Juldukarna är strukna och julkorten skrivna

Julstöket fortskrider så sakteliga. Igår strök jag juldukarna och nu ligger de på strykbrädan i klädkammaren i väntan på att placeras ut på sina platser. Det var lätt gjort i år, för det var bara att pressa bort vecken efter förvaringen i byrålådan sedan förra julen. Jag tvättar inte juldukarna varje år, annat än om de fått någon fläck. De ligger ju bara på några veckor och då känns det onödigt att slita extra på de gamla handbroderade dukarna med en onödig tvätt.

Den lilla duken mitt på bilden fick jag i julklapp av kusin Görans mormor för länge, länge sedan och den har brukat ligga i köket.

Det är så roligt att plocka fram alla juldukar som kommit i min ägo på olika sätt. När jag står där och stryker dem en efter en minns jag var de kommit ifrån. Den har jag sytt själv, den har mamma sytt, den där ropade jag in på en syföreningsauktion, den har jag fått av svärmor, den kommer från Mulde, o s v.

Efter lunchen igår åkte jag en vända till återvinningen, var på apoteket och hämtade ut en medicin som jag beställt tidigare och tog en vända in på Konsum för att köpa julkort. Det ljusnade mer och mer ju längre dagen skred och när jag svängde in mot återvinningen hade jag helt plötsligt solen i ögonen och molnen sprack upp och en blå himmel visade sig. Det var helt underbart att få se solen för första gången den här månaden. Nu blev det en kortvarig fröjd, ….

Det kändes skönt igår när man fick se att himlen faktiskt fortfarande är blå när molnen skingras.

…. för i dag är ordningen återställd och det är mörkt och småregnigt som vanligt, så det passade bra att slå sig ner vid köksbordet och skriva julkort på förmiddagen. Jag var lite besviken på utbudet av kort på Konsum, för det var inte mycket att välja på, men nu är det gjort i alla fall och nu ska jag bara köpa frimärken också, så kan jag skicka iväg dem sen. Få se när jag vågar mig ut nästa gång!

Dagens ordspråk:
Den som inte unnar sig själv något unnar inte heller någon annan.

Ha en behaglig tisdag!

27 reaktioner till “Juldukarna är strukna och julkorten skrivna

  1. Jag kan tänka mig att dukarna står för många fina minnen. När de har legat framme ett par veckor har de knappast hunnit bli smutsiga så det låter klokt att inte tvätta dem då. Varje tvätt sliter ändå en smula.

    Här är julkorten också klara och ska bara på lådan också. Eftersom jag är lite sent ute blev det vanliga frimärken i år.

    Kram och god tisdag!

  2. Så är det ju med de gamla fina juldukarna, alla bär de på minnen.
    Idag har jag skrivit några julbrev (för hand) och packat in julklappar som ska skickas. Nu får jag vänta tills Fia har köpt frimärken, själv vågar jag mig inte ut.
    Julkort har jag slutat att skicka för länge sedan.
    Nu ska jag göra julköttbullar – man får hålla sig sysselsatt!
    Gråmulet idag här också!
    Må så gott, kram, Monica

    1. Jag har också vissa funderingar på att göra lite julköttbullar, det är så gott.
      Det är inte så många som skriver brev för hand längre. Min svägerska som gick bort för lite sen, brukade göra det. Hon hade en så vacker handstil.
      Ha det så bra Monica!
      Kram, Ingrid

  3. Jag är så där tråkig så jag använder väldigt lite juldukar. Använder lite dukar över huvud taget. Men på själva julafton så finns en fin julduk på matbordet. Underlägg gillar jag och ersätter gärna dukar med sådana. Julkort – de känner jag ingen som skickar längre via posten, alla skickar digitalt nu mera, så även jag. Och du har sett solen – underbart. De var evigheter (känns de som) man såg henne sist. En gråare höst och vinter får man leta om. Om alla önskar samtidigt så kanske vi kunde få lite snö på julafton. De vore mysigt.
    Kramiz

    1. Vi tycker ju alla olika, en del gillar att ha dukar, en del inte. Det är likadant med gardiner. En del har tunga tjusiga gardinuppsättningar, andra helt kala fönster.
      Digitala julkort var populärt ett tag, men jag trodde faktiska att det var helt ute nu.
      Snö är inte nödvändigt, men lite dagsljus skulle sitta bra.
      Kram på dig fru Nilsson!

  4. Visst är det fint med gamla juldukar med minnen. Känner samma som du gör.
    Jag har tagit fram mina och julsakerna också.
    Julkort har jag inte skrivit många. Vi brukar ju göra en julvideo, mannen och jag, och så hopps vi på att kunna göra i år också.
    Sköt om dig och många kramar!

  5. Det är vackert med gamla broderade juldukar. Har bara en som mamma sytt och den är så stor så den ligger på köksbordet. Skall försöka ta en bild.
    Har handlat lite köttbullar och prinskorv idag sen blir det inte mer.
    Kram Anki o Minton

    1. Man behöver inte så mycket mat, men jag vill lägga in sill, göra en jansson och griljera en skinka, sen klarar jag mig.
      Kram

      1. Det är vad jag gör också. Minton får en prinskorv och en köttbulle.
        Kramar från oss

  6. Jag tvättar inte heller mina juldukar varje år. Det finns många minnen kopplada till de här gamla dukarna. Solen finns inte här heller. Jag vet inte var den gömmer sig. Kram

  7. Jag var också och rev i mina juldukar alldeles nyss. Får se vad jag sätter upp och lägger på, det blir minimalt, men lite ändå. Visst kommer minnena. Jag broderade en hel del redan som barn.
    Idag var inget kuligt uteväder, nej, jag återgick till den nya boklyssningen.
    Ha det gott, kram!

    1. Jag har kvar min gamla julbonad som jag broderade är jag var 10 år. Den börjar se sliten ut, men får vara med i alla fall.
      Kram

  8. Jag har alldeles för många juldukar så jag hinner inte använda alla. Mamma broderade mycket. I år blir det färre dukar än vanligt när vi nu har en katt som ska vara överallt även där hon inte får. Såg också solen i går. Underbart.
    Kram

    1. Visst var det härligt så länge det varade. Jag riktigt njöt och gick sedan här och tittade ut än i det ena fönstret än i det andra.
      Kram

  9. Så fin bild på den blå himlen! Jag gör precis som du med dukarna, skakar av dom ev damm och sen är det bra för det mesta. Jag har en som mamma säkert sydde i slutet av trettiotalet och fast den är rätt skör nu, så vill jag lägga den på ett litet bord där ingen spiller.

  10. Ska försöka få till det där med julkort imorgon. Några dukar blir det inte i år. Inget pynt heller. Planen är att åka tillbaka till Växjö på julafton, om det inte är snöstorm.

    Ha en bra kväll, det lilla som är kvar av den.
    Kram

  11. Jag gör som du med juldukarna … onödigt att tvätta efter bara en veckas användning. Jag har några gamla fina juldukar som min farmor och hennes mor broderat – och några efter min mamma …
    Julkorten är skrivna och skickade 🙂
    Kram

  12. Jag har också minnen till många av mina juldukar, men i år är det inte många som kommer fram. Ingen julgran kommer det heller att bli.
    Inga tomtar är framtagna, men där kanske jag ändrar mig och tar fram några ändå.
    Kram/Kicki

Kommentarer är stängda.