Stavgång

Jag kom iväg ut på en promenad igår eftermiddag trots allt. Och den här gången använde jag mina stavar, som har stått vilande i tamburen länge nu. Min rygg har varit lite besvärlig ett tag, så jag tänker försöka använda stavarna nu åtminstone några gånger i veckan, för att  se om jag kan stärka rygg- och magmuskler lite.

Jag tycker ju att det är lite byltigt att använda stavarna, för ännu är det rätt kallt och jag blir snuvig i kylan och blåsten och behöver snyta mig då och då och så ska det ju fotograferas när jag får syn på något som måste dokumenteras, men jag får väl skärpa till mig helt enkelt. Jag var ute i ungefär en timme igår och jag känner ju, att jag rätar upp ryggen på ett helt annat sätt när jag går med stavar än utan.

Dessutom ska jag till lasarettet beträffande min osteoporos på onsdag och då vet jag att läkaren kommer att fråga: ”Använder du stavar när du är ute och går?” och då kan jag ju helt ärligt svara: ”Javisst!”

Jag kom hem lagom till kaffedags och då var det skönt att slå sig ner och koppla av ett tag. Sedan såg jag några avsnitt av den egyptiska versionen av Grand Hotel. Det är trevligt med en såpa som omväxling till alla hårdkokta kriminalhistorier. På kvällen såg jag på Let´s dance ett tag, men kroknade till slut på grund av alla reklamavbrott. Jag ska nog titta på det, men det får bli i efterhand så att jag kan spola förbi reklamen.

I dag skiner solen så vackert, men det blåser. Jag ska testa och gå ut på en promenad på förmiddagen, men ännu avvaktar jag lite, för klocka är bara lite över nio. Jag tyckte att jag hade lite ont i armarna igår kväll efter stavpromenaden, men i dag känns det ingenting. Så det är väl bara att stava på!

Jag hittade ett gammalt kort på Åke i den där asken jag pratade om i fredags. Det här är nog från  juli 1993, för enligt min 10-årsdagbok satte vi upp nytt staket då.

Dagens ordspråk:
En seger innehåller en bragd – en bragd är alltid en seger.

Trevlig söndag!

20 reaktioner till “Stavgång

  1. Duktig du är som går med stavar. Jag går inte ett dugg mer än vad jag behöver nu när det blåser isvindar och snöar. Det blir att gå bort till Kinabror men då tar jag sparken för det är halt att gå på isen så inte blir det mycket motion. Det blir kallt inne också när det blåser så här så jag sitter med en filt runt benen. I slutet av veckan får jag min nya kamin och det ska bli skönt.

    1. Jag har full förståelse för att du inte går ut i onödan när det är kallt och snöar. Hoppas att den nya kaminen kommer som beräknat.

  2. Jag borde också använda mina stavar mer, men jag håller med dig om att det är lättare när vädret är varmare,. Bylsiga kläder och rinnande näsor sätter käppar eller stavar i hjulet. Kram

  3. Stavar var ju väldigt populära när de kom men numera ser jag nästan aldrig folk med det.
    Fast jag kanske rör mig i fel områden så jag inte ser det.
    Kan ju tänka mig att använda det i framtiden men likt dig så tycker jag det verkar lite ”bökigt” när man ska göra något annat under sin promenad.
    Men man får väl göra sina prioriteringar antar jag.

    Jo, ett och annat nytt staket har man ju satt upp i sina dagar här i jordelivet, det liksom mycket annat av det slaget är ju trevligt när man är klar 😉
    Men lite kul är det ju också att göra saker på egen hand istället för att anlita hantverkare, och billigare.

    Ha en fin söndag.

    1. Här det rätt vanligt med stavar och jag har haft dåligt samvete för att jag inte använt mina.
      Har man en gammal gård att ta hand om vill det nog till att man kan fixa lite själv, men Åke anlitade gärna hantverkare också.
      Detsamma till dig!

  4. Stavar är inget för mig. Tycker mest att det är bökigt faktiskt men det är så klart en smaksak. Nu kan du i alla fall svara ja med gott samvete 😉
    Jag såg också Let’s dance men det är så irriterande med alla reklampauser.

    Kram och god söndag!

  5. Stavar har jag inte, men har då och då funderat på att skaffa. Men än så länge går det bra utan. Idag har vi sol igen, så idag ska jag nog gå ut och börja kratta lite i rabatterna. det får bli dagens motion!
    Ha en bra dag Ingrid, kram, Monica

  6. Javisst rätar man på ryggen med stavarna. Jag tycker det är skönt att gå med dem. Du är för rolig…men visst…ljuger gör du ju inte 😂
    Tittade på Muren så det blev sista timmen med Let’s dance och jag håller med, det är för tråkigt med all reklam! Därför blir det sällan jag tittar på annat än ettan och tvåan.
    Kram och ha en fin söndag!
    Inger

    1. Visst ser jag lite på P4 också, men när det är så där långa program som igår t ex blir man ju bara för trött. Jag föredrar också de reklamfria kanalerna.
      Kram

  7. Jag går alltid med stavar. Började med det när jag ännu jobbade för jag kände att jag behövde räta på ryggen. Idag blev det Björkhagavägen runt för att kolla om det hänt något med byggena där.
    När jag skulle sätta in några papper i min SPF-pärm idag upptäckte jag att jag fått hjälp med hålslagning av resultaträkning och balansräkning som låg i en plastmapp. Den lilla katten hade tuggat igenom allt i ena kanten. Bra med data att man kan göra nya utskrifter.
    Ha en skön söndag.

    1. Jag gick ju med stavar ett tag, men sen blev jag lat och det föll i glömska, men nu ska jag verkligen försöka. Det blev nästan en timmes Klinterunda i dag också.
      Vilken liten rackarkatt du har ♥
      Kram och trevlig kväll!

  8. Tror jag ska vädra stavarna lite idag. De ligger i bilen så det är inte helt säkert att jag ”orkar” hämta dem. Vi får se. Ska i alla fall roa mig med tvättstugan.
    Önskar dig en bra måndag!
    Kram

  9. Jag tror att det av flera anledningar är bra med stavar. Jag använder dem också för lite, men använde dem när jag stukat foten för ett år sedan. Så mycket lättare att gå.
    Fint kort.

Kommentarer är stängda.