Fem en fredag v 16: Veckogöra

Det är en ganska solig fredagsmorgon, men det blåser och det blåser kallt. Min mobil säger att det känns som -1º och det kan nog stämma. Jag var ute och tömde regnmätaren efter gårdagens nederbörd och det var 5 mm i den, så några större mängder kom det inte och den enda snö jag såg till var några blöta snöblaffor som rann ner för köksfönstret vid sju-tiden.

Klipp från helagotland.se

Jag fick anledning att gå in och uppdatera SPF Klinteortens hemsida i dag, för i november hade jag lagt in en notis där om att Klintehamn skulle få en trygghetspunkt på Åvallegården och att man beräknade att den skulle kunna starta redan i januari.

Jag har undrat över varför ingenting hänt och trott att det berott på pandemin, men nu visar sig att man har ändrat sig och vill att trygghetspunkten ska vara på gamla vårdcentralen i stället. Nu drar det ut ännu längre på tiden! Om nu hälso- och sjukvårdsnämnden inte backar helt från det här beslutet till slut? Klinteborna behöver det här! Varför ska vi behöva åka till Hemse eller Visby så fort det ska tas ett blodprov eller andra enklare åtgärder som inte kräver att det ska finnas en läkare på plats?

Fredag är det ju i dag och här kommer mina svar på elisamatildas fredagsfrågor:

1. Vad gör du sällan på måndagar? Städar
2. Vad händer ofta på tisdagar? Ingenting speciellt
3. Om du ska ha ”Lill-lördag”, vad gör du en onsdag? I dessa tider får man glädja sig åt det lilla och just på onsdagarna är det väldigt trevliga kryss i GA.
4. Vad är det bästa med torsdagar? Snart är det helg, även om helgen numera inte har så stor betydelse. Jag kan ju fira helg vilken dag jag vill!
5. Hur ser dagens fredag ut? Solen skiner, men det är kallt, så på förmiddagen ska jag ägna mig åt städning och strykning och sen får vi se…..

Dagens ordspråk:
Om man ska vara vän med alla ska man ge mycket, ta litet och aldrig begära något.

Trevlig fredag!

35 reaktioner till “Fem en fredag v 16: Veckogöra

  1. Städar gör vi numera när det behövs och ingen speciell dag. Det fungerar alldeles utmärkt.

    Kram och god fredag!

    1. Det är faktiskt lite så här också. Ibland har jag inte lust att städa trots att det är fredag och då får det bli en annan dag.
      Kram

  2. Klart ni ska ha en trygghetspunkt! Det är galet att det alltid ska tänkas på pengar i såna beslut! För även om de inte säger så så måste det vara något sånt som är anledningen.

    1. Visst är det pengarna som styr och i artikel kan man läsa att ombyggnationen på Åvallegården blir för dyrbar…..

  3. Det är svårt att uppfylla alla kriterier för ”Dagens Ordspråk”. Jag vill gärna vara vän med alla, men jag lägger mig inte platt ör nån utan säger gärna ifrån…..
    KRAM/Susie

    1. Jag har alltid varit vän och vänlig, men här i området har jag lyckats få en ovän och det känns inte bra. Fast jag ångrar inte alls att jag sa ifrån. En sån person vill jag ändå inte ha som vän.
      Kram

  4. städa kan en göra när det blir absolut nödvändigt. jag vill verkligen inte vara vän med alla. vad är då ens vänskap värd? några rejäla ”fiender” är också värdefulla

  5. Städa gör vi numera bara varannan vecka, dessemellan bara lite enklare undanröjning. Solen skiner här idag också, så det får bli en promenad.
    Hoppas att det ordnar sig med er trygghetspunkt! Varför ska allt ta en sådan tid för politiker? Det borde ju vara ganska enkelt ordnat!
    Önskar dig en skön och trevlig helg, kram, Monica

    1. Man kan verkligen tycka att det är konstigt att det ska behöva vara så omständligt! Hoppas att du kommer iväg på din promenad. Ny har jag dammsugning och golvtorkning kvar, så sen är jag nog nöjd för dagen.
      Kram

  6. Städning ingår i makens uppgifter som tur är. Stryker tvätt gör vi ganska sällan numera, det blir möjligtvis någon av makens ”finskjortor” någon gång då och då när de är lite väl skrynkliga.

