9 februari / Selfie nr 6

Solen tittade fram på eftermiddagen igår och jag borde väl ha gått ut eller åkt upp på kyrkogården, men jag kände mig lite ledsen och nedslagen, så jag iddes inte göra varken det ena eller det andra. Jag satt inne och tyckte synd om mig själv i stället.

Onsdagen den 9 februari får man väl nästan räkna som en märkesdag, för i dag släpps de flesta restriktionerna och vi ska kunna återgå till ett mera normalt liv. Jag har i och för sig svårt att tro att livet kommer att bli exakt som innan corona, men vi har en förmåga att glömma och gå vidare och så småningom kommer vi kanske att se på den här pandemin som vi gjort med de andra: Spanska sjukan, Asiaten, Hongkong och Svininfluensan till exempel.

Om man lever och har hälsan kanske det rent av kan bli en vända till någon trevlig ö fram på höstkanten eller i vinter.

Hoppet är det sista som överger en

Så är det dags för den sjätte omgången av Klimakteriehäxans roliga utmaning En Selfie i ord och svaren man lämnar ska bilda en kedja i vilket sista bokstaven i svar 1 ska vara första bokstaven i svar 2 o s v. Det är en trevlig och ganska knepig utmaning, där man får tänka till både en och två gånger för att få ihop kedjan på rätt sätt.

Selfie nr 6:

1. Min hobby: Min blogg (sedan 2004 har jag skrivit nästan dagligen)

2. På huvudet: Glasögon (för visst sitter de på huvudet)

3. Tidsfördriv: Nätsurfande (det kan verkligen stjäla mycket tid)

4. Dryck: Earl Grey te (om jag ska drick te, annars tar jag kaffe)

5. Bok jag aldrig glömmer: Emil i Lönneberga (den glömmer man inte i första taget)

6. Älsklingsmat: Arancini (här tillverkade av Edoardo)

7. Häftig person: Ingvar Kamprad (häftigare entreprenör får man väl leta efter)

8. Dit längtar jag: Dublin (till Irland skulle jag gärna åka om tillfälle gavs)

9. Plagg jag avskyr: Nätstrumpor (jag säger som Babben Larsson – kassler)

10. Lagar aldrig: Rangliga stolar (dem lämnar jag till möbelsnickaren)

11. Pasta: Rigatoni

12. Alltid i frysen: Isklampar (måste finnas till kylväskan)

Det har varit en solig och fin onsdagsmorgon, men jag har nog försuttit dagens chans till sol, för nu mulnar det till igen. Jag får nog snabba mig på och ta en förmiddagspromenad innan det blir alldeles mulet.

Dagens ordspråk:
Fattigdom är inte att äga lite, utan att sakna mycket.

Trevlig onsdag!

21 reaktioner till “9 februari / Selfie nr 6

  1. Jag förstår att det var en tung dag igår, men trevligt att du gjorde din selfie.
    Ganska självklara svar för att komma från dig.
    Ha en bra dag!
    Kram/Kicki

  2. Ja, nu får vi se hur det går när restriktionerna släpps. Själv kommer jag inte att uppleva någon större förändring eftersom jag jobbar med människor varje dag. Alltid lika trevligt att läsa svaren och du fick till det på ett galant sätt. Ja, nog kan tiden gå när man sitter vid datorn…
    Önskar en fin onsdag!
    Kram

    1. Datorn är en riktigt tidsslukare! Förr höll man på med handarbeten, stickade och broderade. Det har man inte tid till nu minsann. Kram

  3. Förstår om gårdagen kändes tung, men nu är det en ny dag med nya tag!
    Intressanta svar från dig igen på selfie-utmaningen! Om jag skulle försöka sig på en sådan igen, jag också…
    Arancini var jag tvungen att googla, de ser ju SÅ goda ut! Och är det tydligen också!
    Så du funderar på att resa igen – vilken ö är det på bilden, ser inte riktigt ut som Sicilien?
    Grått och disigt här idag, så det blir nog ingen promenad,
    Må så gott, kram, Monica

    1. Arancini är riktigt gott och man möts av doften från dem redan på Fontana Rossa, flygplatsen på Catania. Du må tro att jag längtar dit!
      Den där flygbilden är tagen när planet passerar Eoliska öarna norr om Sicliien, vilken av dem det är vet jag inte.
      Jag var ute en vända efter lunch och det var rätt gråkallt och blåsigt, så det blev inte så stor stund.
      Kram

  4. Det är så roligt att läsa de olika svaren. Gillar också Earl Grey och nätstrumpor är hemska.
    Kramar från ett grått Rottne

  5. Vissa dagar är tyngre än andra …
    Roligt att läsa dina svar … och Earl Grey dricks även här, de gånger jag dricker te. Arancini är något jag aldrig hört talats om … men nu har jag googlat – och det ser verkligen gott ut.
    Ha en fin fortsättning på onsdagen!
    Kram

  6. Håller också med om att datorn slukar tid. Ibland ska jag ”bara” göra det och det och vips har klockan stuckit iväg!
    Visst har åren gått med bloggen, du var två år före mig men 2006 är jag rätt nöjd med.
    Onsdagskram!

  7. Vilka bra svar du hade på veckans klurigheter! Googlade på maten, det lät jättegott! Visst håller jag med om att surfandet stjäl en himla massa tid, o det värsta är att man inte ens märker av det innan man tittar på klockan. Du är verkligen en blogg-pionjär, heja dig!

  8. Nog kan man säga att datorn slukar tid, men i dag hade vi driftstörningar och det var riktigt trist. Och jag är skeptisk till att det ska bli ‘som vanligt’.

    1. Jag är skeptisk jag också, men ändå tror jag att allt kommer att vara som vanligt snart igen, även om det dröjer med kramandet och handskakandet.

  9. Men så trevliga och fyndiga svar du funderat ut. Bloggen har du haft länge ja, glasögon kan sitta ovanpå huvudet också eller så hägnades kring en tröja vid halsen… nätsurfande kan ta tid ja och den lilla pojkens hyss får vi inte glömma -Jag ser ju ända till Mariannelund som lilla Ida sa. Arancini vet jag inte vad det är (får googla)

    1. Arancini är risbollar eller som på bilden toppar, som fylls med köttfärssås och sedan friteras, det är riktigt gott!

  10. Roligt att läsa dina svar – tänk att vi har bloggat sen 2004 båda två! Det är förvisso ganska länge … Kamprad var en speciell person, det har du verkligen rätt i. Tack för att du bjuder på ännu en selfie!

  11. Förstår att det var en tung dag. Jag var tvungen att googla arancini, men nu har jag läst receptet och är klar över vad det är. Du har verkligen bloggat länge. Jag minns att du var en av de första bloggare jag kommenterade hos. Du skriver alltid så varierat och intressant. Kram

Kommentarer är stängda.