska ledbruten faktiskt! Det är tur att ”trädgården” inte är större än den är.

Gräsmattan suktar efter regn. Att jag vattnat ett par gånger har inte haft någon större effekt.

När jag tröttnade på att ligga och sola/vila bestämde jag mig för att ta en promenad och satte kursen mot Konsum. Förra tisdagen, när jag åkte iväg på den där bussresan, hade inte syrenerna slagit ut här ännu, men när vi kom fram till Uddevalla gick det ett sus genom bussen: ”Har ni sett, syrenerna blommar här!”

Nu var jag nyfiken på vad som hänt här hemma i Klintehamn på en vecka och visst hade syrenbuskarna slagit ut och ett ståtligt syrenträd med mörklila blommor också.

Men det finns mycket annat än syrener som blommar just nu:

Här på Odvalds har vi rätt många paradisäppelträd. De är gamla och rätt fula, utom när de blommar, för då slår de det mesta i blomsterprakt.

När jag kom ner till Konsum fick jag se att Doktor.se höll på med TBE-vaccination på parkeringsplatsen.

Jag började vaccinera mig mot TBE 2016 och fick två sprutor då och sedan en tredje 2017. Så står det i mitt vaccinationskort, men det hade jag ju inte med mig, så när jag kom hem kollade jag det och fick se att jag borde tagit en spruta 2020. Den missade jag, så förmodligen måste jag starta om från början nu?

Den 30 maj kommer de tillbaka hit till Klintehamn och då ska jag gå och prata med dem. TBE vill jag inte ha!

Trevlig onsdag!