Astäuens dag

I dag tycker Allnakku att vi ska fira Astäuens dag och vad är nu det för en?

I Allnakku står det: Astäuen betyder grannen. Förklaringen till ordet kan vara den att man från början talat om personen i den ”andra stugan”.

På Stenstugu var astäuen eller astufar ett ord som ofta användes om de närmaste grannarna. -Nu kommer astufar, sa Åke och då visste man att Elis var på ingående.

I år har jag ju inte kunnat ha någon julbjudning för mina astäuar här på Odvalds och inte har jag varit hos någon av dem heller, men så är det ju i år. Vi sitter och trycker var och en i sin lägenhet.

Igår kom jag i alla fall ut på en promenad på eftermiddagen och det var faktiskt riktigt skönt ute trots de mörka molnen. Jag tog en vända på Barkan och det var många som kommit på samma idé och jag träffade en bekant som jag fick en trevlig pratstund med. Sånt förgyller tillvaron!

Jag var ingalunda ensam i skogen

Det är mörkt och dystert i dag också, men det blåser inte så mycket, så jag ska nog försöka ta en vända ner på samhället på förmiddagen. Jag har ju några vinster att lösa ut. På min trisskalender vann jag 150:- och på trisslotterna som jag fick i julklapp blev det 60:- i vinst.

Dagens ordspråk:
Priset är vad du betalar, värdet är vad du får.

Ha en fin onsdag!

22 reaktioner till “Astäuens dag

  1. Härligt ord, astäuen! Jag behövde inte gräva länge i hjärnan för att hitta barndomsdialektens motsvarighet, arsto! Men det ordet används alltid med ett egennamn, t.ex. Arsto-Matt. Här är några centimeter snö på marken, men den tidigare morgonens snöfall har gått över i regn. Gummistövelväder!

  2. Det var ett nytt Gotländskt ord för mig, nu kan jag ju inte så många men har en väninna som är född och uppvuxen på Gotland så en del har jag hört.
    Vi har också ett mulet och grådisigt väder, med regndroppar i luften och blött på marken. Den fina snön som kom, försvann snabbt.
    Promenader gör gott och känns nyttiga. Vi brukar också ibland träffa på bekanta ute då vi vandrar och gjorde så också i morse. Trevligt.
    Ha det fint.
    Kram!

    1. Visst är det trevligt att möta bekanta och jag som bott på i stort sett samma ställe hela livet har många kända ansikten.
      Kram

  3. Vilket härligt ord. Först lät det helt ologiskt men efter din förklaring blev det alldeles självklart. Grattis till vinsterna som jag hoppas ger härliga följdvinster.
    Väldigt grått här med och regnat det har det gjort.

    Kram

  4. Jag har förgäves försökt uttala det gotländska ordet, men det var svårt! Man måste nog vara gotlänning för det… Mysigt ord!
    Nej, än kan vi inte ha några bjudningar, det är tråkigt, men nödvändigt!
    Vi firar nyår själva, maken och jag – vi brukar ju alltid vara hos min syster och svåger i grannhuset.
    Så roligt att du fick lite vinster, även om det inte var så mycket! Var bara försiktig när du hämtar dem, nu är ju coronaspridningen enorm!
    Ha det bra, kram, Monica

    1. Jag ska fira nyårsafton hos Bosse o Carina. De träffar inte så mycket folk. Jag var och löste ut vinsterna i dag och tog två nya lotter också, men de gav ingenting.
      Kram

  5. Alltid roligt med vinster även om de är små. Spelade bingolotto den 23 och vann 100:- bytte till ny bingolott och en triss och vann 60:- på trissen. Det är skönt att gå en promenad om det är uppehåll (torrevär) på skånska.
    Nyår firar jag med Minton.
    Gott slut och Gott Nytt År

  6. Igår blev det ingen promenad men idag blev det en lite kortare. Det tog emot att gå. Björn trodde att det berodde på att han inte var med så att jag kunde gå i från honom. Han fick köra in ved i stället.
    I år hade jag ingen tur med trisskalendern, Det blev ingen vinst alls.
    Kram

    1. Jag gav barnen varsin också som födelsedagsförskott och Krister var den enda som hade turen med sig. Han hade tre vinster och håvade in 1000:- på sin.
      Kram

  7. Spännande ord för oss på fastlandet 🙂
    Grattis till vinsterna! Vi vann tyvärr ingenting på kalendern och ingenting på de två trisslotterna jag köpt heller …
    Önskar dig en trevlig nyårsafton!
    Kram

    1. Jag köpte två nya lotter, men det var inte vinst på någon av dem. Det är inte lätt det där, att vinna på Triss.
      Ha en fin nyårshelg du också!
      Kram

  8. Jag har väldigt lite med mina grannar att göra. I synnerhet nu när man ska hålla avstånd. Vi säger hej när vi ses, men inte mer än så. De flesta pratar inte ens svenska. Vid stugan umgås jag däremot med en del av grannarna.

    Ha ett gott slut på året!
    Kram

    1. I år har det ju inte varit något umgänge att tala om, men härliga pratstunder utomhus på coronaavstånd har det blivit i alla fall.
      Tack detsamma!
      Kram

Kommentarer är stängda.