Lillnyårsdagen 2021

Som vädret är på Lillnyårsdagen, så kommer det att bli 7 veckor framåt. Det brukade Åke säga och i år önskar jag nästan att han hade fel, för det här locket av tunga moln som legat över oss nu en längre tid är inte roligt alls. I dag har vi ett par grader varmt och det småregnar till och från som vanligt. Jag gillar inte snö och kyla, men som alternativ till dagens gråväder känns det ändå lite lockande.

Igår satt jag inne och tryckte hela dagen, men i dag har jag varit ute på en Klinterunda. Det kom några regnstänk då och då, men det gjorde inte så mycket, det var i alla fall inte blåsigt och det är nästa det viktigaste.

Jag tog vägen ner genom skogen. Man får gå lite försiktigt på stigarna nu, för de är täckta av slippriga löv.
Ån har fått påfyllning och porlar så glatt där den rinner längs Snickargatan, under Norra Kustvägen och sedan ut i Klinteviken.
Jag har passerat ”Kröken” som vi alltid kallade korsningen där Donnersgatan och Södra och Norra Kustvägen möts. Jag vet faktiskt inte om man säger så längre? På Donnersgatan råder det i alla fall stilla frid så här på lördagsförmiddagen.
Utanför apoteket stod de här tre sötnosarna

Nu är det hög tid att fundera på dagens lunch. Jag har ännu lite sill kvar sedan julafton, så jag tror att jag ska ta och koka mig några potatisar, så att jag får äta upp den. Skinkan har jag skivat upp och äter som smörgåsmat och den sista stumpen har hamnat i frysen. Den blir det gott att ta fram när vi ska koka kroppkakor nästa gång.

Dagens ordspråk:
Det är bättre att foten slinter än tungan.

Ha en fin Lillnyårsdag!

15 reaktioner till “Lillnyårsdagen 2021

  1. Om det stämmer så kommer vi att få gråmulet och disigt väder i åtta veckor framöver. Ärligt talat skulle det inte förvåna mig för så brukar den skånska vintern se ut.

    Kram och god lördag!

  2. Uttrycket ”Lillnyårsdag” har jag inte hört förut! Konstigt att den kommer efter nyårsdagen; lillejulafton kommer ju före julafton…
    Ni ser ut att ha samma gråa tråkiga väder som vi har här! man får verkligen ingen lust att gå ut. Man borde…
    Ha det gott, kram, Monica

    1. Det är mycket man borde, men även om det tar emot när man sitter inne och tittar ut, så är det ofta bättre än man tror.
      Kram

  3. Samma gråa väder som här men det är skönt ändå. Lillnyårsdag är nytt för mej kanske ett gotländskt uttryck.
    Ha en fin dag.

  4. Klokt ordspråk!
    Vädret verkar likna det vi har här … grått, grått, grått!
    Hundarna var i alla fall söta!
    Kram

  5. Vad duktig du är på att ta dina promenader.
    Trots att jag har hundar, så blev det bara en kort promenad i byn idag.
    Kram

    1. Jag blir så deprimerad av att gå här inne ensam, så jag måste ut och röra på mig och har jag tur träffar jag någon att prata med en liten stund.
      Kram

  6. Tänker att jag ska gå ut lite mer nu, åtminstone så länge det inte snöar, där jag går är det inte så mycket löv som ju kan vara minst lika förrädiskt. Ett nytt bättre liv. Kanske.

  7. Vädret är grått och regnigt här i Växjö också. Men en liten, liten strimma sol såg vi idag i Tingsryd. Jag vill se mer sol framöver. Glädjande är att det märks så tydligt att det blivit längre dagar. Nu är det ljust här fortfarande vid 16-tiden.

    Kram

Kommentarer är stängda.