Sveinblåmdagen

I dag är det enligt Allnakku de små lysande gula solarna i gräsmattan, maskrosorna, hatade av en del älskade av andra, som ska uppmärksammas. Jag kanske ska tillägga att svein är detsamma som svin, så översatt till svenska blir namnet på dagen svinblomdagen.

Allnakku: Om det bara hade funnits några få sveinblåmmar, maskrosor, på ett enda ställe på ön hade folk åkt lång väg för att få se och beundra solarna i gräset. Tänk så bra att det finns så många!

Jag gick ut och kollade i min gräsmatta på baksida och än så länge finns det bara ett stånd. Det har varit betydligt flera andra år, men jag för en ständig kamp mot dem, för så är jag uppfostrad.

När vi var barn och bodde i Vallekvior hade vi en stor trädgård och bekämpningen av maskrosor i gräsmattan bestod i att vi barn försågs med ett maskrosjärn och sedan gick vi och stack maskrosor mot en betalning av ett öre styck. Man fick lära sig att arbeta tidigt minsann! Nu har jag inget sånt där järn, men arealerna är inte så stora och det går lika bra med en kniv.

Det är en solig onsdag, men ganska svalt. Just nu vid ett-tiden har vi bara nio grader, men jag ska inte beklaga mig, för det gick i alla fall att sitta ute på terrassen i solskenet och läsa en stund på förmiddagen. Och vädret kunde absolut ha varit sämre. 😃

Innan jag gick ut och läste satt jag vid datorn ett tag och lämnade in ett referat från vårt senaste möte med SPF på helagotland.se. Få se om det kommer med i tidningarna den här gången. Det jag skickade in från vårt årsmöte har inte synts till.

I kväll väntar bostadsrättsföreningens årsstämma och dit har jag anmält mig. Man börjar med smörgåstårta och den vill jag ju inte missa, men jag tänker inte göra som en del andra gjort ibland; är med på förtäringen och sedan smyger man tyst och stilla iväg.

Dagens ordspråk:
Att tänka är att samtala med sig själv.

Trevlig onsdag!

16 reaktioner till “Sveinblåmdagen

  1. Även om maskrosor i sig lyser upp fint så vill vi inte ha dem i gräsmattan. Numera har vi en maskrosupptagare så man fåt en bättre arbetsställning vilket är skönt.

    Men så fräckt att gå efter förtäringen och inte stanna kvar för mötet. Det hade jag aldrig kunnat göra. Tycker helt enkelt inte att man gör så.

    Kram och god kväll!

  2. Bra ordspråk. Det sysslar jag med flera timmar varje vardag. Jag är tacksam för att jag inte vantrivs med sällskapet.
    Jag är också uppfostrad på det sättet – när de växer i gräsmattan. Annars är de väldigt vackra på avstånd. I andras gräsmattor. 😉
    Hade jag varit ansvarig hade jag vänt på det. Smörgåstårta som avslutning. För det låter för mig en aning fräckt.
    Är det sista boken du läser av Östlundh? Han är en av mina svenska favoritförfattare. Synd de ofta dröjer flera år mellan böckerna. Men den som väntar på något gott…
    Blev nyfiken och tittade i min femårsdagbok och läste om snöandet 3-4 maj.
    Kram, Bosse

  3. Det verkar mer än oartigt att gå på ett möte och försvinna direkt efter förtäringen. Det skulle jag aldrig komma mig för att göra. Min gräsmatta har ganska många maskrosor även om jag försöker ta bort dem som breder ut sig mest. Övriga kör man över med gräsklipparen. Premiärkört en liten bit i dag med gåklipparen. Korgen blev fort full.
    Hoppas du har en trevlig kväll.
    Kram, Laila

    1. Det var ett par, tre stycken som avvek efter att ha ätit smörgåstårta och druckit kaffe med en mazarin till.
      Kram

  4. Numer har jag ju ingen gräsmatta och jag minns min entusiasm när jag äntligen hade fattat att det fanns maskrosjärn. Det där knakandet när roten gick av var alldeles beroendeframkallande.

    1. Vist är det läckert att få bort en stor maskros, som brer ut sig över gräsmattan, bara med ett litet stick ner i jorden och sen kunna lyfta bort alltihop. Det känns väldigt tillfredsställande.

  5. Maskrosor är verkligen vackra när de blommar … i en villaträdgård passar de kanske inte, men annars älskar jag dem 🙂
    Klokt ordspråk!
    Kram

    1. Nej, gräsmattan vill man ska lysa grön. Här har vi mycket bellis, men den ger sig efter ett par klippningar och kommer ändå tillbaka varje år när det våras. Kram

  6. Var det så sen vår 2019!? Jag vet att det var en vinter som var hemsk, men den var nog lite tidigare…..
    Har leker livet nu när man har en dagishund, men just idag ska jag till tandläkaren i Östergarn. Har bitit sönder en kindtand, men den är rotfylld så det gör inte ont. Fast kul är det…..
    KRAM/Susie

    1. Nej inte är det kul att gå till tandläkaren och dyrt brukar det bli. Hoppas att det gått bra! Kram

  7. Har någon enstaka maskros som snabbt försvinner. Väldigt fult att fösvinna efter fikat.
    Kramar från oss

  8. Även här poppar det upp maskrosor i gräsmattan här och där. Jag har en maskrosupptagare, så att man kan stå rakt upp och ändå få bort dem med roten.
    Lustigt att du berättar att ni fick 1 öre/styck när ni tog bort maskrosor – vi fick 1 öre/styck när vi plockade kottar!
    Det var verkligen inte särskilt trevligt att gå på årsstämman bara för matens skull, även om det låter väldigt gott!
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Fem maskrosor så fick man ihop till ”en liten femöres kola”. Det var några stycken som smet iväg i år också. Kram

Kommentarer är stängda.