Juligt på dagens Klinterunda

Jag hade ett ärende på Suderviljan i dag och ett på apoteket, så när köttbullarna var färdiga gick jag ut på en promenad. Mulet är det ju, men det regnade inte i alla fall, så det blev en rätt behaglig vända i dag också. Nu finns det ju inga blommor att dokumentera, så det blev lite tomtar och bockar i stället.

När jag kom hem var det lunchdags, men som jag trodde, jag orkade inte med något annat än ett äpple och ett glas mjölk. Nu har jag kokat lagen till sillinläggningen och medan den står ute och svalnar har jag laddat upp resultatet av dagens fotograferande.

Ha en fin fortsättning på dagen!

25 reaktioner till “Juligt på dagens Klinterunda

  1. Så mycket du redan hunnit med! Här blir det inte mycket gjort idag, det är så grått och trist väder att jag drar mig för att ge mig ut, men det blir nog en kort runda. Så många fina tomtar du hittade; han som sitter på trappräcket och läser, ser ju för rolig ut! Sånt piggar upp!
    Ha en fin fortsatt torsdag, kram, Monica

    1. På det stället använder dom sin veranda till allt möjligt. Just nu är det tomten, men de har andra figurer där också.
      Kram

  2. Ja, nu tittar de fram … tomtar både här och där – och en julbock också!
    Har också precis kokat lagen till sillen 🙂
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram

    1. Kul att tänka att vi håller på med samma saker nu. Min sill ligger nu och drar sig så att den ska bli god till julafton.
      Kram

  3. Tomtarna är så härliga och piffa upp.
    Har bara varit ute med Minton som inte gillar regnet.
    Kram

      1. Nej han vill inte ha något på sej. Bara snöskydd till frambenen som blir fylla av stora bollar.

  4. Även om det inte blev blommor så blev det härligt julinspirerade bilder! Så effektiv du har varit i dag 😀

    Kram och fortsatt fin torsdag!

  5. Idag ska Rolle åka till Coop i Klinte för att inhandla det viktigaste för dom närmaste dagarna. Jag bad honom att köpa sån där inläggningssill (5-minuters) för att se om jag kommer undan lite lättare. Jag brukar annars köpa ”riktig” sill och rensa själv. Tycker det är kul och normalt går det åt väldans mycket, upp till en 5-6 sillar. Men i år när vi inte kommer ha några gäster och när jag inte orkar laga en massa mat och inte gillar någonting så blir allt förenklat. ska t.o.m. köpa färdigkokt skinka – men jag ska griljera den själv i.a.f.! 🙂
    KRAM/Susie

    1. Jag har också använt inläggningssill. Har de hel sill, eller sillfiléer på tunna som det hade förut. I år blir det inte så mycket julfirande så det räcker med den där inläggningssillen. Fyra filéer var det i förpackningen. Förr brukade jag köpa 12 filéer.
      Kram

  6. Ibland önskar jag att jag skulle bo mera centralt så att jag också kunde placera ut någon tomte eller liknande för att glädja dem som går förbi. Här går inte precis många människor, och ut till vår lilla privata oupplysta väg (från huset) är det ca 30 meter, och från vår privata väg är det 40 meter till en större väg. Allt är omgivet av skog… Så stjärnor och el-ljusstakar i fönstren får räcka. Morots- och kålrotslåda gör jag (potatislåda finns i frysen, hemmagjord köpt), bakar kanske en kaka och några småkakor, skinkan steks på julafton. Jag är ingen sillvän, men lite finns. Ja, såklart skall jag köpa ”rosolli” också, men att berätta vad den består av tar för länge… Ha det gott!

    1. Jag googlade på rosolli och tycker att det är ungefär samma recept som jag använder när jag gör sillsallad – minus sillen då. Det äter vi till skinkan.
      Ha det så gott själv Märtha!

  7. Här var det gott om tomtar. Jag överlåter sillinläggningen till min svärson. Han tycker sånt är roligt att göra och då måste han få göra det. Kram

  8. Så mycket fint julpynt det finns. Men ändå får jag ingen inspiration att plocka fram mina tomtar. Men kanske gör jag det ändå, för nåt måste jag ju ändå ha framme som påminner om julen, även om vi ska vara ensamma.
    Kram/Kicki

Kommentarer är stängda.