Fem en fredag v 35: Thank you for the music

Det är en solig och fin fredagsförmiddag, lite blåsigt förstås, men så är det ju på den här ön. Jag satt i alla fall ute med min kaffekopp ett tag i morse och blev så där härligt solvarm i kroppen, men nu börjar det dock mulna till, så det var nog tur att jag tog vara på den fina morgontimmarna. Nu ska jag först ta en vända med snabeldraken och sen får vi se om det kan bli någon promenad efter lunch.

Men först elisamatidas fredagsfrågor:

1. Vilken artist eller band skulle du gärna se göra en comeback? ABBA och det gör de ju nu!

2. Om du bara fick lyssna på en artist/ett band i ett år, vilken/vilket skulle det bli? ABBA eller Beatles. Kan man inte få ta båda två?

3. Vad spelar du mest för typ av musik? Jag är allätare och kan lyssna både på opera, klassisk musik och pop och schlagers.

4. Har du något speciellt musikminne? Minns du Snoddas? Jag var och såg honom live på en basar här på Gotland när jag var i tidiga tonåren. Det var stort!

5. Vilken artist eller band gjort första stora intrycket när du var barn? Det måste väl nästan ha varit Alice Babs i Askungen, den kom 1950 när jag var 10 år.

Dagens ordspråk:
Erfarenhet utan lärdom är bättre än lärdom utan erfarenhet.

Trevlig fredag!

32 reaktioner till “Fem en fredag v 35: Thank you for the music

  1. Visst är det härligt med ABBA:s comeback för deras musik står sig verkligen i längden. Jag ser fram emot att få höra mer av den.

    Kram och god fredag!

  2. Hmmm, jag är liiite tveksam till Abbas comeback. Bara det inte blir så, att man tycker, jaja, visst är det bra, men inte som det var förr…
    För deras musik har ju hållit sig genom alla år, när andras kommer och går!
    Själv är jag jazzälskare men jag gillar både ABBA och Beatles också!
    Och italiensk opera! Lite allätare jag också!
    Jättefint väder här idag igen, det blir nog en promenad så småningom.
    Ha en fortsatt trevlig fredag, kram, Monica

    1. Jag hoppas att Abba-soundet ska finnas kvar, men att rösterna har förändrats får man nog vara beredd på.
      Nu har jag fått i min lunchen och ska ge mig iväg ut på en vända.
      Kram

  3. Opera och klassisk musik, det kan jag också lyssna till med stor behållning, idag. För 30 år sedan var det otänkbart, man blir förståndigare med åren!
    Men jag är som du lite allätare när det gäller musik, jag gillar jazz, tradjazz men också soul och disco. Musik är härligt och jag tror det påverkar oss starkt.

  4. Det är många som påpekar det här om ABBAs comeback, själv är jag inte så intresserad. Gillade inte den typen av musik när det begav sig, men har väl kanske omvärderat en del av låtarna – men absolut inte alla!
    Och visst kunde man klämt till med Snoddas, men jag har inget direkt musikminne om honom. Mest var det att han var på besök i Västertorp/Stockholm (där mina kusiner bodde) och det var enormt spännande, men jag var väldigt liten då…..
    KRAM/Susie

    1. Jag gillar verkligen ABBA och har sett Mamma Mia hur många gånger som helst bara för att få lyssna på musiken.
      Ah, du har sett Snoddas live du också!!
      Kram

  5. Vi har lyssnat på ABBAS nya och visst lät det som i fornstora dar! Kul! Vi har varit i husbilen stor del av dagen, men nu är vi åter på hemmaplan och det känns skönt. Ha en bra helg!

    1. Jag började egentligen lyssna på opera när jag började plugga italienska, för plötsligt kunde jag ju förstå en del av texten i många av dem..

  6. Att ABBA gör comeback är ju fantastiskt. Jag har svårt att det blir lika bra soldat tidigare, men det är nog för att man har hört de andra låtarna i så många år. Fantastiskt musik!

  7. Nog lät det lilla jag hörde i går väldigt likt av Abba. Men jag tänker att Rolling Stones har kunnat turnera live trots åldrade ansikten och kroppar, men med Abba är det avatarer som gäller. Lite märkligt, även om jag inte är något större fan av RS, men äldre herrar går tydligen an.
    Så vacker trollslända!

    1. Tänk så kändis han blev när man var med i Hylands radioprogram Karusellen. Jag minns hur imponerade mamma och pappa var.
      Kram

  8. ABBA är, eller var helt OK, men aldrig mina favoriter egentligen … kul att de gör come back i alla fall.
    För mig var och är Beatles de största!
    Ha en fin lördag!
    Kram

  9. Bra och trevliga svar! Jag tyckte frågorna var svåra. Jag kanske har nåt fel på minnet… jag har jättesvårt med frågor som nu denna om musikminnen… svårt att förstå redan vad musikminne innebär 😀

  10. Hej, jag flyttade till Sverige i slutet av 70-talet så dina idoler känner jag inte till särskilt väl, mer än att jag hört namnen. Roligt att vara en allätare när det gäller musik, varför begränsa sig när det finns så mycket bra musik?

Kommentarer är stängda.