Fem en fredag v13 – Första gången

Det har varit en mulen fredagsmorgon, men nu börjar solen bryta igenom molnen och temperaturen har stigit lite. Just nu har vi nästan +8º. Jag ska nog ta mig en promenad lite senare, för det gäller att passa på. Enligt SMHI är det kyla och regn som väntar till helgen.

Till elisamatildas fredagfrågor:

1. När var första gången du gick på bio?
Det måste ha varit någon barnfilm när jag var väldigt liten. Vi gick ofta på bio och ville inte mamma och pappa ta med oss, gillade farbror Knut tecknad film och då brukad jag få följa med som förevändning.

Klintebio-1b
1967 upphörde Klinte Bio och 1989 brann huset ner.

2. När var första gången du gick på zoo?
Då kan jag inte ha varit gammal. Familjen bodde i Stockholm mitt första levnadsår och om vi inte hann gå på Skansen innan flytten till Gotland, så gjorde vi det säkert vid något senare besök i storstaden. Mamma var stockholmska, så vi var ofta där.

3. När var första gången du köpte en cd-skiva?
Har inte den blekaste aning, men jag misstänker att det inte var en musik-cd utan någon programvara.

4. När var första gången du åkte skidor?
Så fort jag kunde använda ett par skidor antar jag, för vi var en ganska sportig familj, men jag vet inte när.

5. När var första gången du använde internet?
Jag jobbade på Payex 1993-2002 och de låg i framkant när det gällde IT och så fort internet blev tillgängligt i början på 90-talet uppmanades vi att utforska det.
payex

Dagens ordspråk:
För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting.

35 reaktioner till “Fem en fredag v13 – Första gången

  1. Det år svårt tycker jag att komma ihåg första gången. Såvida det inte var nåt alldeles speciellt som hänt för första gången.
    Kram/Kicki

    1. Att efter ca 80 år komma ihåg när man åkte skidor första gången var ingen lätt uppgift. 😉
      Kram

  2. Den första filmen jag såg på bio var antingen ”Peter Pan” eller ”Mary Poppins” och jag minns på vilken biograf. Det var alltid min pappa som gick med mig för mamma var inte så intresserad. Första besöket på Zoo i Köpenhamn och då var jag två år. Det minns jag dock inte. Min pappa tyckte mycket om idrott så skidor åkte vi systrar också tidigt. Då fanns det tydligen snö under vintrarna. En del minns man trots att åren har gått.

    Kram och ha en härlig fredag!

  3. Roligt att läsa dina svar på frågorna, så att man lär känna dig lite bättre! Nu fick jag t.ex veta att ni var en sportig familj! Det var inte vi och fast min pappa var norrlänning, så har jag nog bara åkt skidor ett par gånger i mitt liv.
    Mitt första Zoo-besök kommer jag ihåg: Vi FLÖG (!) hela familjen till Köpenhamn och gick på zoo. Sedan tog vi båten hem, det fick vara måtta!
    Det var min första flygtur och jag tror att jag var 10 år…
    Ha en bra dag, här ska det städas idag.
    Kram, Monica

    1. MIn första flygtur, eller i alla fall någon av de första minns jag mycket väl. På flygplatsen kunde man köpa en extra livförsäkring i en automat. Det tyckte jag verkade lite suspekt – var det verkligen så farligt att flyga??
      Kram

  4. Trevligt med dessa svar och frågor. Jag får på det sättet lära känna dig bättre.
    Ordspråket är ju verkligen mitt i prick.
    Sköt om dig.
    Kram!

    1. Ja, de här frågorna kan ju vara ganska avslöjande, eller snarare svaren förstås!
      Ha det så gott! Kram

  5. Vilket minne du har. Bio var i vuxen ålder och även ZOO. Skidor har jag aldrig åkt och resten av frågorna kommer jag inte ihåg.
    Kramar

    1. Jag tycker ändå att jag har dåligt minne. En del kommer ihåg exakt när och vad filmen hette, vilken färg det var på skidorna o s v….
      Kram

  6. Eftersom jag inte gillar att tänka tillbaka (saknar de mina så otroligt) så känns det rätt skönt att ha dåligt minne! Fast dom trevliga sakerna vill man ju egentligen komma ihåg…och det var ju sånt frågorna gällde….. 😦
    KRAM/Susie

    1. Jag önskar att jag hade lite bättre minne kring min barndom, men jag minns trots allt en hel del. Kram

  7. Kul frågor … och kul att läsa dina svar 🙂 Vilket bra minne du har! Jag kommer inte ihåg när jag var på bio första gången och inte vad jag såg heller 🙂
    Ha en fin fredagskväll!
    Kram

    1. Skansen besökte jag alltid när jag var i Stockholm förr i tiden, även som vuxen och utan att ha några barn med mig. Sista gången var när Åke och jag var och så inspelningen till ett Allsångsprogram. ♥

  8. Så kul att du ofta fick gå på bio. Jag har inget minne av att jag gjorde det innan jag var tillräckligt stor för att åka buss till stan med kompisar, dvs. i tonåren.
    En riktig nostalgiresa var denna veckans frågor. Trevlig helg

  9. Olika i olika familjer, så är det bara. I min familj var det ”syndigt” att gå på bio så där passade Barnen på Frostmofjället lagom bra in. Mina föräldrar idrottade inte. Men de älskade att resa. Så så blev nischen.
    Trevlig kväll, kram!

    1. Ja, det kan minsann skilja sig från familj, till familj. Min reste inte. Pappa hade varit mycket i Tyskland och Österrike som ungdom, men mamma hade aldrig varit utomlands förrän hon blev äldre.
      Hoppas du haft en trevlig kväll! För mig väntar sängen nu. Natti, natti!

  10. Det var svårt med fem en fredag idag…att minnas första gången när man är så gammal, hihi! Du hade rätt bra koll.
    Kram och ha en fin helg!
    Inger

  11. Kul att vara med på ett företag som var väldigt framåt med IT, så tidigt. Jag var inte så gammal då men älskade möjligheten att mejla kompisarna hemma när jag bodde utomlands.

    1. Jag hade min dotter boende på Sicilien då och fick tips om skype och andra sätt att hålla kontakten.

Kommentarer är stängda.