Fem en fredag v37: Ägodelar

Fredag är det ju i dag och då är det dags för elisamatildas fredagsfrågor:

1.Vad äger du fler än en av som många vanligtvis bara har en av?

Jag har en dubbel uppsättning av fotot på farmor och hennes fem söner: Bertil (Moppe), Erik (Pe), farmor Ebba, pappa Helge (Grossis), Karlgustav (Nurre) och Knut (Knoppen). Det här är ett foto taget i juni 1932 och då var farfar redan borta. Han dog 1922 och farmor 1942.

2. Vad för vanlig sak finns inte i din ägo, men som många vanligtvis äger? Jag vet inte riktigt vad det skulle vara? Jag saknar just ingenting!

3. Vad för något skulle du aldrig låna ut till en granne? Jag har ingenting som jag är så rädd om att jag inte skulle låna ut det till någon av mina trevliga grannar.

4. Vad har du någon gång lånat av en granne? Det händer inte ofta, men någon gång har jag nog lånat ett ägg, någon dl socker eller liknande.

5. Vilken ägodel har följt dig genom livet?

Min dopsked har verkligen följt mig genom livet och när dessertskedarna används tar jag alltid den själv.

När Åke och jag gift oss började svärmor Rut ge mig dessertskedar i silver på årsdagar och i julklapp. Modellen heter Ingrid och dessutom så är min dopsked av samma modell. Jag fick en eller ett par stycken i taget tills jag fått tolv nya skedar, så med dopskeden har jag nu tretton skedar av modellen Ingrid.

Vädret i dag är inte ett dugg bättre än igår. Det är bara 13º och det blåser och regnar lite lätt då och då. Fast trots att jag tyckte att det regnade hela dagen igår är det bara 5-6 mm i regnmätaren. Det är med andra ord inte läge för att ta ut mattorna trots att det är fredag, men jag ska i alla fall ta fram dammsugaren och snygga till lite. Någon har spillt brödsmulor på mattan där jag vanligtvis sitter när jag ser på tv.

Dagens ordspråk: Ovan molnen är himlen alltid blå.

Kan det verkligen stämma?

Trevlig fredag!

30 reaktioner till “Fem en fredag v37: Ägodelar

  1. Så fint att du har kvar bilderna på din farmor och farfar samt sönerna. Undrar hur det kommer att bli i framtiden när alla numera nästan bara tar digitala bilder… Min mammas farfar var hovfotograf i Karlsborg så vi har lådvis med gamla bilder vilket självklart är en skatt. Vi har till och med en film från min mammas tid på BB och on föddes 1933. Problemet är bara att vi har ingen fungerande projektor som vi kan se filmerna på. Visst kan man överföra men med så många filmer kostar det skjortan.

    Vi har inget våffeljärn men det tror jag att nästan alla har!

    Kram och god fredag!

    1. Jag har nästan helt slutat att skriva ut foton, men de finns ju lagrad på olika ställen så det går ju att få fram dem om man skulle önska det.
      Jag har minsann ett våffeljärn, ett gammalt, sällan använt. Det fick vi i lysningspresent av Åkes syster.
      Kram

  2. Vilka roliga och ovanliga smeknamn på din farmors söner.
    Trevligt att ha sin dopsked kvar, och dessutom använda den.
    Kram/Kicki

    1. Visst är det roligt att svärmor börjad köpa samma sort som jag hade tidigare.
      Det var väl kanske namnet som lockade.
      Kram

  3. Så fint att du har foton kvar på dina släktingar. Värdefullt! jag har lite olika silverbestick som jag har fåt vid olika högtidsdagar. Är så glad för dem när jag vill duka vackert!
    Trevlig helg!
    Kram Gunilla

  4. Så fint att ha sin dopsked kvar. Bilder på gamla släktingar är alltid trevligt att ha. En del av ens historia.
    Ha en fin fortsättning på fredagen och en trevlig helg!
    Kram

  5. Så oerhört värdefullt att ha fotot med din farmor och alla hennes söner! Nu för tiden tas det ju bara ögonblicksbilder, men att ha ett foto, där man kan se hur en familj såg ut eller ett porträtt är ju oändligt mycket mer värdefullt för eftervärlden!
    Jag är så glad för fotot av hela vår familj julen 2019; har inte skrivit ut det än, men det finns ju sparat och döttrarna har det också.
    Din dopsked är verkligen vacker! Dopskedarna, som säljs idag är det mycket mera krusiduller på, tycker jag, som gillar den enkla, fina stilen på din. Och så bra att du använder den också!
    Lite mulet här idag, så det blev ingen promenad.
    Ha en trevlig fredagskväll, kram, Monica

    1. Visst är man glad över de gamla fotona. Jag tror att jag bara har ett enda foto där hela min familj, mamma och pappa och jag och mina två systrar finns samlade.
      Ruskvädret har gjort att jag också hållit mig inne i dag. Kram

  6. Ja, många fotografier har man ju från den tiden, var ju en annan tid då och man hade ju inte kameror som vi har idag.
    Hösten är ju här, nu får man väl längta till vintern så man slipper regnet iallafall.
    Dopsked?
    Nu blev jag lite fundersam här, får nog ta och leta i lådorna, vet att jag har några, om jag nu inte minns helt fel.

    Brödsmulor på mattan? Aj då 😉

    Ha det bäst Ingrid.

  7. Så fint att du har kvar gamla foton – inte alla som har sånt mer i dag.
    Och dopskeden! Den får mig att fundera var min finns… den verkar ha försvunnit under nån flytt. Jag hoppas att jag hittar den i någon låda.

  8. Jag har samma tradition med silverskedar, fast jag fick dem som barn. Och då var det inte så kul att veta att man av sina gudföräldrar återigen skulle få en trist sked! Till jul samma visa, en sked, glad att du fick dem som vuxen när du kunde uppskatta dem på ett annat vis

    1. Svärmor köpte silverskedar till mina barn också och de var nog måttligt roade, men nu är de glada över sina vackra teskedat.

Kommentarer är stängda.