Fem en fredag v49 – Flyttfågel

Flyttfågel har Elisa valt som rubrik i dag. Jag är väl ingen flyttfågel precis, för jag har bott i, eller i närheten av, Klintehamn hela mitt vuxna liv. Visserligen är jag född i Stockholm, men flytten gick till Gotland och Klintehamn när jag var så liten att jag inte har några minnen från den. Nej, jag måste nog räknas som en stannfågel.

Jakaranda

Den enda gången jag har haft funderingar på att skaffa ett boende någon annanstans än i Klintehamn, var när jag fick för mig att jag ville köpa en lägenhet på Sicilien. Eva och jag åkte runt och tittade på olika projekt ett par dagar, men av de planerna blev det ingenting och så här med facit i hand var det nog lika bra.

Till frågorna:

1. Om du skulle migrera på hösten, var skulle du bo?
På någon varm och skön Kanarieö.

2. Hur länge har du bott i din nuvarande lägenhet/hus?
Sedan 10 september 2011.

3. Vad är något du skulle vilja förändra hemma?
Jag skulle vilja renovera badrummet och golven behöver också åtgärdas.

4. Hur många gånger i ditt liv har du flyttat?
Det måste bli 5 ggr om jag bara räknar med de adresser där jag varit mantalsskriven.

5. Bor du där du vill bo?
Jag trivs alldeles utmärkt och hoppas att jag får bo kvar här och slippa flera flyttar.

I dag är det mulet, blåsigt och regnigt men väldigt milt, för nu på förmiddagen har vi 7º varmt. När jag ändå sitter här vid datorn ska jag försöka skriva i ordning ett referat från gårdagens SPF-utflykt till Suderbys och sen får vi se om molnen lättar, så att jag kan ta mig en promenad.

Dagens ordspråk:
Den som går till brunnen med ett såll kommer hem utan vatten.

40 reaktioner till “Fem en fredag v49 – Flyttfågel

  1. Jag skulle gärna vilja bo i Italien på vintern men annars trivs jag bra där jag bor men inser att jag troligen kommer att bo här hela livet för om jag blir gammal så orkar jag inte med varken snöskottning eller att köra bil men den dagen den sorgen

  2. Det visste jag inte att du är Stockholmare i botten. Nja, det kanske inte går att säga så eftersom du var så liten då du flyttade till Gotland. Så, en gotlänning är du säkert.
    Jag och min förra man var och tittade på hustomter både i Portugal och Brasilien, men det blev inget av med det, han blev sjuk.
    Bra ordspråk.
    Kram och trevlig fredag.

  3. Jag är nog också en stannfågel precis som du. Visserligen flyttade jag en del när jag var yngre, men i vårt hus här på Söderåsen har vi nu bott i 46 år….och förhoppningsvis blir det många år till. Kram

    1. Det är tryggt att få vara kvar på en ort man bott på länge. Att kunna gå ut och träffa bekanta människor och inte bara främlingar.
      Kram

  4. Jag har ju rört på mig en del men så är jag en blandning av Stockholm och Göteborg också, eller Sala och Alingsås. Jag var tidig med att flytta hemifrån.
    Ordspråket hade jag inte hört, men så sant, så!
    Fredagskram, Gerd

    1. Jag har bott på flera andra ställen också, men det var på mina arbetsplatser och jag var fortfarande skriven hemma hos mamma.
      Kram

  5. Stannfågel är jag också, även om jag flyttat 6 ggr, men då några gånger inom samma ort. Och stanna kvar här vill jag också, men kanske flytta till en lägenhet mera centralt i Höllviken, när vi inte orkar med trädgården längre.
    Förstår att du funderade på en bostad på Sicilien när Eva bodde där!
    Grått och milt här också!
    Fredagskram, Monica

    1. Det var ju anledning till vårt flytt från Stenstugu. Varken Åke eller jag orkade med allt arbete med trädgård, vedeldning, snöskottning och det stora huset.
      Kram

  6. Jag skulle kunna tänka mig en liten lya i varmare trakter men lämna Sverige helt är inget för mig. Vi har inte flyttat utan mitt hem är min borg.

