Spökstaden Klintehamn?

Den rubriken kan man läsa i en insändare i GA i dag och den fortsätter: KLINTEHAMN
Det brister i hjärtat!

Ja nog brister det i hjärtat när man tänker tillbaka på det blomstrande samhälle jag växte upp i och jämför det med dagens. Är man som skribenten säger född och uppvuxen  i Klintehamn och inte varit här på ett bra tag blir man nog chockad över att få se hur orten förändrats. Det är bara att hoppas på att trenden vänder, på ett eller annat sätt.

Det var soligt i morse, men medan jag morgonpysslade och klarade av ett par telefonsamtal mulnade det mer och mer och när jag till slut var redo för dagens utflykt som gick till återvinningen var det inte bara mulet utan också dimmigt.  Jag lämnade av en hoper elektronikprylar och innan jag åkte in på samhället igen tog jag en sväng ut på hamnen. Bilen svänger nästan ut dit av sig själv, för Åke var nog ute på hamnen i stort sett en gång varje dag och ibland två.

Karlsöbåten ligger ännu på land
Lotsbåten

När jag åkte hem tänkte jag stanna till vid  Kustgrillen och beställa en Pad Thai att ta med hem till lunch, för det tycker jag är jättegott, men åkte ändå förbi och fortsatte till Konsum. Grädden var slut och så behövde jag en ny disktrasa. Där, i röran i en stor kyldisk, låg det en hög med förpackningar som såg spännande ut.

Chicken Panang stod det på kartongen och där skulle finnas kyckling, bambuskott, vitt och svart ris och massor av goda kryddor i såsen. Det kunde jag inte stå emot och det var jättegott och det enda jag behövde göra var att salta lite. Den kommer jag att köpa igen! En fruktsallad på en kiwi, en clementin och ett äpple fick avsluta torsdagens lunch

Dagens ordspråk:
Som man ropar i skogen får man svar.

17 reaktioner till “Spökstaden Klintehamn?

  1. Vi har testat dem rätterna och de är inte dumma alls! Så tråkigt när ett samhälle förändras så mycket i negativ riktning. Är allt koncentrerat till Visby numer?

    Kram

    1. Ja, det mesta är koncentrerat till Visby, men vi har Hemse och Slite som ännu är ganska blomstrande samhällen där den mesta servicen finns.
      Kram

  2. Det är väl ett vanligt fenomen i hela Sverige numera, tyvärr, att all service koncentreras till de större samhällena. Det blir svårt för äldre människor, som kanske inte kör bil, att klara sig. Det ser ju så tråkigt ut också, med igenslagna butiker, tomma skollokaler etc, etc.
    Här finns det fortfarande det mesta man behöver, men vem vet hur länge?
    Grått och regn här idag, blir nog ingen promenad…
    Kram, Monica

    1. Det känns hemskt när man tänker på det här samhället som hade all tänkbar service nu är så utarmat. Röda Korset är den enda bokhandeln, den enda klädaffären, den enda skoaffären, den enda leksaksaffären, den enda affär där man kan köpa husgeråd osv osv.
      Jag borde ha tagit mig en promenad i eftermiddag, men iddes inte. Kram

  3. T.om. lilla Vikmanshyttan hade tidigare , förutom en affär både post och bank. Nu finns ingenting kvar, bara en pizzeria.
    Det är tråkigt när allting centreras till större orter.
    Kram/Kicki

  4. Solen fanns på himlen hela förmiddagen och det var skönt. Det är så tråkigt när allt försvinner i småorter. Här har vi bara blivit av med banken.
    Kramar

  5. Det är så tråkigt med alla dessa samhällen där allt lagts ner. Allt ska centraliseras. Så är det i många förorter också, ingen service och sedan förfaller allt.
    Jag har inte heller iddats promenera, trots att jag hade den ambitionen när jag vaknade. Men regnet gjorde slut på min lust till utevistelse.
    Kram

  6. Det är så sorgligt att all service försvinner från de mindre orterna … i Skärblacka, min hemort fanns tidigare två banker, post, polisstation och försäkringskassa … nu är allt sådant borta …
    Ha en fin dag!
    Kram

    1. Visst är det sorgligt, men det verkar som om utvecklingen går åt det hållet lite varstans, eller avvecklingen man kanske borde säga….
      Kram

  7. Nog är det trist när det gapar tomma fönster på affärer och allt ska till storstäder Ser ut som om det inte är något vidare väder hos er heller. En dag den här veckan var det riktigt fint och solen tittade fram men nu är det blåsigt och mulet igen

    1. Gårdagen blev riktigt otrevlig och det regnade hela eftermiddagen och kvällen, men nu tittar faktiskt solen fram. Kram

Kommentarer är stängda.