Skärtorsdag/1 april/Hittaut

Årets skärtorsdag är en mulen och grå dag, men man får väl hoppas att det klarnar upp lite fram på dagen, för i dag ska ju alla påskkärringar iväg till Blåkulla.  Hade det varit ett normalt år skulle jag ha laddat upp med godis till alla små påskkärringar och påskgubbar som brukat gå runt och tigga den här dagen, men förra året kom det inte någon på besök och jag tror inte att det dyker upp någon i år heller. Jag skulle ju egentligen inte äta något godis själv heller, men jag föll som en sten igår och köpte mig ett par chokladkakor igår på Konsum. I bland är karaktären väldigt dålig!

1 april och jag öppnade nyfiket min GA i morse och tror mig nog ha hittat årets aprilskämt. För inte kan det väl stämma att region Gotland ska spendera 20 miljoner på att flyga hit 1000 partysugna ungdomar till Kallis i sommar för att se hur corona smittar i en sådan grupp, för att sedan kunna jämföra det med en grupp som följer restriktionerna???

gissecke

Däremot kan man ju undra över varför smittskyddsläkarna och FHM fortsätter att påstå att även de med fullständig vaccinering ska fortsätta hålla sig för sig själva. Är det också ett aprilskämt? Johan Giesecke tycker i alla fall annorlunda än Tegnell och kompani och fattar inte varför man rekommenderar även vaccinerade att hålla sig för sig själva.

hittaut2021

I dag startar årets Hittaut och se så många trevliga checkpoints jag har att leta reda på. Den lilla blåa pricken till höger visar min position. Jag går med hjälp av mobilens Gps, men ska försöka få tag i en papperskarta också. Förra året sände man ut kartor till alla hushåll med posten, men nu finns de att hämta på biblioteket och på Kupan.

Man har utökat antalet platser på ön i år och förutom Visby och Klintehamn kan man; även  i Fårösund, Slite, Roma och Hemse ge sig iväg ut och leta checkpoints. Under sommaren kommer man dessutom att lägga ut ännu flera, så det är bara att leta på och se till att man har mobilen laddad.

Dagens ordspråk:
Livet är inte de dagar som gått utan de dagar man minns.

 

Trevlig skärtorsdag!

ingrid

22 reaktioner till “Skärtorsdag/1 april/Hittaut

  1. Glad Påsk – även om man egentligen skall säga det först på påskdagen. Först kommer en dyster helg: långfredagen. Religionsläraren har tjatat i alla sina år om att det handlar om två helger med helt olika karaktär! ### Men det var inte detta jag skulle skriva om! Ungdomsföreningen här i byn ordnar en lättversion av ert Hittaut inom april månad, och jag tänker delta så gott det går! Åtta platser, vars koordinater avslöjas varje torsdag och söndag, och man skall söka reda på en fågelholk. Trevligt!

    1. Det är verkligen jättetrevligt att ha ett mål med sina motionspromenader. Ha en god jakpå fågelholken!

  2. Vilken trevlig sysselsättning att ge sig ut på äventyr om det nu blir lite varmare. Vi får vår andra spruta idag och det känns skönt. Ha det bra i påsk. Kram

  3. Jag tycker det låter väldigt märkligt att vaccinerade ska hålla sig för sig själva. Det har man aldrig behövt göra med någon annan sjukdom så kanske är det någon som är rejält ute och cyklar…
    Här fick vi besök av lilla S som fick en liten tablettaskt som tack för det fina kortet. Precis lagom med godis för en treåring.
    I vår tidning var skämtet att Ven blir danskt och Bornholm svenskt vilket var tämligen lätt att genomskåda. Däremot så läste jag om ett bra skämt hos Wiolettan.

    Kram och god skärtorsdag!

  4. Jag har inte koll på några aprilskämt. Varit fullt upp under dagen, så läsningen får bero sen stund till. Däremot tror jag absolut du och Znogge hittat rätt. Jättetrevligt med checkpoints när man är ute och promenerar. Absolut roligare med ett mål, när man är ute går. Ha en riktigt bra Påsk!