    Vilken fin ny header du har.

    Kram och god fredag!

    1. Min avsikt var inte att bo där permanent, men i längre perioder vår och höst t ex.
      Headern är direktimporterad från Sicilien och det är Evas balkong. Vi var där i månadsskiftet nov/dec ett år och då hade hon adventspyntat.
      Kram

  7. Jag är en flyttfågel som är född i Malmö. Flyttade till Göteborg i 20 års åldern och sedan tillbaka till Malmö och lite olika adresser även utanför . sedan blev det Rottne
    och nu trivs jag i min lilla 2:a och tänker inte flytta.
    Kram

  8. har flyttat en del och skulle kunna flytta igen om jag hittade något boende som jag tror skulle passa. annars är det ju inte direkt något nöje att flytta

  9. Ja trivs man bra hoppas man verkligen att det skall gå att bo kvar så länge som möjligt.

  10. Du var riktigt hemtam där på öjn! Det är mest jobbigt att flytta, inget jag längtar till men det har jag sagt varje gång. I bästa fall rotar jag mig här i pörtet men jag har allt lite koll på pensionärslägenheterna här också, det skulle bli billigare. Trevlig andra advent

    1. Vi har äldreboende precis här i närheten och skulle man inte klara sig på egen hand hamnar man väl kanske där till slut. Vem vet!

  11. Jag hoppas verkligen att jag slipper flytta någon gång mer i mitt liv. Det är nog något av det jobbigaste som finns. Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att lämna mitt land, mina barn- och barnbarn och mitt språk, som många pensionärer gör för varmare breddgrader.
    Kram från Ingrid

    1. När jag planerade det där lägenhetsköpet hade jag ju Eva och hennes familj boende på Sicilien, men nu är läget ett annat. De flyttade hem till Sverige i stället.
      Kram

  12. Jag har ingen som helst lust att ge mig av till varmare nejder under hösten/vintern, har gjort det förr och der var så jobbigt att komma hem till kylan. 😦 Och under dom andra årstiderna kan man ju inte ge sig av från Sverige – då är det ju så mysigt och så vackert här! 🙂
    Och till Stockholm var det flera år sen jag åkte, tycker stan har förändrats till det sämre. (Fast det kanske är jag som blivit annorlunda?) Dom få vänner och släktingar vi har kvar där kommer ju också hit och hälsar på, det räcker så bra så…
    KRAM/Susie

    1. Jag är ju i Stockholm och hälsar på min syster då och då och jag tycker att stan är en enda stor byggarbetsplats. Nej jag håller mig hellre här på ön.
      Kram

  13. Hon har lite kluriga frågor, Elisa, fast det är kul att tänka till och svara på dem. Kenneth ville gärna flytta till Skåne på 60-70-tal, han jobbade där och tyckte om landskapet. Jag ville inte, hade min trygghet här. Vi hade två småbarn också och jag kände mej lite utlämnad när jag inte kände någon där. Vi besöker Skåne istället nu och jag tycker det blev bra så.
    Ha en fin adventshelg!
    Kram Inger

  14. Du ser ut att gjort bra val med dina boenden i livet. Där du bor nu verkar trevligt!
    Kul ny header med tomten!
    Ha en fin lördag!
    Kram

    1. Det är Evas balkong och tomte på Sicilien för några år sedan. Där är det populärt att ha tomtar klättrande på fasaderna.
      Kram

  15. Jakarandaträd är verkligen underbara!
    Spännande att läsa dina svar, jag ska ta tag i de där frågorna under dagen. Just nu försöker jag droga mig vaken med koffein. Trots god , och cirka 10 timmar, sömn är jag helt ”borta”.
    Ha en fin lördag!
    Kram

Kommentarer är stängda.