September

Så har vi lämnat augusti, som vädermässigt blev lite av en besvikelse, men nu ser jag fram mot en skön första höstmånad. I dag är det lite molnigt, men med behagliga 15º i alla fall.

September
Om sädesärlan är kvar
är det ännu tidig höst.
Det är ännu september.
Kanske är det gott om rönnbär
och man kan ge sig till att spå den kommande vintern.

Nu har jag inte sett någon sädesärla på länge, för här på Odvalds syns de inte till så ofta, men på Stenstugu var det gott om dem. De var så roliga, för ibland när jag klippte gräs gick de med alldeles nära gräsklipparen och jag antar att de passade på att snappa upp insekter som kom yrande. De kändes nästan som husdjur och det verkade som om katterna också tyckte det, för de lät konstigt nog sädesärlorna vara i fred. Det kunde ligga en katt i rabatten, när en sädesärla kom spatserande förbi alldeles nära den på grusgången, utan att katten reagerade. Det är väl kanske att romantisera tillvaron på Stenstugu, men det var så jag upplevde det i alla fall.

Nu inleds fylleriet och med det menar jag att det är många bland släkt och vänner som fyller/fyllde år den här månaden. Det började med pappa den 6 september, sen är det jag den 7:de och nu har det tillkommit en till som fyller den dagen, Edoardos fästmö Matilda och jag fyller samma dag. Svåger Hassine firar den 13:de och mamma fyllde år den 18:de. Sen ska jag inte räkna upp resten, men i min kalender finns det 14 namn på personer; släkt, grannar och vänner, som har årsdagar den här månaden.

Jag blev sittande länge vid köksbordet i morse och förutom onsdagens trevliga kryss i GA ägnade mig bland annat åt service på mina hörisar. Jag putsade av dem, borstade av microfonerna, bytte vaxfilter och dome. Mycket pyssel är det! I eftermiddag ska jag ta mig en tur till Hemse, för en årsdagpresent ska inhandlas.

Dagens ordspråk:
Man ska inte lägga alla sina ägg i en korg.

Trevlig onsdag!

20 reaktioner till “September

  1. Det var verkligen många födelsedagar ni har klämt in i september. Förvisso trevligt men synd när de krockar. För vår del är oktober en sådan månad men svärsonen kan vi faktiskt fira i mitten av september.

    Kram och ha en fortsatt fin onsdag!

  2. Konstigt att det ofta är så, att födelsedagar klumpar ihop sig i en månad i en familj/släkt! Vi har maj, som en sådan månad och numera även februari! Maj är ju en bra månad att fira i, man kan ju oftast sitta ute och det blir lättsammare!
    Förr om åren såg vi ofta sädesärlor här, men nu är det länge sedan jag såg någon? Undras vad det beror på? Konstigt att höra om era katters reaktion på dem, det kan man fundera över.
    Solsken och hög klar luft här idag – jag säger som jag brukar: Härliga september!
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Vi har ju lyckats ställa till det med tre årsdagar i december också annars är det bra spridning.
      Jag saknar verkligen sädesärlorna här och tycker att har minskat med fåglar över huvud taget.
      Kram

  3. Ja, det var många födelsedagar ni har i september! Fest nästan varje dag! Här har vi det lite mer utspritt, men i november har vi tre födelsedagar inom familjen, två i augusti och två januari.
    September brukar vara en fin månad – hoppas även på det i år! Åh, sädesärla – så fina att se på vårkanten! De är verkligen speciella.
    Kram.

  4. Jag har många födelsedagar i juni, juli men i september ännu bara en, näst minsta barnbarnet. Förmodligen föds den nya bebisen också i september.
    Jag har bekantat mig med nya laptopen nu, så så småningom ska väl allt funka.
    Kram, Gerd

    1. Det blir säkert bra med den nya laptopen. Du är ju van vid datorer så jag kan väl aldrig tro att det blir några problem för dig att få den att fungera som du vill.
      Kram

  5. Oj så många födelsedagar att komma ihåg denna månad … vår mesta kalasmånad är april, då jag, min yngste son, Charlie och Charlies morfar fyller 🙂
    Bra ordspråk!
    Kram

    1. Jag har inte en enda bekant som fyller år i april. Inte vad jag kan påminna mig i alla fall.
      Kul att du gillade ordspråket!
      Kram

  6. Sädesärlor såg jag senast igår.
    Vi har några som fyller i september. Ett barnbarn idag, blir 28 år, äldste sonen fyller den 14:e. Men för oss är det maj som är fyllerimånaden.
    Kram/Kicki

  7. Ja, varför inte. Man ser ju lite då och då bilder på katter och fåglar som är vänner och leker och gosar med varann.
    September är en bra månad för födelsedagar. Jag ingår också i septemberfolket.
    Ha en finn kväll!
    Kram

  8. Min äldsta dotter lyckades gifta in sig i en familj där alla (hon också) fyller i slutet av juli, hon är sist ut 1 aug och då är alla så trötta på firandet.
    Sädesärlor är så fina, inte så många där vi bor, men hos äldste sonen finns de!

  9. Jag tycker att det är alldeles för ruggigt just nu. Kan bero på att det blåser så vidrigt. Jag flyttade omkring lite blomkrukor igår. Ställde ut ett bollkryss på lilla altanen på en piedestal och ställde ner den höga dahlian som hade stått där hela sommaren på golvet. Men trots att jag pallade upp bollkrysset samt ställde det i en hörna mot räcket så har det naturligtvis blåst ner alldeles nyss….. 😦 Om en stund ska jag ut och arrangera det hela lite bättre!
    Innan vi flyttade hit så åkte vi 3-4 gånger hit på semestrar. Och då var vi alltid här sista veckan i augusti och första i september -och det var kanonväder. Det var varmt och skönt och vi badade i det varma havet varje dag. Lite skillnad mot nu alltså! 😦 🙂
    KRAM/Susie

    1. Det är ingen ordning på vädret alls i år. Augusti som brukar vara så fin svek totalt i år, men än så länge är jag ganska nöjd med september även om det blåser i dag.
      Kram

  10. Det var en riktig firarmånad. Jag har bara 3…mina barnbarn Rasmus och Daniel och min mor fyllde också år då. Hon trodde alltid att Rasmus skulle bli född på hennes födelsedag den 15:e, men han dök upp den 13:e i stället. Daniel firar sin dag den 3:e. Kram

Kommentarer är stängda.