Fem en fredag v 51 – God Jul!

Mörkret råder i dag också och det är riktigt dystert, men milt, vi har nästan +6º nu på förmiddagen. Jag har lagt in sillen och gjort sillsallad och sillfiléerna såg rätt fina ut och hade bra sälta, så det blir nog gott.

Tomtemor har också smugit sig fram.

Så är det ju fredag i dag och dags för Elisas fredagsfrågor:

1. Vad gillar du mest med julen?
Att få umgås med nära och kära och äta och dricka gott. Glöggen är jag speciellt förtjust i. Jag glöggar från första advent och fram till nyår.

2. Hur kommer du spendera årets jul?
Julafton firar jag på Stenstugu och på juldagen är vi här hos mig.

 

3. När slutade du tro på tomten?
Vadå tro på tomten??

4. Byter du någonsin en julklapp du får?
Bara om någon storlek blivit fel, annars byter jag aldrig.

5. Brukar du ha uppesittarkväll?
Inte numera.

Dagens ordspråk:
I vax kan man trycka vad man vill.


Trevlig fredag!

29 reaktioner till “Fem en fredag v 51 – God Jul!

  1. Kul att läsa dina svar! Glögg, ja jag har nog gillat glögg mera tidigare, men en flaska är inköpt, Torr glögg. Till pepparkaka med ädelost.
    Ha en skön fredag, kram!

  2. Vilken söt tomtemor, som smugit sig in till dig! Du verkar också vara klar att fira jul, med allt förberett, som ska förberedas!
    Idag har vi samma väder här son hos er, grått och ca 6 grader varmt. Jag är glad om det inte blir halka när yngsta dottern kör ner med sin familj från Älgö!
    Någon vit jul lär det inte bli här i alla fall!
    Ha en trevlig fredag, du också!
    Kram, Monica

    1. Det lär inte bli någon vit jul här heller, åtminstone om SMHI har rätt. Grått och blaskigt är vad som gäller.
      Kram

  3. Söt tomtemor…hon är lika viktig som tomtefar. Glögg är gott och i år har jag testat att göra en egen blandning. Vi får se om den gillas. Kram

  4. att familjen träffas är viktigt. glöggen hoppar jag gärna över och det tror jag att de flesta i familjen också gör. så duktig du är som lägger in sillen själv. vi köper Brantevikssill. utan den blir det ingen jul

  5. Visst är det allra viktigaste att få umgås med nära och kära! Glögg är inte min grej så idag valde jag mellan torr glögg och glühwein och fastnade för den senare. Vet inte om det var rätt eller fel…

    Kram och god fredagskväll!

  6. Men vilken söt Tomtemor!!! Bedårande ❤ Jag gillar ditt uttryck att glögga 🙂 vilken fin julhelg du kommer att få och jag önskar dig också en fin sista advent!

  7. Glögg ja, det borde jag väl egentligen köpa. Men jag har 10 stora flaskor julmust i alla fall.
    Ha en fortsatt bra fredagskväll!
    Kram

    1. Julmust köper jag bara hem ett par småflaskor av, för att ha och bjuda av gäster på. Själv dricker jag det inte.
      Kram

  8. Jag ÄLSKAR glögg, men det ska vara den där gamla hederliga vinglöggen från Blossa. Inga moderna konstigt kryddade…..
    Vi får en liten flaska hemgjord glögg varje år, men den är så stark så den smakar inte gott. Därför köper vi alkoholfri glögg och blandar med den starka – då blir det gott! *fniss*
    KRAM och GOD JUL
    Susie

  9. Va kul, jag har också lagt in sill och gjort sillsallad idag!
    Glöggar gör jag också hela advent, det måste man väl!!!
    Hittade ett gott recept på tomtebloss, is, tequila, julmust och limesaft, mums!
    Ha en fin helg! Kram Inger

    1. Där ser man! Undrar vad du ska göra i dag? Jag tänkte ta en sista städvända, kasta ut mattorna, dammsuga och torka golven.
      Ha en fin helg du också!
      Kram

Kommentarer är stängda.