Äntligen kom den…

…almanackan som jag vann hos Lena i Wales och Spanien. Det är länge sedan hon sände iväg den och hon har undrat om den kommit fram, men jag har lugnat henne med att säga att ”den kummar när den kummar” och det gjorde den ju. Igår, när jag kommit hem efter att ha varit iväg en sväng och handlat, låg den där på dörrmattan.

Väldigt vackra bilder från Wales är det för varje månad och de fina bilderna tänker jag inleda varje ny månad med i år, så här kommer, lite försenat med dock, Januari månadsbild från Wales

Januari månads bild är från Pen-y-Fan, en bergstopp i Brecon Beacons National Park

Tack Lena!

Igår började jag se en ny serie på Netflix – I Krigets Tid. Serien är ny på Netflix och första säsongen består av 13 avsnitt. Under Rifkriget 1921 öppnar en grupp sjuksköterskor från Madrids överklass ett sjukhus i Melilla, och knyter både vänskaps- och kärleksband medan de räddar liv. Jag hade aldrig hört talas om Melilla tidigare, så jag fick googla lite och kom fram till att Melilla är en spansk exklav vid nordafrikanska Medelhavskusten.

Så fort jag fick se den första scenen där Colonel Vicente Màrcez dök upp kände jag igen honom, men jag kunde inte komma på var jag sett honom förut. Jag hör ju dåligt, så jag har alltid ljudet på tv:n på låg nivå, så att jag av misstag inte ska störa mina grannar, men efter ett tag förstod jag att de inte pratade spanska, utan engelska. När jag ställt om så att jag fick originalspråket och fick höra honom prata spanska kände jag igen rösten och visste direkt var jag sett honom förut. ”Men det är ju Don Emilio!”, sa jag högt. Han var nämligen med i en annan spansk serie jag sett som heter Velvet. Josè Sacristiàn heter han i verkligheten.

Jag såg ett par avsnitt igår och kommer att fortsätta titta på serien. Den är ett trevligt tidsfördriv och även om den knappast kan kallas dokumentär ger den dock en bild av en svunnen tid.

I dag snöar det på Gotland och på sina håll har det kommit 1 dm snö under natten och man rapporterar om ett besvärligt trafikläge, men vi på den här delen av ön har nog blivit förskonade från det värsta, för här ser det inte ut att vara så farligt.

Dagens ordspråk:
Ta inte lärdom av dina misstag – då törs du aldrig pröva igen!

Ha en fin torsdag!

20 reaktioner till “Äntligen kom den…

  1. Vacker bild från Wales! Så roligt att du fick den och tack för att du delar med dig av de vackra bilderna!
    Historiska serier gillar jag också. Jag ser just nu ”Bomb girls” på Tv4Play, en serie, som handlar om engelska flickor/unga kvinnor under andra världskriget och hur deras självförtroende steg, när de fick ta över jobben när männen vari krig. Som vanligt i engelska serier, så är miljöerna så bra!
    Här sjunker temperaturen nu och för första gången har de sandat vår lilla väg! Halkan har slagit till.. och så blåser det ganska mycket…vete sjutton om det blir någon promenad idag…
    Ha det så bra, var rädd om dig, kram, Monica

    1. Det där med historiska filmer och miljöer är England verkligen bra på. Här är det någon enstaka plusgrad och det snöar och snöar…..
      Kram

  2. Jag fick min almanacka igår också. Det är så många vackra vyer i den, njutbara.
    Jag ser inte så många serier, eftersom jag inte vet om jag kan se fortsättningen då. Men förstår att det finns många sevärda på TV.
    Vi ska också få en hel del snö idag och nu snöar det för fullt.
    Tänkvärt ordspråk.
    Kram!

    1. När man ser via någon strömningstjänsterna kan man se avsnitten när man har tid och lust till det och är inte beroende av någon tv-tablå. Men det finns en del på ”vanliga” tv:n som jag ser också. Bland annat Mästerkockarna på tv4.
      Kram

  3. Kul att få se bilder från Wales. Vi var där med Karlssons buss och Lena guidade oss där. En jättefin resa.
    Kram

    1. Hej Laila!
      Vad roligt att du varit med mig på en Walesresa och var nöjd. Var du med hemma hos mig också?
      Skulle vara trevlig om du tittar in på min blogg, så vi kan få kontakt!

      1. Hej! Javisst var vi hemma hos dig också. Jättetrevligt att få komma hem till någon som bor där. Jag har varit inne och tittat på din blogg ibland. Kul att läsa och se alla fina bilder som du publicerar. Var inne nu och skrev en kommentar men tappade bort mig när jag skulle fylla i E-posten så jag skriver här i stället.
        Ha det gott.

  4. Så roligt att den kom fram och vilken vacker januaribild. Jag hade turen att vinna ett år och jag minns att bilderna var väldigt fina.

    TV-serier som är trevligt tidsfördriv ska verkligen inte underskattas. Allt behöver inte vara så ”djupt” tänker jag.

    Kram och god torsdag till dig!

  5. Vacker bild från Wales och så trevligt att du visar den. Vi har fått rejält med snö i natt och det kommer fortfarande några flingor.
    Kram Anki o Minton

  6. Tack för tipset om serien. Jag har tittat väldigt lite på TV senaste tiden, lyssnar i stället på ljudböcker och lägger pussel.
    Så ni fick snö till slut även på Gotland. Här har det inte fyllts på något de senaste dagarna. Bra det för jag vill inte ha mer snö.
    Kram/Kicki

    1. Jo du! Vi slapp inte undan i år och i dag har det snöat hela dagen. Jag gillar det inte, så jag önskar att det snabbt försvinner igen.
      Kram

  7. Jag har några andra serier på gång, men ska lägga den på minnet. Har egentligen inte behov av just tidsfördriv, får den ju aldrig att räcka, men lite avkoppling från allvaret är välkommet.
    Snö minsann! Jodå, här också.

    Kram

    1. Det är skönt med lite ren avkoppling som inte kräver så mycket koncentration.
      Snö, sol och ett par grader kallt här i dag.
      Kram

  8. Jag var så glad när jag fick ditt mail att almanackan kommit fram, det tog en förfärlig tid med posten, men bättre sent än aldrig. Så glad att du gillar den.
    Så trevligt med länken till mig och bilden.
    Skrev en kommentar till det Laila skrev i förra inlägget. En till f d passagerare från Gotland, så trevligt. Vet inte om hon kommer att se kommentaren eller inte.

Kommentarer är stängda.