En helgdag jag gillar

Det blåste hemskt kallt igår! Det upptäckte jag när jag var ute i soprummet på förmiddagen. Jag gick kvickt in igen och sedan satt jag inne och surade hela dagen. Läste, såg på tv, lagade mat, åt, satt vid datorn. Det är tur att man har något att roa sig med!

I natt har det varit snudd på frost och våra röd tak var vita i morse, men nu har termometern stigit till fem plusgrader i alla fall och det blåser inte så mycket som igår, så nu har de stora pelargoniorna och julgruppen fått komma ut igen. Igår fick de stå kvar inne.

Onsdagens fråga:

Dagligt skrivförslag
Vilken är din favorithelgdag? Varför är det din favorit?

 Kristi himmelsfärdsdag, i vardagligt tal kallad Kristi flygare, är en helgdag jag gillar. Den är alltid på en torsdag, 39 dagar efter påskdagen och kan infalla tidigast den 30 april och senast den 3 juni. I år får vi fira flygaredagen torsdagen den 18 maj.

Helgdagen ligger där så fint i andra halvan av veckan och i Fröjel kyrka firades dagen förr med sång från kyrktrappan tidigt på morgonen och sedan kaffe vid Kastalen efter högmässan. Vi gick inte så ofta i kyrkan, men den här helgdagen hände det att vi var där på besök.

I år är programmet annorlunda, men säkert inte sämre för det.

Om det inte var något kyrkobesök på gång, eller något arbetsrelaterat som måste göras trots att det var helgdag, tog vi ibland en tur ut på Hoburgen, om vi inte varit där tidigare under våren och när jag jobbade hände det att jag tog semester den vecka Kristi Himmelsfärdsdag inföll, för då sparade man ju in en semesterdag.

Vi har firat Kristi Himmelsfärdsdag åtskilliga gånger på Sicilien och på andra ställen. 1991 var vi till exempel på en bussresa till Tyskland arrangerad av min dåvarande arbetsgivare Gotlandflis, som bjöd alla anställda med respektive på några härliga dagar i Dannenberg, där de drev ett sågverk på den tiden.

I år ska jag förhoppningsvis befinna mig i norra Bohuslän den 18 maj, för att se på hällristningar i Vitlycke och åka kanalbåt på Sotenäskanalen.

Trevlig onsdag!