  7. Satt ju ute en timme i morse utanför vårdcentralen och väntade på min fru, var till sist tvungen att gå in i köpcentrumet och värma mig, ruggans kallt var det ju trots sol och blå himmel.
    Här städas det ofta, tre katter i hushållet ställer ju till det lite, men det är det ju värt 😉
    I dessa tider får man ju nästan glädja sig åt det lilla nästan varje dag kan jag känna, ta tillvara varje liten chans att få glädja sig.

    Ha en underbar fredagskväll nu Ingrid. 🙂

    1. Vädret just nu är inte roligt och jag tog faktiskt bilen till affären i dag i stället för att gå. Det blåser som attan!
      Visst är det så att man får glädja sig åt det lilla, det har vi lärt oss under den här pandmitiden.
      Ha en fin kväll själv!

  8. Får hoppas att ni får ha er Trygghetspunkt inom räckhåll!
    Konstigt nog så städar jag/vi oftast på fredagar! Tycker ändå att det känns gott att hemmet känns rent och fräscht inför helgen. Inte för att det blir så dammigt och stökigt med ”bara” oss två, men ändå!
    Städning, färska blommor, extra god mat, o god dryck. Då är det fredag! 🙂
    Lillelördag är också trevligt – det händer att vi tillagar något extra även då!
    Trevlig fortsättning på helgen!
    Kram

    1. Förr när jag jobbade, blev det ju städning på lördagarna, men sen jag gick i pension är det fredagarna som gäller.
      Kram

  9. När livet vänder och det blir annorlunda då får man andra vanor och ovanor. Här finns ingen människa eller något djur, så jag sköter min städning när det behövs 😉
    Jag hade väldigt inrutat före pandemin men nu, ingenting. Och nån lillelördag det är långt bort i periferin. Men fredagar gillar jag, bara är så.
    Ha det nu riktigt skönt, kram Gerd

    1. Ja tänk så mycket man hade på gång innan pandemin. Det första jag gjorde på morgonen vara att kolla kalendern för att jag inte skulle missa någonting. Nu är det i stort sett tomt.
      Kram

  10. En Trygghetspunkt borde ni verkligen få … så onödiga resor för småsaker.
    Städar gör vi numer när det behövs – och det är ju inte alltid på en fredag.
    Ha en fin fredagskväll!
    Kram

    1. Det år lika bra att städa vilken dag i veckan som helst. Jobbar man kan det ju knappast bli på en fredag. Kram

  11. Vi får åka 4 mil enkel resa för ett blodtryckstest eller blodprov…helt galet. Nästan alla har bil, jag som är beroende av busstransport får räkna med att vara borta minst fyra timmar…Tänk, när jag flyttade hit hade vi vårdcentral med egen fast läkare. Det var tider det….
    Trevlig helg

    1. Jag kör ännu, men det vet ju ingen hur länge man kan göra det och sen är det buss som gäller för min del också.
      Trevlig helg själv!

  12. Men så tråkigt att man ändrat sig. Minns att du var så glad för beslutet.
    Hoppas du får en skön lördag och att vädret bättrat sig. Det är alldeles för kallt nu för att man ska kunna tycka det känns trevligt att vara ute och gå.

    Kram

    1. Det är soligt i dag, men kallt och blåsigt. Jag försökte sitta ute och dricka morgonkaffet, men fick gå in.
      Kram

  13. Jag kollade veckans frågor i Fem en fredag, men fann dem faktiskt ganska svåra och gav mig inte tid att delta den här gången. Men när jag läser dina svar hade jag också kunnat säga att jag sällan städar på en måndag 😀
    Kram!

Kommentarer är stängda.