Något vi inte får glömma

Den 27 januari är det årligen sedan 2015 Den internationella minnesdagen för Förintelsens offer – samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. År 2021 är det 76 år sedan. Det är en viktig dag att uppmärksamma, för ju längre tiden går, desto större är risken att man glömmer vad som hände de där åren under andra världskriget. Snart finns inga vittnen kvar som kan berätta om det vansinne som fick nazisterna att begå sådana fruktansvärda övergrepp. Det har redan sedan många år tillbaka funnits krafter som påstår att hela historien om förintelsen är påhittad och aldrig har inträffat.

I september 2005 var Åke och jag med på en bussresa till Tyskland som hette Tyska småstäder med Rehn och Moseldalen och Lena, med bloggen Lena i Wales och Spanien, var reseledare. Det var en fantastiskt trevlig resa och där ingick också ett besök vid koncentrationslägret Bergen-Belsen, där man uppskattat att över 70 000 människor fick sätta livet till på grund av nazisternas vansinniga idé att utrota judar och oliktänkande. Att förinta dem!

Det finns inte mycket kvar av lägret. Alla baracker brändes ner efter krigsslutet p g a risken för smitta av olika sjukdomar, men i museet kunde man se hur det varit uppbyggt.
Det var en märklig känsla att gå runt där och se minnesmärkena. Jag hade gråten i halsen nästan hela tiden och jag glömmer aldrig det beviset för människans ondska.


Det är mulet och grått den här onsdagen och vi har någon enstaka minusgrad. Den 27 januari är det också lillasyster Kerstins födelsedag och den får man inte heller glömma och  jag har just ringt och grattat henne.  Nu har vi inte setts på länge på grund av den här pandemin, men hon är annars en trogen återvändare till hemön och jag har brukat ta mig en tur för att hälsa på henne någon gång under året. Nu är det länge sedan vi sågs,  men vi får hoppas att det inte dröjer så länge innan vi kan träffas igen.

Dagens ordspråk:
Att anställa någon är ett mycket fastare engagemang än att ingå äktenskap.

Ha en fin onsdag!

22 reaktioner till “Något vi inte får glömma

  1. Nej, den här dagen, Förintelsens minnesdag, ska vi inte glömma. Så mycket grymhet och fullständig brist på all medmänsklighet är svårt att fatta. Vi var i Warszava 2010 och där fanns ju också ett av Hitlers läger. Själva lägret var nerbränt, men man kunde se var det låg och det fanns minnesstenar med text. Man ryste i hela kroppen när man läste.
    Men jag instämmer i gratulationerna till din syster Kerstin! Hoppas att ni snart ska kunna träffas igen!
    Grått och 2 plusgrader här idag – känns inte direkt lockande att ge sig ut på promenad – vi får se hur det blir!
    Ha en skön dag, kram, Monica

    1. Jag gick ut till soprummet en vända och hade tänkt gå på en promenad också, men jag gick kvickt in igen. ”fy sjutton”, sa jag högt när jag kom innan för dörren.
      Kram

  2. Nej, detta hemska ska vi aldrig glömma. Jag har läst flera böcker om detta, skrivna av efterlevande. Förstår inte de som förnekar att det hänt.
    Men det finns ju de som förnekar att Corona finns, att det bara är hittepå.
    Grattis till din syster!
    Kram!

  3. Verkligen en viktig dag för att minnas detta hemska som hände! Har träffat flera som överlevt och berättat om hemskheterna … sådan ondska! Bl.a. en pojkväns mamma som var ensam överlevare ur sin familj med föräldrar och två syskon i Treblinka. Hon berättade så många hemska minnen.
    Hoppas du snart kan få träffa din lillasyster! Grattis till henne på födelsedagen!
    Kram