    1. Speciellt trevligt är det när man går ensam. Man kan diskutera lite högt med sig själv…
      Glad Påsk!

  5. Vilket, nästan makabert aprilskämt ni hade i Gotlandstidningen idag! Nä, det kan nog inte vara sant!
    I vår tidning skrev man om att historiker upptäckt, att vid freden mellan Sverige och Danmark 1660, Bornholm tillföll Sverige och Ven tillföll Danmark. Detta skulle nu i juni äntligen genomföras! Nja, jag tror inte det…
    Så roligt för dig att ni har fått nya checkpoints att leta efter! Undras om det finns här? Får kolla lite.
    Visst är det konstigt att vaccinerade ska fortsätta att var så försiktiga! Visserligen är man ju inte 100%-igt skyddad, men även OM man skulle bli smittad, så blir man ju inte så sjuk.
    Duggregn här idag.
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Förra året var det också ett aprilskämt på temat corona. Då skrev man att 70+-plussare var portade på Systembolaget.
      Det blev riktigt soligt och fint här och jag har redan varit ute och tagit två checkpoints.
      Kram

  6. Godmorgon, för nu har jag precis nyss gått upp och min påskelg har börjat. ska inte jobba igen förrän på måndag kväll.
    Det där med att vaccinerade ska hålla sig till restriktionerna, till skillnad för vid andra vaccinationer, är för att vid de flesta smittor är risken stt utsättas för den väldigt lite och man vet dessutom att den täcker. Här är risken mycket stor för att utsättas för smitta och dessutom har vi än mängd mutationer med låg grad av skydd. Det är då flockimmunitet är så viktig och den brukar räknas från cirka 60 % vaccinerade. Troligen behövs högre grad just vid covid19.
    Ett av problemen är att man är så urdålig på att informera på ett sätt som folk begriper. Johan Giesecke har fel, vilket är märkligt i sammanhanget eftersom han har kunskap i ämnet. Ska jag ge mig på en gissning så tror jag att hans agerande, som ju inte är det första, att han under alla sina år som statsepidemiolog aldrig fick någon plats i rampljuset. Nu försöker han kliva fram och dra nytta av pandemin för att också få tta del av strålglansen. En livsfarlig rivalitet där han demonstrerar sin avundsjuka gentemot Tegnell. Han får givetvis yttra sig som privatperson, men han använder son tidigare position och går ut och trycker på att han är expert och får då plats som sådan i media. Han vet mycket väl att virussjukdomar är olika och har olika smittsamhet, olika grad av farlighet osv. Att gå ut och säga att Civid19 är en vanlig virussjukdom är både dumt och farligt. Då skulle jag kunna säga att Ebola är också en alldeles vanlig virussjukdom. Att den sedan är nästa 100% dödlig skulle jag kunna låta bli att säga. Herr Giesecke är ute och cyklar. Men det absolut största problemet är att vaccinationerna går alldeles för sakta. Det är stor skillnad mellan 6% vaccinerade och 60 %.
    Nog o detta!

    Ha en fortsatt trevlig kväll! Ses vi på Blåkulla? Eller skickar du bara dina små påskkärringar?

    Kram

    1. Tack för ditt svar! Jag sitter i lugn och ro och ser på ett avsnitt av Schtisel. De små påskkärringarna fick åka iväg själva! Kram och trevlig kväll.

  7. Jag har haft en helt solig dag, underbart!
    Så fint att du varit ute på hittaut! Man behöver ett uppdrag. Jag gjorde mig själv ett uppdrag idag och det var att fotografera något i stan. För annars, visst är det tråkigt?
    Lidköping ligger dåligt till i vaccineringen men jag orkar inte bry mig. Är fortsatt jätteförsiktig, det är väl normalt numera 😉 ack ack.
    Trevlig skärtorsdag, kram!

    1. Man är verkligen van att hålla sig undan, men nog börjar man tröttna på den ensliga tillvaron. I påsk ska jag i alla fall träffa barnen. Ett i taget! 💓🐓🐣

  8. Här har det stormat i tre dagar och inte känns det som vår. Inte ens viden har slagit ut ännu. Ingen blåkullaresa iår och inte ens en bastu. Jag brukar alltid bada bastu på skärtorsdagen men det blåser så hårt att jag inte vågar elda. Ha en fin påsk kära du

    1. Jag förstår mer än väl att det inte blev någon påskbastu i år. Ha en riktig fin påsk i alla fall. Kram

  9. Det blev mer sol på eftermiddagen, när jag var ute på förmiddagen var det rätt blåsigt, men skönt ändå. Och nog är det en underlig Påsk i år också, det är nästan svårt att tänka ett år framåt.

  10. Asch, jag har inte hittat aprilskämtet i vår tidning, inte på tv:s nyheter heller 🤔
    Håller med Gisecke, varför ska man fortfarande sitta i karantän efter att man fått vaccin!?
    Blåkulla är stängt i år också så det blir väl att hålla sej hemma…
    GLAD PÅSK och kram Inger

    1. ÄR BLÅKULLA STÄNGT?! Hur ska det då gå för mina små påskkärringar som gav sig iväg i morse??
      Glad Påsk!

  11. Läser bloggen baklänges som vanligt och fick nu svaret på vad en checkpoint är 🙂
    Kul sysselsättning, säkert för många, i dessa dagar. Det känns ju alltid lite tryggare att vara utomhus.

Kommentarer är stängda.