Slakt

Det var tur för mig att det var igår jag var i Visby, för då var det jättefint väder; soligt, varmt och skönt, men i dag är det ett riktigt busväder med hårda vindar och regnbyar.

Mitt köksfönster har inte varit sig riktigt likt i sommar, för jag har bara haft en enda mårbacka och i stället för att skaffa fler, köpte jag några andra småblommiga pelargonior och dem gillar jag inte alls, för de skräpar något enormt. Den där mårbackapellisen växte, som mårbackor brukar göra, rakt upp och jag hade inte hjärta att klippa ner den, men i dag gjorde jag slag i saken, för nu var toppen bakom gardinkappan och det såg inte klokt ut alls, så jag slaktade den.

Fyra fina skott fick jag och de får stå i vasen tillsammans med blommorna några dagar, sen ska jag plantera dem och förhoppningsvis tar de sig, så att jag kan få några fina plantor till våren.

Dagens ordspråk:
Den som är för het på gröten kan lätt bränna sig.

Trevlig torsdag!

18 reaktioner till “Slakt

  1. Så vackert det blev med den lilla buketten vid Åkes foto ❤ Hoppas det blir till fina plantor nästa år.

    Kram och god torsdag!

  2. Till slut måste man ju ta tag i det innan det går överstyr, har samma problem här på balkongen, där har det ännu inte blivit någon ”slakt” som vi borde gjort för längesedan och nu är det försent.
    Fint att du fick några skott där, har en del här själv som jag hoppas ska ta sig, originalet kommer från min mormor en gång i tiden, fint att ha något som kommer lite från förr.

    Ha det fint Ingrid.

  3. Aha, det var den sortens slakt! Jag såg framför mig en halv gris eller något annat kött, men det här var mindre blodigt! Roligt när man kan bevara blommor och ha år efter år!
    Vi har ju haft torrt här jättelänge, men inatt fick vi 18 mm regn, är så glad för det
    Idag är det lite växlande väder, men nu i em kommer solen igen!
    Må så gott, kram, Monica

  4. Jasså, var det en sån sorts slakt.
    Jag får aldrig till det med pelargoner, dom tappar bladen blir höga och spretiga, både de jag har ute som inne.
    Kram/Kicki

  5. Ja du, äntligen kom det lite regn idag. Och håller på fortfarande att komma ner! Men jag önskade inte den här kylan och blåsten. Det blev ju riktig höst med en gång. Vår manshuriska valnöt på baksidan har nästan fällt alla sin jätteblad så egentligen skulle man behöva går ut och räfsa i morgon, men då måste jag städa inför kusinbesöket.
    KRAM/susie

  6. Så fint det blev med en passande vas också, hoppas nu att skotten tar sig. Jag har pelargoner i utekrukorna och de är nu som bäst, det brukar bli så. September är deras bästa tid. Fast just i dag är det väldigt gråt.

  7. Blev lite fundersam först när jag läste rubriken …
    Jag har tyvärr dåligt med plats för att övervintra mina pelargoner nu efter flytten, men har tagit några skott som jag hoppas ska klara sig.
    Kram

  8. Ordspråket, så sant så sant.
    Såg att ni skulle ha regn och rusk, här är det bara lite kyligt och blåsigt, inget regn ännu så länge.
    Jag förflyttades i några sekunder bakåt i tiden, då jag läste rubriken, då vi hade slakt hemma, men som tur är så gällde det andra saker.
    Det blev ju bra med ”slakten” och skotten tar sig säkert.
    Trevlig fredag.
    Kram!

    1. ”Slakt” har jag varit med om under hela mitt liv. Vi slaktade både nöt, grisar och höns. Lamm hade vi inte, men det köpte vi ett slaktat varje höst.
      Kram

Kommentarer är stängda.