  4. För oss som levt ett behagligt liv utan krig och förintelser är det svårt att förstå att människor kan bete sig så fruktansvärt mot andra människor. Helt ofattbart faktiskt!
    Nyss såg vi på ett TVprogram jag spelade in igår kväll; Evil lives her! Har gått ett avsnitt varje kväll en vecka nu och dom är helt chockerande. Det kan handla om barn som blivit misshandlade, män som tvingats begå mord som unga m.m. liknande. Dom sitter och berättar vad dom varit med om och igår var det en kvinna som gift sig med en ung charmerande advokat och fött 4 barn. Så småningom började han förändra sig och det slutade med att hon levde i ren terror. Man fick aldrig reda på varför han förändrades, men han blev knäppare och knäppare. Han tog med sig frun och dom två tonårsgrabbarna till ett fält och frågade ungarna om han skulle skjuta henne, höll en pistol mot hennes huvud men ändrade sig Det hände massor av saker och hon misshandlades otroligt under lång tid, både psykiskt och fysiskt. Det slutade med att han tog sin fru till polisen och sa att hennes far (som han hatade) hade en sekt och att dom skulle mörda honom och att hon hade utsatt deras 4 barn för övergrepp i flera år. Hon trodde att om hon erkände det skulle polisen sätta henne i häkte och hon skulle slippa åka hem igen. Men polisen fattade att nått var fel, åkte till hemmet och tog hand om barnen och förhörde dom. Dom trodde på sin pappa och hatade sin mamma, men sanningen uppdagades på bara några timmar och polisen häktade mannen.
    Så småningom fick han livstids fängelse! Men det tog tid innan familjen kom över det gubbjäveln hade utsatt dom för. Mamman hade inte fått umgåtts med barnen alls, utan fick vara i sovrummet hela tiden. Det var en så fruktansvärt obehaglig berättelse att vi båda två satt på nålar hela tiden…..man kan inte fatta att folk kan göra sånt här!!!
    KRAM/Susie

    1. Det där tv-programmet har jag inte sett och jag tror inte jag vill se det heller. Jag gillar action-fillmer och thrillers, men det ska vara påhittat. Barn- och kvinnomisshandel orkar jag inte med.
      Kram

  5. Hej Ingrid! Tack för Dina tänkvärda ord angående dagen idag, vilka manar till eftertanke.
    Läser varje dag Dina inlägg, är imponerad och glad att det finns sådana som Du!
    Kram A-Solveig

  6. Det är verkligen en mycket viktig dag för självklart får vi aldrig glömma. Det mest skrämmande tycker jag är att det finns personer som hävdar att förintelsen aldrig har hänt. Det om något gör mig mörkrädd. Vi har besökt ett par koncentrationsläger och det var inga roliga besök men jag skulle inte vilja ha dem ogjorda.

    Kram och god kväll!

  7. I mitt föräldrahem fanns böcker om Andra Världskriget, som föräldrarna köpt när de var alldeles nya och det fanns förfärliga bilder från koncentrationslägren och senare i livet träffade jag människor som varit lägerfångar. Obeskrivligt.

    1. Jag har läst mycket från andra världskriget och även från förintelselägren och man kan inte begripa att någon människa kunde överleva den behandling de utsattes för.

  8. En viktig dag under året. Förstår att du inte glömmer en sådan resa. Vår yngsta har varit och besökt några stycken när hon var ledare för konfirmander. Det blir mer och mer viktigt att vi håller igång sanningen till kommande generationer.
    Kram, Bosse

    1. Jag hörde ett reportage på Gotlandsradion i dag där de intervjuade en lärare i en av de gotländska skolorna, som ordnade resor till olika läger för sina elever, just för att de nya generationerna ska får reda på vad som hände.
      Kram

  9. En dag som är viktig. Har besökt några och det var hemskt. Detta får aldrig glömmas.
    Har träffat några som suttit i något av lägren.
    Kramar från oss

    1. Jag har aldrig träffat någon som suttit i koncentrationsläger, men det måste varit en hemsk upplevelse.
      Kramar till er!

  10. Håller med om att detta absolut inte får glömmas bort. Jag ryser bara vid tanken på allt hemskt de var tvungna att utstå. Jag har sett filmer men även lyssnat på flera böcker, det berör verkligen på djupet. Fruktansvärt!

    Kram

  11. En dag att minnas!
    Lustigt, jag satt i onsdags och tänkte tillbaka på mina besökte i Bergen-Belsen och undrade om det var på en av dessa resor du var med på och nu fick jag svaret. En hemsk plats, men så intressant och viktig att komma ihåg.
    Denna vecka har BBC visat en serie om Anne Frank, mycket intressant, baserat på hennes dagbok. Jag har varit både i huset i Amsterdam och i Bergen-Belsen där hon dog, så det betydde extra för mig.

    1. Det var verkligen en fin resa.
      Jag har läst Anne Franks dagbok för många år sedan. Det kanske är dag att äsa om den.
      Kram

Kommentarer är stängda.