Första sommardagen?

I dag har Tiburtius namnsdag och nog är det ett konstigt namn som nästan ingen heter, men enligt den gamla bondepraktikan är Tiburtiusdagen den första sommardagen. I år stämmer det väldigt dåligt tycker jag, för än så länge kan man möjligen kalla det för vårväder. Vi har haft -2,5º som kallast i natt och mitt försök att sitta ute och dricka morgonkaffe blev inte långvarigt och den soliga morgonen har förbytts till en ganska mulen förmiddag.

Igår kväll hittade jag en film med Kommissarie Montalbano på Netflix, Andra ändan av tråden hette den. Jag gillar de deckarna för de är så mysiga med fina Sicilianska miljöer och de är absolut inga actionfilmer med en massa våld. Det är länge sedan jag såg någon och det var väldigt roligt att återknyta bekantskapen med kommissarien och hans medhjälpare Mimi och Fazio och så framför allt Catarella, den vimsigaste poliskonstapel man kan tänka sig. Igår kväll var han i högform och jag skrattade så att tårarna rann.

Detective Montalbano – Catarella and The Cat (Ep 33) from MHz Choice on Vimeo.

Dagens ordspråk:
Halm i skorna och kärlek i hjärtat sticker ut överallt.

Trevlig onsdag!

18 reaktioner till “Första sommardagen?

  1. Nog för att solen skiner här men någon sommardag är det inte. Dock är man tacksam för det lilla.
    Så trevligt att hitta en film från bekanta trakter.

    Kram och god onsdag!

  2. Åh, Montalbano! Vad jag gillade den serien! Mycket för miljöerna förstås, en polisfilm utan en massa våld och dödande och så förstås för kommissarien själv! Och hans stab! Sådana deckare gillar jag! men vi har inte Netflix, så jag kan väl inte se dem…
    Soligt och fint här idag och 8 grader hittills. Får nog bli en promenad i eftermiddag! Men sommardag skulle jag inte riktigt kalla den.
    Hoppas att du får en varmare dag, så att du kan sitta ute med ditt eftermiddagskaffe!
    Ha det så gott, kram, Monica

    1. De sänder så mycket repriser på tv, så då skulle de väl kunna ge den här i stället för Morden i Midsommer som går år, efter år, efter år på än de ena, än den andra kanalen.
      Känns absolut inte som sommar här heller!
      Kram

  3. Här är då ingen sommar, knappt vår, kom ju snö i måndags. Så det vita jag såg i diket på morgonpromenaden var snö, inte vitsippor..Men solen skiner.
    Har aldrig hört att Tiburtiusdagen skulle vara första sommardagen, däremot att det är den dag när björnarna vaknar i sitt ide..

    1. Snö har vi sluppit nu i april, men kallt och blåsigt är det för det mesta. Jag får ta och gå ut och kolla på björkarna……

  4. Bra serie det där även om jag inte sett den på länge, ett minimum av våld är ju att föredra, lite som ”Poliserna i Strömstad” på något vis.
    Sicilien är fint, en fd kollega till mig har en lägenhet där som han alltid åker till vid längre ledighet.
    Han är musiker på heltid numera istället och spelar i något dansband, fast i dessa tider med Corona vet jag inte hur det är med allt.

    Vi får väl hoppas att vi får vår efterlängtade vår nu Ingrid, vi behöver den, eller hur?

    Ha det bäst.

    1. De har det tufft i Italien och Sicilien nu med hårda restriktioner. På många ställen är allt nedstängt och man får lämna kommungränsen och inte gå ut hur som helst.
      Visst längtar vi efter våren!

  5. Aprilväder, upp och ner, varmt och kallt.
    Jag minns att jag sett något avsnitt av Montalbano, men blir ständigt påmind om honom genom en väninna som älskar denna serie.
    Ha det bra!

  6. En kylig morgon blev till en solig förmiddag … riktigt skönt, men nu mulnar det på. Idag är väl även dagen då björnarna lämnar sina iden … men det är glest med björnar både hos mig och dig 🙂
    Kram

    1. Här blev det lite bättre fram på eftermiddagen, så det blev en promenad i skogen och jakt efter en checkpoint. Lyckad!

  7. Här har det varit en solig dag så här långt. Vi kunde sitta ute på altanen och äta i ca 22 gradig värme.
    Men en första sommardag var väl att ta i, för i skuggan var det bara 9 grader.
    Kram/Kicki

    1. Här har det inte gått att sitta ut trots solen, för det har blåst isiga vindar, men en promenad blev det i alla fall. Kram

  8. Åh Montalbano, det var länge sen! Klart att det är extra roligt för dig! Här dröjer sommaren ett tag till, även om det inte blev nån snö just i dag.

  9. Nej, någon sommarvärme har det inte varit idag. Men trots allt en fin dag.
    Ska försöka hinna se den där filen endera dagen. Kanske redan ikväll.
    Ha en fin kväll!
    Kram

Kommentarer är stängda.